Bokedalens naturreservat i Jonsered, Vandringstips.

Vandringar kring Göteborg Bohuslän, Bokedalen, Friluftsliv, Göteborg, Ronny Sveum, friluftsliv, fritid, natur Göteborg, naturområde, naturreservat, promenad, promenad Göteborg, promenadguide, promenera, skogspromenad, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink0
Området har jag besökt ofta ända tillbaka till tidigt nittiotal. Oftast har jag dragit vandringarna bort längst med Gorås branter på Aspens norra sida. Men här koncentrerar jag mig på området innanför reservatet. Jag skall här ge förslag på hur man kan gå olika promenader inom resevatet. Längst ned har jag ritat in promenaderna på kartan. Naturreservat Bokedalen blev billdat 1998. Naturvårdsförvaltare är Partille kommun. Området är starkt kuperat. Så du bör ha ätit upp din gröt innan du ger dig iväg.

Om du kommer med bil, kör genom Jonsered och vid Jonsereds fabriker svänger du in. Kör genom fabriksområdet och över bron, sedan har du i alla fall tre parkeringsplaster att välja på. Kommer du på annat sätt är det Jonsereds station som gäller.

Hitta hit.

Oftast parkerar vi bilen vid Jonsereds herrgård. Eller alltid kanske jag borde skriva. Men det finns åtminstone tre parkeringar till, se kartan. Jag och far gick här två gånger nu i oktober. Det är ifrån dessa turer som bilderna är hämtade.

Vi börjar med att följa naturstigen Bokedalsrundan medsols, markerad med ett boklöv i terrängen. Från Herrgården är leden lite bökig att följa, så vi följer istället bilvägen tillbaka mot Jonsered. Efter några hundra meter kommer vi fram till reservatets parkeringsplats nummer två, se karta. Här tar vi höger in på Bokedalsvägen. Men den följer vi bara några meter innan vi stöter på Bokedalsrundan. Den försvinner ned i slänten på vänster sida av vägen. Nu följer ett jättefint parti upp genom bokskogen i Bokedalen upp till rastplatsen Gripsholm.

Jonsereds herrgård, bild från filmen.

Bild ovan: fin liten skog efter Gripsholm..

Strax efter rastplatsen Gripsholm kommer vi ut på en liten grusväg. Här får man vara lite vaksam. För efter något hundratal meter viker leden in på en liten stig till vänster. Här är i alla fall just nu väldigt dåligt uppmärkt. Hoppas det snart blir en förbättring. En planka över diket visar var stigen går in. Men det är även fortsatt dåligt uppmärkt. Men vi följer stigen nedför slänten och över bäcken i botten på den lilla dalen. Sedan är det inte många meter innan vi kommer fram till ett stigskilje. Här väljer vi stigen till höger uppför slänten. Snart korsar leden en grusväg och det blir åter bra märkning. Nu kommer vi in i Bokedalsrundans jobbigaste del, backarna upp mot Lundåsen. En stycke upp i backarna kommer vi till ett stigskilje, här följer vi skyltning mot Torpet Freden. Men man kan även följa Bokedalsrundan en bit till förbi toppen och utsikten, se kartan nedan. Strax efter utsikten svänger man av Bokedalsrundan till vänster och kommer snart in på stigen till torpet Freden. Nu har vi gått den finaste delen av Bokedalsrundan. Den bit som är kvar som vi inte går är lite habbalabba, i mitt tycke skall sägas. Men om orken eller tiden tryter får du la följa Bokedalsrundan ned till Herrgården igen, då har du gått ungefär 4 km, lite drygt.

Ett liten stycke innan vi kommer fram till torpet Freden är det åter möjligt att göra ett stigval. Man kan gå rakt fram till torpet eller välja stigen till vänster bort till lägerplasten mellan stora och lilla Ramsjön. Båda gångerna vi gick här nu i oktober gick vi via torpet Freden. Men den ena gången tog vi det på tillbakavägen. Vid torpet finns en mysig lägerplats med ett litet urtidshus.

