Bunketorp vid Lindome

Vandringar kring Göteborg Bohuslän, Friluftsliv, Göteborg, Kungsbacka, Lindome, Promenadguide, fritid, kultur, natur, natur Mölndal, promenad, promenad Göteborg, promenadguide, promenera, skogspromenad, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink0

Lördagen den 25 januari 2014.
En härlig vinterdag med en sur kall vind som bet mig i fingrarna när jag filmade. Bunketorps motion och friluftsområde ligger direkt öster om Lindome. Här finns en hel radda märkta spår i olika längder. Området är ganska kuperat så det blir en del upp och ner. Genom området går också Bohusleden som i söder övergår i Hallandsleden.

Som besökare i området tycker jag det är tråkigt att man inte har satt upp en karta som visar hur dom olika lederna går. Tror detta är första området jag varit i som detta inte funnits. Visst, följer man någon av spåren så hittar man ju tillbaka igen. Men man vill ju gärna välja spår utifrån hur terrängen ser ut. Men detta är ett motionsområde och inget naturreservat. Därför har man kanske inte tyckt att det varit viktigt. Och det finns kanske en karta att köpa med alla spåren inritade, vad vet jag. Jag hade i allafall med en gammal orienteringskarta från 1990. Den bjöd oss på en del överraskningar. Området är som sagt inget naturreservat, men skogen skall vara fredad sedan länge mot Skogsbruk.

Strax före golfbanan går en liten väg upp till motionsområdets parkeringsplats.

Bild tagen av far tillbaka ned mot parkeringsplatsen.

Här följer i allafall ett vandringstips hur man kan gå. Då får du med dig en varierad terräng med några sjöar och ett flera hundra meter högt vattenfall. hm... kanske något för högt, men säg en tio meter hög fors. Och går du där här det är fruset får du se en snygg isfors. Men för att få se hur den ser ut måste du kolla min film. Glömde nämligen ta någon bild.

Från parkeringsplatsen föjde vi Bohusleden söder ut. Det bär sakta uppåt i flera hundra meter. Det är mestadels barrskog man går i. Efter ett tag passerade vi norra Barnsjön. Vi följer Bohusleden i 2,5 km, lite drygt. Sedan viker vi in till vänster på ett gul markerat spår. Nu bar det av i riktning nordost. Vid nästa stigskilje tog vi vänster igen och följde svartvit markering. Enligt min orienteringskarta från förra seklet skulle det finnas en bro eller liknande att ta sig över norra änden på Stora Hassungaredssjön på. Men när vi vek av det svartvita spåret och följde stigen ner mot där bron eller spången skulle var fick jag tidigt en känsla av att allt inte stod rätt till. Det var nämligen inga andra som gått här, det fanns endast ett par djurspår i snön. Och det fanns inga markeringar utmed stigen, trots att det på min karta var en stor stig. Så att det inte fanns något att ta sig över sjön på när vi kom ned till vattnet var kanske ingen stor överraskning. Vi fick vända på klacken och gå några hundra meter tillbaka ut på det vitsvarta spåret igen.

Bild tagen av min far.

Här fanns ingen bro eller spång längre.

Stora Hassungaredssjön

Strax efter det lilla tjärnet Dammen gick vi in på en liten stig. Denna stig var inte uppmärkt. Nu bar det iväg väster ut. Efter några hundra meter kom vi fram till en fors vars vatten kom från Dammen. Det hade blivit till en fin isfors. Vi gick på brant stig ned längst med forsen. Den var kanske inte så brant egentligen. Men med snö och is kändes det brant och halt. Nere i dalbotten hade Sven härjat rejält och blåst ned massor av träd. Det var endast tack vara snön som vi fann fram hur stigen gick. Vi kunde följa två par skor som gått före oss. Vi fick forsera under och över ett antal stora träd. Till höger om oss hade vi golfbanan. Vi tog oss sedan upp i dalen och stötte där på märkt led igen.
Nu var det bara att följa märkning fram till Bunketorp och parkeringsplatsen. Vid varje stigskilje anslöt en ny färgmarkering. Vi fikade på en bänk strax före Lionkulan, en liten plats med hålligångredskap. Där ifrån hade vi bara ca: 200 meter ned till parkeringen.

Sträckan vi gick var mellan 6 - 7 km. I ett lugnt tempo tar det knappt två timmar. Ett fint alternativ är att gå runt Stora Hassungaredssjön. Då kan man även gå ned till vindskyddet och lägerplatsen vid sjöns södra ände.

