Skärvallsberget vid Hinsholmskilen, Göteborg.

Vandringar kring Göteborg Bohuslän, Friluftsliv, Göteborg, Promenadguide, Skärvallsberget, Västkusten, Västra Frölunda, fritid, natur, natur Göteborg, naturområde, promenad, promenera, skärgård, vandra, vandring, vandringstips, västra Götaland Permalink0
Detta är nog ett naturområde som inte så många känner till, och detta gällde även mig tills nyligen. OK, jag har i och för sig gått ett antal nattvandringar genom området. Men då har jag följt den grusade gångvägen från Fiskebäck till strandvägen utmed Hinsholmskilen. Men nu skulle jag titta till mer än så. Skärvallsberget är ganska så kuperat, Nu tog jag mig upp i berget och blev mycket glatt överraskad, detta var ett jättefint promenadområde. Vilt, dramatisk och vackert.
Man kan parkera vid Fiskebäcksbadet/Fiskebäcks småbåtshamn. Vinterhalvåret är det ingen parkeringsavgift. Men då finns det heller inga utmärkta parkeringsplatser. För på dom står ju båtarna. Men är man utrustad med ett sunt förnuft så går det bra att parkera någonstans bland alla båtar (välj dem som står på land). Buss 97 går från Frölundatorg och hit till Fiskebäcks småbåtshamn. På vissa tider går buss 98 istället.

Man går ned bland dom upplagda båtarna och svänger höger vid infomationstavlan och biljettautomaten, som inte är på sin plats under vinterhalvåret utan kommer upp den 1 juni. Strax ser man den branta gångvägen upp i terrängen, och till vänster har man vägen ned till Fiskebäcksbadet.  Jag tog en titt  vid badet också, men ingen badade.

Jag följde grusvägen och vek sedan ned till Lindalen. Här är en liten badplats på sommaren. Förr i tiden odlade man lin här. Det var en sur snålblåst som slog emot mig när jag kom ned till vattnet.

Jag startade vid nummer 1, Fiskebäcks småbåtshamn. Sedan gick jag över till Hinsholmskilens båthamn. nummer 3. men gjorde  en avstickare ned till nummer Lindalen, nummer 2.  Vid Lindalen finns också en badplats.

När jag kom ned till Strandvägen utmed Hinsholmskilens båthamn så var det inte många steg fram till trappan upp i berget och in i Skärvallsbergets fina terräng. Bild nedan på strandpromenaden och trappan upp på berget.

Nu följde en jättefin stig in i terrängen. Det är ungefär 1 kilometer rakt över berget fram till villaområdet på östra sidan. Denna sträcka är omväxlande och rolig att gå.

Jag följde stigen fram till villorna, sedan gick jag tillbaka något hundratal meter förbi det brantaste berget jag passerade. Där går en stig upp norrut i området. Detta var också en omväxlande stig att följa. Det var lite småblött ibland.  Efter ett tag stod jag uppe på en utsiktshöjd med fin utsikt över Saltholmen och in Hinsholmskilen.

I den norra delen av naturområdet var det mycket småstigar som ibland var svåra att följa. Men rätt var det var stog jag och glodde rakt in i Lejonkäften. En upplevelse väl värd varenda krona jag lagt ned på denna resa.

Kissekatten, om man nu skulle vilja se den, så hittar man den längst upp i norr vid villorna. Se kartan nedan. Vid röd punkt väntar kissen.

Om vi räknar stigen från trappan och in till villorna som gränsen mellan norra och södra området (nummer 4 på kartan nedan). Så tog jag mig nu ned till den södra delen av området. På kartan längst ned kan du se hur jag gick. Men det fanns ett myller av stigar att välja på. Och denna del gillade jag bäst. Man går förbi flera små vatten och genom små spännande sprickdalar och upp på höjder med gravrösen. Till slut kom jag ned på ängen där avtagsvägen går ned till Lindalen. Ett par hundra meter på gångvägen och jag var tillbaka nere vid Fiskebäcks småbåtshamn. Nu regnade det kraftigt, så lite förargligt var det ju att missa bussen med två minuter. Men men, ett nytt favoritområde hade jag i alla fall funnit. Nedan lite bilder från den södra delen + karta.

På väg bort till spårvagnen hade jag fin sikt tillbaka mot Skärvallsbeget och Hinsholmskilen i kvällssolen.

Hittade ingen bra topografisk karta, så det är lite svårt att rita ut exakt hur stigarna jag gick på går. Men detta är på ett ungefär. Och som sagt, det finns mängder med stigar genom området. Man kan improvisera rejält.

Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej. men det går fint på den stora gångstigen mellan Fiskebäcks badet/ småbåtshamnen och Hinsholmskilens båthamn och även avstickaren ned till det fina badet vid Linholmen. Se kartan nästan längst upp i detta vandringstips.

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.