Denna bild har min far tagit. Han har fått syn på sig själv.

Urtidshuset vid lägerplatsen. Även denna bild har min far tagit.

Bilder ovan: Torpet Freden.

Här kan du läsa mer information om torpet Freden:

Nu fortsätter vi mot Lägerplatsen mellan lilla & stora Ramsjön. Man kan välja att gå tillbaka till stigskiljet jag nyss förtäljde om, eller så går man ned till stora ramsjön och följer Bohusleden bort till lägerplasten. Känner du att det får vara nog nu så kan du följa Bohusleden rakt ned till Jonsereds herrgård. Om du vill gå lite längre väljer du Bohusleden via Humlebadet. Det blir max 1 km längre. men mycket roligare stigar att gå.

Väljer du att gå ned till stora Ramsjön och följa Bohusleden bort till lägerplatsen så får du det lite mer kuperat. Innan man når fram väntar en promenad över en hängbro.

Far på hängbron. Bild från film.

Lägerplatsen på andra sidan hängbron. Bild från film.

Från lägerplatsen tar vi oss nu vidare mot Humlebadet nere vid sjön Aspen. Det är fint att gå på båda sidor av stora Ramsjön. Dock är den östra sidan inte märkt, men det är inget problem att hitta vägen, man skall helt in till södra änden av sjön.

Nu följer vi Bohusleden nedför den fina och dramatiska kvarnedalen. Den branta stigen var på sina ställen geggig och hal. Den sista biten ned till Humlebadet går stigen utmed stupen. Går man här på sommaren kan det vara lockande att slänga sig i plurret vid badplatsen. Men nu i oktober kände jag inte av någon sådan längtan. Från Badplatsen har vi bara en liten lätt uppförsbacke till herrgården och parkeringsplatsen. Har du gått den långa slingan via torpet Freden och rundat stora Ramsjön och ned genom Kvarnedalen till Humlebadet så har du gått ungefär 7 - 8 km.

Och så kom vi ned till Humlebadet. Nu återstod endast en lätt backe upp till bilen. Humlebadet.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.

Välen i Västra Frölunda, Vandringstips

Vandringar kring Göteborg Bohuslän, Friluftsliv, Göteborg, High land Cattle, Promenadguide, Ronny Sveum, Välen, Västkusten, Västra Frölunda, fritid, fågeltorn, kultur, natur, natur Göteborg, naturområde, naturreservat, naturstig, promenad, promenad Göteborg, promenera, skogspromenad, vandring, vandringstips, västra Götaland Permalink1
Välenviken är den innersta delen av Askimsviken. En fin liten promenad kan startas från parkeringen vid fågeltornet, intill fotbollsplanen. Eller också från parkeringsplatsen vid Åkeredshallen. Se kartan längst ned. Det här är ett område som jag ofta passerar genom på mina kvällsturer, så bilderna är tagna vid flera olika tillfällen.
Strax nordöst om fågeltornet rinner Stora ån ut i Välenviken (bilder nedan).

Vandringstips från fågeltornet.
Välenviken är ett riktigt paradis för fåglar och ornitologer. Här skall tydligen ha rapporterats över 200 olika fågelarter. Tyvärr brann fågeltornet ned i april i år, i något som tros vara en anlagd brand. Men när jag gick här i december var fågeltornet nästan uppbyggt igen. Sedan 1992 betar här Skotska långhåriga kossor. Mycket populära hos barnen och Scan. Efter några hundra meter på asfalt svänger man in på en mindre grusväg som leder fram till kossornas bostad, ladan. Dom är lite måttligt nyfikna på oss dom ståtliga djuren.

