Veddö, ett kärt återbesök

Vandring Bohuslän & Västkusten Bad, Bohuslän, Friluftsliv, Tanum,, Tanums kommun, Veddö, Västkusten, fritid, natur, naturområde, naturreservat, promenad, promenera, sevärt, skärgård, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink0
10 augusti 2014

Förra gången jag var här var det olidligt varmt, monster värmen i juli ni vet. Men nu var vädret helt perfekt att promenera i. Jag var ju bara tvungen att släpa med far till denna nyfunna naturpärla. Det är en bit att köra från Götet, men när man får uppleva natur av detta slag så är milen i bilen mödan värt. Och att vi precis före gått en mycket fin promenad på Valön, kom att göra denna dag fulländad.

Hur hittar man till Veddö? Kör förbi Fjällbacka norrut. Efter ungefär 2 kilometer pekar en skylt Veddö till vänster. Sedan är det väl ungefär 1 kilometer ut till naturreservatets parkeringsplats. Så du behöver inte åka båt, Veddö är en halvö.

Veddö blev skyddad som naturreservat 2007 och naturvårdsförvaltare är Västkuststiftelsen. Det är utmärkt att bada på Veddö, både från stränder och klippor.

Vi kom att gå samma promenad som jag gick i juli med mor och Ingemar. Men på slutet av promenaden tog vi även en tur uppom Björkeklåvan och upp till högsta toppen.

Naturreservatets övre parkeringsplats.

Här fanns en informationstavla. Promenaden gick ned mot vattnet.

Hundra meter längre fram på vägen fanns denna parkeringsplats. I bortre änden av parkeringen startar/slutar vandringsleden.

Karta över Veddö. Den övre parkeringsplatsen ligger strax utanför kartan till höger. Här syns bara ned nedre parkeringsplatsen.

Vi gick på liten körväg förbi Veddö hamn och ut mot Skutebackenbadet. Det är ungefär 600 meter till badet.

Efter fikat var vi plötsligt i akut behov av toalett. Tur att man placerat ett fint litet rött dass vid badet. Men jösses,,,,,det luktade inte direkt hallonbåtar innanför väggarna, men papper fanns det i alla fall. Den turen hade jag inte på Amundön för några år sedan. Då fick jag använda tidningspapper som jag hade för kylning runt mitt drickavatten. Då kom jag att tänka på en gammal ramsa. "Detta var ett tråkigt hus, inga fönster inget ljus. Inget papper till min ända, hit skall jag aldrig återvända".

Bild ovan: Dass vid badet. Här luktade det inte hallonbåtar.

Nu fortsatte vi över en bergknöl med fin utsikt, bl.a. tillbaka mot badet och norrut mot Grebbestad och dess körka. Det bar strax ned till nästa lilla badvik vid Halsen.

Västkuststiftelsen hade gjort ett fint jobb med en bro/spång längst med det branta berget. Här hade inte gått att ta sig fram annars. Startkt soldis i väster där ett oväder sakta började att växa in.

Promenaden gick vidare över fina strandängar. Här stötte vi på stigen man kan ta över Björkeklåva. Men den gick inte in på topp 3 listan av upplevelser jag haft i mitt liv. Skrota den och gå vidare istället, det är mycket finare.

Vad var då detta vi ramlade över, en färggrann larv med giftgadd som lever på att äta upp människor och djur? Nej då, detta var ett ofarligt kryp som förhoppningsvis kommer bli en vacker Brunsprötsvärmare, om den får leva och frodas.

Vi gjorde en avstickare ned till Hillersbukten. Här slappade ett gäng kossor nere vid vattnet. Strax bredvid dem hade en stor bit av berget kollapsat. Det såg lite häftigt ut. Vi fortsatte sedan på leden så att vi kom upp på ett utsiktsberg. Det är viktigt att påpeka att leden INTE är märkt. Men Västkuststiftelsen har satt upp kartor längst med leden.  Så det är inget svårt att finna fram.

Bilden ovan har far plåtat. Den visar berget vi nu skulle upp på för att belönas med utsikt.

När vi nästan nått toppen på backen vek vi av stigen och gick ut på berget till höger. Här hade vi utsikt åt väster, söder och öster. Här blommade ljungen.

Bilden ovan har far plåtat. Det är vackert här.

På väg ned mot Veddö gård, eller rättare sagt ned mot deras brygga, så kommer man till ett stigskilje. Här kan man välja stigen till vänster och gå så att säga bakvägen upp till Björkeklåva. Men som sagt, det var inget märkvärdigt, annat än att vi fick mycket fin panoramautsikt när vi tog oss upp på bergtoppen ovanför Björkeklåva.  Tror att Björkelåva har varit något gammalt torp. Men om man inte gitter att ta sig upp på toppen så är det finare att fortsätta leden förbi öster om Veddö gård.

Karta hur man kan gå upp till toppen ovanför Björkeklåva.

Vi avslutade med att gå ut på Veddö brygga. Den här promenadslingan har blivit en av mina absoluta favoriter.   Heja Veddö!!

Ovan har far plåtat mig och Veddö hamn.

Karta var Veddö ligger och hur vi gick

Information från Länsstyrelsen
Länk till Länsstyrelsens hemsida: www.lansstyrelsen.se

Film från detta vandringstips

Barnvagnsvänlig promenad? Nej

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.