OK OK, nu hoppar jag väl inte högt av glädje när jag promenerar på anlagda eller preparerade motionsspår och grusslingor. Dessa vill jag helst slippa. Jag vill ju gå på narurstigar. Men när det är snö som det var nu går det utmärkt. Så trivs du att gå på rejäla gångstigar där du kan följa mycket bra märkta spår är detta ett fint område för dig. Men det finns också många fina stigar i området. Så om man skaffar en karta finns det stora naturområden att utforska här. Hm... en karta tryckt senare än 1990 kan nog vara bra, och att man klarar av att läsa en karta.

Karta vart Bunketorp ligger och hur vi gick. Orangefärgat den bit vi följde Bohusleden. Gul den bit vi följde gul (bra va?). Men resten har jag markerat med rött oavsett färg i terrängen.

Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad? Ja. undantaget pyttestigen förbi isforsen. Jag tror annars alla spåren är barnvagnsvänliga, men flertalet är kuperade.

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.

Sandsjöbacka norra. Sisjön och Årekärr.

Vandringar kring Göteborg Bohuslän, Friluftsliv, Göteborg, Kungsbacka, Mölndal, Oxsjön, Promenadguide, Sisjön, fritid, natur Göteborg, naturområde, naturreservat, promenad, promenad Göteborg, skogspromenad, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink0
I den norra delen av Sandsjöbackaområdet finns många fina uppmärkta vandringsleder. Man kan starta vid Sisjön, Oxsjön eller Årekärr. Området har en mycket varierad natur och är ganska kuperat. Något som dock inte påverkar vandraren särskilt mycket då stigarna oftast går nere i dalarna. Undantaget är östra biten av Torrekullaleden. Sandsjöbacka blev skyddat som naturreservat 1969. Vet dock inte om det omfattade hela området den gången eller om det utvidgats under åren.

I detta vandringstips är det bilder från 4 olika tillfällen i dec 2013 och jan 2014.
Vi startade denna gång från parkeringsplatsen norr om Sisjön. Motionsspåret leder ned till Sisjön.

Parkeringsplatsen norr om Sisjön.

Vandringsleder i området.

Det är fint inne vid Sisjön. Här kan man fika och bada överallt. Sjön är tillgänglig i stort sett hela vägen runt.  En bred fet stig går runt Sisjön. Det är ett av motiosspåren här i området. Det är 2,5km runt sjön.

Ovan några bilder från Sisjön när det sakta börjat skymma.

Vi tog oss vidare på motionsspåret ned till Oxsjön. Eller.., tja, vi gick ju här ett par gånger i december och januari när jag filmade för detta vandringstips. Så den ena gången gick vi även på fin stig en bit. (OBS: när jag skriver fin stig, menar jag liten mysig naturstig) Se kartan nedan, stigen är röd märkt + bilder från denna sträcka.

Bilden ovan har far plåtat strax före vi vikar av motionsspåret och in på skogsstigen som leder ned till gångstigen mellan Sisjön och Oxsjön. Skogsstigen kan vara lite blöt strax innan man når fram till gångstigen.

Så kom vi fram till Oxsjön. Det var full aktivitet runt vindskyddet. Här grillades det, den inbjudande lukten letade sig in i min näsa. Barnen kastade snöbollar på varann. En och annan snöboll träffade även dom vuxna. Så kom ett stort sällskap och vandrade i riktning mot Sisjön. Det var överhuvudtaget mycket folk ute och rörde på sig denna soliga dag. Det har blivit inne att vara ute.

Vi valde att följa Bohusleden på Oxsjöns västra sida. Det är 2,5 km runt sjön. Och mellan Sisjön och Oxsjön är det ca: 2 km.

Bilden ovan har far plåtat. Ser lugnt och rofyllt ut, men....,här var det full fart.

Bilden ovan är plåtad av far.

Strax efter södra änden av Oxsjön fortsatte vi att följa Sandsjöbackaleden och Torrekullaleden in på en liten stig rakt söder ut. (se kartan nedan). Efter några kilometer kommer vi fram till den brusande forsen strax före Årekärr. Den regniga vintern gjorde att det var mycket vatten i forsen.

