Nya Varvets naturområde & g:a Älvsborg

Vandringar kring Göteborg Bohuslän, Friluftsliv, Göteborg, Koloniområde, Nya Varvet, Sjöbergen, Västkusten, fritid, gamla Älvsborg, kultur, natur, natur Göteborg, promenad, promenad Göteborg, promenadguide, promenera, skogspromenad, vandra, vandring, vandringstips, västra Götaland Permalink0
Nya Varvets naturområde består till mestadels av bergsområdena Sjöbergen och Billingen. Ett fint rekreationsområden. Men naturområdet har varit hotat då man vill bygga hus på Sjöbergen. Dock backade man när protesterna blev så stora från Göteborgarna. Idag är i alla fall kolloniområdet fredat. Men vi får hoppas att hela naturområdet kan bli skyddat som naturreservat inom en snar framtid.

Jag skall här ge förslag på en fin vandring med flera alternativa vägval. Detta är en natur och kulthur/historisk vandring. Bilderna är från två olika tillfällen. dec 2013 och januari 2014. Båda gångerna tog jag spårvagn ned till vagnhallen Majorna. Jag började denna tur med att kolla in g:a Älvsborg. Jag tog mig bort till gamla Sockerbruket. Borgen ligger väl inkappslad mellan höga hus. Så utsikten från borgen är inte mycket att skryta om.

Bakom det röda huset i mitten hittar man borgen.

karta hur man kommer till g:a Älvsborg.

En lätt stigning så är man uppe vid borgen, eller borgsruinen.

På informationskylten fick jag reda på att borgen blev till före jag blev född. Här kan du läsa mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lvsborg eller varför inte lyssna till denna utförliga information: http://www.youtube.com/watch?v=Tulm9DxeAHc

Efter borgen bar det iväg till Röda Sten och sedan på gångstig upp på Sjöbergen. Naturen tog sin början.

Bild ovan, bron, konsthallen och plattan där tefaten landar.

Jag fortsatte genom skogen fram till Sjöbergen koloniområde. Här kan man parkera om man bara vill gå i naturområdet och strandpromenaden. Hit kommer du via Karl Johansgatan och Otterklintsvägen. I 12 timmar kan man stå parkerad här. Bra om man skulle råka gå vilse.

Är detta Gais klubbstuga? Ingen spelare på deras gräsplan idag i så fall.

När man skall nedför berget den väg jag valde går man förbi detta krigsminne. Här skall du svänga vänster och följa stigen ned i dalen, du korsar en stengärdsgård och strax efter är du ute på en större stig där du svänger höger. Detta är ingen bra bild. Men jag hade bara en timma på mig att knäppa bilden och jag klarar inte av stress.
Man kan också ta sig ned från berget på Kaj Ledens stig. Se karta nedan.

Så här hade jag gått hittills (röd markering, gul markering alternativa vägar). Karta 2 endast Sjöbergen.

Nu fortsatte jag upp på Billingen. En mindre körväg leder fram till ett hus på toppen, på en mindre stig tog jag mig sedan fram till en jättefin utsikt åt väster.

Jag följde stigen över berget ned mot det nybyggda villaområdet i väster (Tånguddsbackan). Stigen kan vara lite svår att se på sina ställen, men det är bara att gå dit näsan pekar, men då måste din näsa peka åt sydväst.

Vid villorna kom jag ut på liten gångväg. Förra gången jag gick här var det en liten stig. Men det var före villorna byggdes. Strax fick jag fin utsikt över hamninloppet.

Bild ovan: Villor och liten gångväg. Plåtad åt det håll jag kom från.

Nu följde jag gång/cykelvägen så sakta tillbaka mot Röda Sten igen. Dom vackra kranarna fulländade den vackra vyn över hamninloppet.

Och hur långt gick jag då. Tja... säg ca: 6 kilometer från Röda sten och tillbaka igen. Ungefär alltså, lite svårt att beräkna när man filmar och fotar samtidigt. Och det beror ju lite å hur mangår också, men detta området är väl värt ett besök.

Karta över hela turen och endast Billingen. Kartan är EJ uppdaterad med gång och cykelvägen längst i väster, alltså längst till vänster i bild. Och det planerade bostadsområdet det står om på kartan är som sagt byggt nu.

Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej. men det går fint på den asfalterade gångstigen från Röda sten och utmed vattnet väster ut. Ett mycket populärt gångstråk.

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.