Efter kossornas lada tar en mindre naturstig vid. Här har man lagt en hel del energi på att dränera stigen, för här var offta vansinnigt geggigt och blött tidigare. Känns som att man överhuvudtaget har arbetat på att ordningställa hela Välen området. Kan ha att göra med att det blev naturreservat 2014. Vi följer skogskanten fram mot en liten lägerplats. Upp i slänten till höger ligger ett vindskydd. Vi tog oss dit upp på naturstigen som sedan leder över Torstens Ås. Det fanns flera fina utsiktsplatser på Torstens Ås + ett stenröse från bronsåldern. Vi följde stigen över Torstens Ås och efter några hundra meter kom vi ned vid Näsets fotbollsplaner. Bilder nedan på denna sträcka.

Efter fotbollsplanerna tog vi oss på stigen över dom öppna markena bort emot Kviberget. Här får man fin sikt tillbaka in i viken, där höghusen i Frölunda syns i bakgrunden.

När stigen når fram till villorna och den asfalterade gångvägen tog vi höger.  Strax får man en trappan på vänster sida som leder upp bland villorna.  Efter trappan tog vi höger och sedan nästa vänster. Där vägen sedan tar slut fortsätter en stig upp över Kviberget och fram till en fin utsikt över Askimsviken och Välenviken.  Bilder från denna sträcka nedan.

Nedaför berget ligger Björla båthamn.

Nu tog vi oss ned till  Björla båthamn och vidare på gångvägen utmed vattnet. Man får avsluta med att gå samma väg tillbaka till fågeltornet och kan ju då undvika att gå upp på Torstens Ås. Denna promenad blir ungefär 4 km, men det är också ungefär.

Jag avslutar med ytterligare en bild uppifrån Kviberget.

Och så den utlovade kartan, eller kartorna.

Och så den som visar hur vi gick rundturen på Kviberget.

Om du åker buss hit. Gå av vid Kannebäck som ligger strax bredvid fågeltornet i norr.

På andra sidan vattnet strax bredvid Askimsbadet ligger naturreservat Hult åsen. Det är en kort promenad från Askimsbadet till naturreservatet. Nedan bild på den nya långa badpiren.

Naturreservat Hult åsen är ett mycket litet naturområde. Startar du här ifrån tavlan i södra kanten så är du framme vid kolonistugorna i norr inom fem minuter, om du går långsamt. På väg dit går du genom en liten men fin björkskog som senare blir avlöst av en liten tallskog.

Bild ovan: Utsikten är inte vad den har varit.

Som sagt, inte mycket att vandra i. Men lägger man ihop Hult åsen med kringliggande naturområden så får man ihop en fin promenad.

Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad? Ja, det mesta går fint med barnvagn om man undviker Hultåsen och Torstens Ås. Men en fin promenad med barnvagn är från Aksimsbadet förbi Askims Camping (Lisebergs Camping) och sedan följa Välenviken hela vägen runt förbi dom långhornade High-land Cattle kossorna västra sidan av viken och vidare ut till Kviberget och Bjöla småbåtshamn. Kan vara lite grisigt över ängarna mellan Torstens Ås och Kviberget, men....  Från Bjöla småbåtshamn kan man rulla med sig (ganska brant men fin gångstig) barnvagnen upp till toppen och beundra utsikten.

Delsjöområdets naturreservat. Runt stora Delsjön

Vandringar kring Göteborg Bohuslän, Delsjön, Göteborg, friluftsliv, fritid, natur, natur Göteborg, naturområde, naturreservat, naturstig, promenad, promenad Göteborg, promenadguide, promenera, skogspromenad, stora Delsjörundan, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink0
Detta är ingen bortförklaring men i alla fall ett tappert försök till att förklara varför jag tog mig runt denna slinga endast bestående av tråkiga grusvägar och större gångvägar. När jag går på dessa vägar upplever jag det som att jag har naturen vid sidan om, men när jag går på stig så är jag mitt i den. Men detta är Göteborgs populäraste område att promenera i, så detta vandringstips är väl inte helt fel. Hur som helst, anledningen till att jag gick slingan var att jag hade ett filmuppdrag i Skatås den 30 november. Och då tyckte jag att jag lika gärna kunde gå genom skogen till Skatås. Runt Stora Delsjöslingan är det 7,5 km. Jag kom att gå nästan 3 mil den dagen. Men här koncentrerar jag mig på att visa er när jag gick runt Stora Delsjöslingan.

