Sundsby med Solklinten på ön Mjörn i Tjörns kommun

Vandring Bohuslän & Västkusten, Vandringar kring Göteborg Bohuslän, Friluftsliv, Promenadguide, Solklinten, Sundsby, adventure, fritid, kultur, natur, naturområde, naturreservat, promenad, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink1

20 april 2014
Att vi nu hade hamnat här på ön Mjörn mellan Tjörn och Orust kan tillskrivas en personaldag vi hade med jobbet några år tillbaka i tiden som började med en smarrig frukost på Sundsby säteris gårdscafé. Då blev jag också varsle den fina terrängen som finns här. Från parkeringsplatsen leder Karpstigen genom en fin park fram till säteriet. Många nöjer sig med att ta den promenaden och sedan njuta av en kopp kaffe i café trädgården. Men här kan man också ge sig ut i en vacker och dramatisk vildmark. Det finns flera markerade leder i området med olika svårighetsgrad och jobbighetsgrad. Se kartan längst ned på denna sida.

Men uj vad svårt det var att finna en parkering på parkeringsplatsen. Det var förskräääckligt många som hade tänkt sig hit idag. Här cirkulerade bilarna värre än på Frölundatorg i jultid letande efter en parkeringsficka som skall bli ledig. Är det verkligen lika mycket bilar här varje helg?  Tja kanske, Sundsby säteri är Tjörns kommuns nästa största turistmål med 100.000 besökare varje år.

Vi följde märkningen mot utsiktsberget Solklinten. Först blå led söder ut och sedan upp i berget på svart. Det var bra skyltat mot Solklinten, undantaget ett kort stycke vid ett stigskilje en bit upp i berget. Här gick flera personer fel, även vi. Ser ni ingen skylt på 50 meter så vänd om och räkna med att ni skulle svängt höger tidigare. Men som sagt, detta var endast på ett ställe.

Strax före toppen och utsikten pekade en skylt mot grottor till vänster. Detta är även ett fint ledval efter att man varit på toppen. Då kan man följa svart led till man träffar på den gula eller blå leden. Detta vägval får jag ta när jag släpar med mig vandringsgänget hit. Jag och far fortsatte istället på gul led (Rådjursstigen) nedför berget efter att vi beundrat den storslagna utsikten.

Och så var vi uppe på Solklinten 107 meter över havet. Det var lite soldis, men......

En hel del soldis fick vi stå ut med. Men det fanns säkert människor i världen som hade det värre än oss den här dagen.

Vi tog oss förbi stenröset och ned genom en trång bergskåra. Vid stigskiljet följde vi gul led åt höger.

Nu blev det mer ren skogspromenad genom en fin blandskog. Området var sönderskuret av berghällar och smådalar. Den här biten var mycket lätt kuperad. Vi stegade genom ett lummigt litet område med en del blåsippor. Strax efter att den röda leden anslutit visade en skylt ned mot "Bokskogen". Här fanns en rastbänk mitt inne i en liten bokskog, finemang för oss som var fikasugna. Löven på dom små bokarna hade börjat slå ut. Efter bokskogen tog vi oss ut på den gula leden igen. Den var skyltad mot säteriet. Det var bra skyltat hela vägen.

Nästan nere vid säteriet svängde vi in på den vita leden. Det blev en trevlig liten extrasväng förbi en utsiktsplats med utsikt över säteriet. Vi kom också genom en fin Ekdal med stora gamla jätteekar innan vi kom ned till parkområdet runt säteriet. Här var det rikligt med lövvegetation. Det här var en mycket fin och omväxlande promenad. Hit kommer jag gärna tillbaka. Och en fika på cafét skulle suttit jättefint.

Cafét. som dom fick för sig att stänga när vi kom bara för att klockan passerat 17:00.

Nu följde vi gångstigen utmed dammen tillbaka till vår farkost. En mycket lyckad utflykt var tll ända.

Tickor hade fått en stor bjässe att trilla av pinnen.

För mer nyttig info.
http://www.sundsbygardscafe.se/om-sundsby-sateri/   för info om Sundsby säteri.

Karta över vandringsleder och vart området ligger.

Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.

#1 - - Cecilia:

texta mig gärna när Du vill gå på Sundby igen. får vi så slår gärna jag å hundarna Dig följe.😊 å Du. jag har varit på Sundby mng ggr men INGEN ggn har det varit öppet när jag kommit tillbaka. kan ju bero på att jag är grym på att gå av leden jag valt å irrar bort mig till ngn annan led då det alltid finns så mkt spännande att upptäcka å se!🤔😂

Svar: Hej Cecilia!
Jag har faktiskt tänkt att "lura" med mig vandringsgänget upp till Solklinten. Nu blir det inte förrän till våren, förhoppningsvis i april. Det är skoj om vi blir fler så du och hundarna får gärna hänga på. Vi har redan hösten uppbokad med 2 andra vandringar. Vandringsgänget är en konstellationen bestående av ca: 25 - 30 glada människor utspridda i ålder. Dock brukar vi aldrig bli fler än mellan 4 - 14 stycken per vandring. Folk är upptagna med så mycket.
Om du känner för att följa med så skickar jag ett mejl när det är på gång.