Jonsereds strömmars naturreservat

Vandringar kring Göteborg Friluftsliv, Göteborg, Jonsered, Jonsereds strömmar, Partille, Säveån, fritid, natur, natur Göteborg, naturområde, naturreservat, promenad, promenera, sevärt, vandring, vandringstips, västra Götaland Permalink0
Fantastiskt, nu har  jag fått en unik besökare  här på bloggen. Fast....hm... det kan ju i och för sig lika gärna vara jag själv. Men men...

Oktober 2012
Har du hört talas om Jonsereds strömmar? En fin liten bit av Säveån mellan Jonsereds fabriker och Kåhögsvägen öster om Göteborg. Man kan parkera vid Kåhögsvägen eller vid Jonsered station. Där finns det en parkering  för besökar i naturreservatet. På norra sidan av ån går en cykel & gångväg och på den södra sidan slingrar sig en stig längst med den slingriga ån. Knyter man ihop båda sidor i en promenad blir det kanske runt 3 - 4 km. Jag och far gick här i oktober innan dom gula bladen ramlade av träden. Men vi var här lite försent för att fånga dom riktiga höstfärgerna. Men en fin promenad om det inte är något bättre på TV.

Länsstyrelsen informerar om Jonsereds strömmar. länk:

2 bilder från filmen.

En film från detta vandringstips.

En halvskral karta över där vi gick (klicka upp för större bild). Vi parkerade på naturreservatets parkering ovanför järnvägsstationen.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej. inte så som vi gick rundan. Men på norra sidan av ån går fint.

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.

Sandsjöbacka, Vandring i söder runt Knipemyst

Vandringar Halland, Vandringar kring Göteborg Friluftsliv, Knipemyst, Kungsbacka, Ronny Sveum, Sandsjöbacka, Sandsjöbackaleden, fritid, natur, natur Göteborg, naturområde, naturreservat, promenad, promenera, skogspromenad, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips Permalink0

Nu skall jag skriva lite om en kort vandring jag och far gav oss ut på förra helgen (16 nov 2012). Vi körde Säröleden ned till Särömotet. Sedan körde vi gamla Särövägen en kilometer tillbaka igen. En skylt med vandrare visade vart vi skulle svänga av för att komma in till vandringslederna vi valt ut för dagen. Det är några kilomer in till parkeringsplatsen. Man följer Knipemystvägen dom sista hundra meterna.

Nedan karta över området. Blå märkning hur vi gick runt Knipemyst.

Från parkeringsplatsen följde vi skogsvägen upp emot det lilla vattnet Knipemyst. Vi svängde av vägen in på en liten stig som är Blå och grön markerad. Nu fick vi Knipemyst på höger sida. Här var det lugnt och rofylt. (Bilder från filmen).

På väg längst med Knipemyst

Snart fick vi branta stup på vänster sida och efter ytterligare några hundra meter kom vi till ett stigskilje. Det var Sandsjöbackaleden vi träffat på. Den följde vi nu till vänster uppför backen. Snart var vi framme vid sjön One Mosse. Här finns en bivack helt nere vid sjön. Ett gäng hade slagit sig ned här för att grilla. När vi kände oss klara med One mosse gick vi tillbaka samma väg nedför berget igen och ned till stigskiljet. Nu fortsatte vi att följa Sandsjöbackaleden söder ut. Men här gick vi även på blå och grön led igen. Dom följer man helt tillbaka till parkeringen.

Vi följde Sandsjöbackaleden söder ut. Men även tre färgade leder till gick här.

Ganska snart såg man Knipemyst till höger igen.. Det var ganska blött och söligt den här biten. Men det är ett varierande och fint parti. En stor mosse dök upp framför oss och strax efter det fick vi gå över några spångar. Så kom vi fram till stigskiljet där vi lämnade Sandsjöbackaleden och svängde höger och fortsatte på blå grön led norrut. Det är ungefär en kilomet småkuperad terräng över till parkeringsplatsen. Den här biten är lite intetsägande, men i övrigt är denna tur mycket fin och omväxlande. Och jag uppskattar längden till ungefär 4 - 5 km. Bitvis var det svårt att ta sig fram i annat än gummistövlar.

På väg över en spång.

Film från detta vandringstips. (en del kartor i början, men sen så...)

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Vår Gotlandsresa i augusti 2012

Gotland, en resa bland raukar Gotland, Hoburgsgubben, Lergravsviken, Lickershamn, Raukar, Visby, resa Permalink0
Så, då är jag klar med Gotlandsfilmen. Eller rättare sagt Gotlandsklippen. Det blev sju klipp från filmen som jag lagt ut på min youtube sida. Dom ligger under spellista Sevärt. Här är länk http://www.youtube.com/playlist?list=PLwW6nx2k2DhiMwDcafHhEexodwigmDrhd .

Jag och far hade aldrig tidigare varit på Gotland, och jag hade knappt hört talas om raukar. Men jag blev väldigt förtjust i denna vackra ö. Vi plöjde kors och tvärs över ön för att hinna med så mycket som möjligt på den vecka vi var där. Vi han med hela sex raukområden, eller ja, hm... räknar man med Hoburgsgubben så var det sju. Men den gubben var inget att  hänga i julgranen. Men det var fantastiskt vackert i området den låg i, längst ned i söder på Gotland.

Så här ser den fula gubben ut. Gul näsa och gula ögon för att man lättare skall se han (bild från film).

Vi började med att titta till Visby, det var en av dom mysigaste städer jag varit i. Lite sydländsk känsla över den gamla medeltida byn innanför muren. Tyvärr blev vår vistelse där allt för kort. Men vi stressade runt i ca: fyra timmar innan vi körde vidare mot Fårö. På Fårö hittar man det finaste raukområdet. Det ligger ute på Langhammars. Är man på Gotland och vill se raukar, då måste man helt enkelt åka hit. Men även raukområde Folhammar, Holmhällar och Lergravsviken var mycket sevärda. Gotlands högsta rauk Jungfrun vid Lickershamn var inte så imponerande, men den låg i en häftig natur. Och och och, Lickershamn var det mysigaste stället vi strandade på. Här kom vi att göra tre övernattningar. Charmig krog och lugn campingplats + billig. Bilkörning på Gotland är varierande och fin. Terrängen skiftar hela tiden, det blir aldrig långtråkigt och vägarna är fina. Till Gotland kan jag tänka mig fler gånger. Titta gärna på filmklippen, klicka på länken ovan. Dom som det står Gotland på är från Gotland. Enklare kan det inte bli.

Bli inte förvånad om jag snart är tillbaka. Nedan några bilder till från filmen.

Nedan 8 filmklipp från min film. Håll i hatten, det blir en överdos av raukar.

Del 1: Visby.

Del 2: Langhammars Raukar på Fårö.

Del 3: Holmhällar raukområde & Hoburgsgubben.

Del 4: Danbo naturreservat & Danbo raukområde.

Del 5: Gotlands högsta rauk, Jungfrun.

Del 6: Helgumannens fiskeläge på Fårö.

Del 7: Högklint söder om Visby.

Del 8: Kattlunds museigård.