Jag tog bussen upp till Delsjömotet från Heden. Det gick fort, 7 minuter har jag för mig. Sedan var det promenad ungefär 1 km till Bratteklevsudde. Promenaden/slingan gick jag in på vid parkeringsplatsen. Här finns en informationskarta.

Jag gick turen medsols. Så jag vek in på gångvägen som följer utmed Stora Delsjöns västra sida, kallad västra Sjöslingan. Denna bit följer man också Bohusleden, som på denna etapp går fram till Skatås.
Redan efter ungefär 100 meter kom jag fram till första rastbänken. Se bild nedan, bänken skymtar där framme nere vid vattnet.

Som vanligt föredrar jag att gå på stigarna utanför slingan, i den mån det är möjligt. Det gick i början, då kunde man följa stig vid vattnet. Men sedan blev terrängen för brant så jag fick följa den märkta slingan. Efter ett tag och några backar kom jag fram till en lång bro. Om man tittade noga såg man att det var vackert här.
Efter ytterligare några backar kom jag fram till Delsjöbadet. På sommaren trängs människor som flugor på ett flugpapper på ängen ned mot vattnet. Men nu var det lugnt.. Från badet går också fint att starta vandringen. Här finns stora parkeringsplatser. Kaffestugan Lyckan hittar man några hundra meter från badet.

Om man vill starta vandringen här ifrån badet och inte kommer i bil. Då är en hyfsad fin promenad att gå in bakom Stora Torp herrgård och följa den grusade gångvägen hela vägen upp till badet. Då går man förbi Kaffestugan Lyckan. Det är i alla fall roligare än att följa bilvägen. Nedan några bilder från promenaden Stora Torp herrgård till badplatsen.

Så, nu tillbaka till huvudpromenaden.

Efter badet är det norra Sjöslingan som man följer. Lite kuperat i början förbi kanotklubben. Fortfarande har man följe med Bohusleden. Men sen blir det platt som en pannkaka någon kilometer när man går utmed Edsviken. Längst in i Edsviken viker Bohusleden av bort emot Skatås.

Kom så fram till bron mellan lilla och stora Delsjön. Nu var det Delsjönässtigen som jag följde. Men man kan här förlänga promenaden genom att också gå runt Lilla Delsjön. Då blir promenaden ca: 10 km och man kan ta en fika på det trevliga cafét Bertilssons Stuga (se vandringstips lilla Delsjön).

Nedanen bild från bron mellan lilla & stora Delsjön in över lilla Delsjön. + utsikt från vindskyddet ungefär i kilometer och två små backar efter bron.

Bilden ovan är tagen från samma bro den 13 augusti 2016. Bilden nedan är tagen samma dag ett stycke längre fram.

Bilden ovan är tagen den 13 augusti 2016.

Från vindskyddet viker man in på den södra Sjöslingan. Efter ett tag kommer man fram till den långa trallen/spången över myren längst in i Blommaskogsviken.

Efter myren och ett par raksträckor vek jag in på fin stig till höger så jag kom ut på udden. Var i och för sig snart tillbaka på slingan, men det var en fin bit. Strax vek jag av ut mot vattnet igen och den fina raststället på bilderna nedan.

Och så var jag tillbaka på ruta 1, Bratteklevsudde.

Vill du ha en promenad med stabilt underlag så är denna turen bra. En typisk söndagspromenad, fast en ganska kuperad sådan. Det finns jättemånga fina rastställen med bänkar runt hela slingan. Kanske inte konstigt när det är ett så populärt strövområde. Kan man gå slingan med barnvagn???? Jovisst, men då får du vara en seg X¤%#, och inte ensam då det är en brant trappa på västra Sjöslingan. Om du nu inte heter starke Adolf, eller Rut.
Tack för ordet.

karta över området och slingan jag gick.

Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad? Ja, men en lite besvärlig trappa. Läs vandringstipset.