Vid Årekärr kan man oclså parkera. Det finns ett antal fina leder som utgår här ifrån. På parkeringsplatsen finns en tavla med alla leder inritade. Det finns även en parkeringsplats tidigare på Årekärrsvägen, men det känns tryggare att parkera här. Här har bonden uppsikt över bilarna från sitt hus. Han är trevlig, vi pratade bl.a. om underhållet av Sandsjöbackaleden med honom. Något som han märkt har tacklat av en del dom sista åren.

Man kan t.ex. knyta ihop Torrekullaleden med någon av lederna som utgår ifrån Årekärr. Tar man den längsta så har man i alla fall minst 2,5 mil att traska. Alla ryms inom fina dagsetapper. Men inte för oss när vi filmar. Vi fick som sagt ta 4 vandringar på oss för att få ihop detta vandringstips.

Vi fortsatte efter Årekärr att gå Torrekullleden öster ut, den är orangefärgad i terrängen. Alltså samma som Sandsjöbackaleden. Men det är tydligt skyltat så det finns ingen risk att gå fel. Den gula leden anslöt strax före vi kom fram till Krokmossen. Den här biten av området är terrängen bestående av mycket blötmark. Och efter en regnperiod som nu brukar den blötast biten vara längst med Krokmossen.

Så kom vi fram till ett stigskilje där Torrekullaleden viker av norrut upp mot Sisjön igen, Den sträckan är bitvis lite kuperad och trevlig. Eller ja, den är ju inte trevlig bara bitvis. Men bitvis är den inte så trevlig, t.ex. dom tre, fyra hundra meter man går längst med Golfbanan. Här saknar jag den gamla sträckan innan dom anlade golfbanan.

Men vi fortsatte inte på Torrekullaleden, utan vid stigskiljet valde vi att följa den gulmarkerade leden söder ut. Det är en gammal averkningsväg. Om några år har den nog vuxit igen om man inte rensar. Men just nu är den väldigt mysig att gå på. Se tredje bilden nedan. Tänk er att det bara var hälften så brett mellan granarna ett litet stycke längre fram och tänk om jag hade tagit ett kort som jag kunde visat. Bilden nedan har far plåtat i början på den gamla averkningsvägen.

Den gula leden går så småningom genom en lite småkuperad terräng. När vi stötte på den gröna leden följde vi den och gul upp mot Svarttjärn. Här är jättefint att fika. Men man får vika av stigen och ta sig ungefär hundra meter ned till sjön. Missar man denna stig så kan man strax efter svänga ned till vänster och följa Sandsjöbackaleden ned till sjön.  När man ser sjön viker man av vänster och följer den lilla stigen utmed sjön fram till ett fint ställe att sitta på berget. Men kan ni tänka er, jag glömde faktiskt att ta fler kort denna dag, det bidde bara film.

Därför hoppar vi nu upp till Sisjön. Om man tar sig upp till Sisjön via Oxsjön så har man ett fint vindskydd om man svänger vänster när man kommer fram till Sisjön. Men skall man bort till badplatsen svänger man höger. Tar man och följer Torrekullaleden upp genom östra delen av området så kommer man fram till Sisjöbadet, då kommer man inte förbi vindskyddet. Har man följt Torrekullaleden hela varvet från Sisjön ned till Årekärr och upp till Sisjön igen så har man gått ungefär 16 km.

Och till sist, detta området är mycket trevligt att gå i, och man kan variera sig mycket från gång till gång.

Karta. här ligger Sisjöns parkeringsplats i norr. Kartan är SKITDÅLIG, här är bilvägen och hästvägen ritat in med samma storlek. Men kör Sisjövägen upp för hela backen. För att köra till parkeringsplatsen vid Årekärr. Sväng av vid Billdalsmotet och kör mot Årekärr. Man kan även parkera nära Oxsjön. Här är åter kartan kass, man har inte ritat in den största gångvägen in till Oxsjön. Men jag har fyllt i den.

Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej. men det går fint runt Sisjön och på den stora gångstigen vidare ned till Oxsjön och även runt den.

Skärvallsberget vid Hinsholmskilen, Göteborg.

Vandringar kring Göteborg Bohuslän, Friluftsliv, Göteborg, Promenadguide, Skärvallsberget, Västkusten, Västra Frölunda, fritid, natur, natur Göteborg, naturområde, promenad, promenera, skärgård, vandra, vandring, vandringstips, västra Götaland Permalink0
Detta är nog ett naturområde som inte så många känner till, och detta gällde även mig tills nyligen. OK, jag har i och för sig gått ett antal nattvandringar genom området. Men då har jag följt den grusade gångvägen från Fiskebäck till strandvägen utmed Hinsholmskilen. Men nu skulle jag titta till mer än så. Skärvallsberget är ganska så kuperat, Nu tog jag mig upp i berget och blev mycket glatt överraskad, detta var ett jättefint promenadområde. Vilt, dramatisk och vackert.
Man kan parkera vid Fiskebäcksbadet/Fiskebäcks småbåtshamn. Vinterhalvåret är det ingen parkeringsavgift. Men då finns det heller inga utmärkta parkeringsplatser. För på dom står ju båtarna. Men är man utrustad med ett sunt förnuft så går det bra att parkera någonstans bland alla båtar (välj dem som står på land). Buss 97 går från Frölundatorg och hit till Fiskebäcks småbåtshamn. På vissa tider går buss 98 istället.

Man går ned bland dom upplagda båtarna och svänger höger vid infomationstavlan och biljettautomaten, som inte är på sin plats under vinterhalvåret utan kommer upp den 1 juni. Strax ser man den branta gångvägen upp i terrängen, och till vänster har man vägen ned till Fiskebäcksbadet.  Jag tog en titt  vid badet också, men ingen badade.

Jag följde grusvägen och vek sedan ned till Lindalen. Här är en liten badplats på sommaren. Förr i tiden odlade man lin här. Det var en sur snålblåst som slog emot mig när jag kom ned till vattnet.

Jag startade vid nummer 1, Fiskebäcks småbåtshamn. Sedan gick jag över till Hinsholmskilens båthamn. nummer 3. men gjorde  en avstickare ned till nummer Lindalen, nummer 2.  Vid Lindalen finns också en badplats.

När jag kom ned till Strandvägen utmed Hinsholmskilens båthamn så var det inte många steg fram till trappan upp i berget och in i Skärvallsbergets fina terräng. Bild nedan på strandpromenaden och trappan upp på berget.

Nu följde en jättefin stig in i terrängen. Det är ungefär 1 kilometer rakt över berget fram till villaområdet på östra sidan. Denna sträcka är omväxlande och rolig att gå.

Jag följde stigen fram till villorna, sedan gick jag tillbaka något hundratal meter förbi det brantaste berget jag passerade. Där går en stig upp norrut i området. Detta var också en omväxlande stig att följa. Det var lite småblött ibland.  Efter ett tag stod jag uppe på en utsiktshöjd med fin utsikt över Saltholmen och in Hinsholmskilen.

I den norra delen av naturområdet var det mycket småstigar som ibland var svåra att följa. Men rätt var det var stog jag och glodde rakt in i Lejonkäften. En upplevelse väl värd varenda krona jag lagt ned på denna resa.

Kissekatten, om man nu skulle vilja se den, så hittar man den längst upp i norr vid villorna. Se kartan nedan. Vid röd punkt väntar kissen.

Om vi räknar stigen från trappan och in till villorna som gränsen mellan norra och södra området (nummer 4 på kartan nedan). Så tog jag mig nu ned till den södra delen av området. På kartan längst ned kan du se hur jag gick. Men det fanns ett myller av stigar att välja på. Och denna del gillade jag bäst. Man går förbi flera små vatten och genom små spännande sprickdalar och upp på höjder med gravrösen. Till slut kom jag ned på ängen där avtagsvägen går ned till Lindalen. Ett par hundra meter på gångvägen och jag var tillbaka nere vid Fiskebäcks småbåtshamn. Nu regnade det kraftigt, så lite förargligt var det ju att missa bussen med två minuter. Men men, ett nytt favoritområde hade jag i alla fall funnit. Nedan lite bilder från den södra delen + karta.

På väg bort till spårvagnen hade jag fin sikt tillbaka mot Skärvallsbeget och Hinsholmskilen i kvällssolen.

Hittade ingen bra topografisk karta, så det är lite svårt att rita ut exakt hur stigarna jag gick på går. Men detta är på ett ungefär. Och som sagt, det finns mängder med stigar genom området. Man kan improvisera rejält.

Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej. men det går fint på den stora gångstigen mellan Fiskebäcks badet/ småbåtshamnen och Hinsholmskilens båthamn och även avstickaren ned till det fina badet vid Linholmen. Se kartan nästan längst upp i detta vandringstips.