Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

Lackarebäcksfjället och norra Långvattnet i Mölndal + Svejsaredalen

Vandringar kring Göteborg Bohuslän, Friluftsliv, Kallebäckskälla, Mölndal, Svejsaredalen, fritid, natur Göteborg, natur Mölndal, naturområde, naturstig, promenad, promenad Göteborg, promenadguide, promenera, sevärt, skogspromenad, upplevelse, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink2
Detta naturområde sträcker sig mellan E6an och Boråsleden. Lackarebäcksfjällets mäktiga stup ut åt väster har nog ingen lyckats missa när man passerar i bil mellan Mölndal och Göteborg. Eller ja, bil å bil, man kan ju transportera sig på många olika sätt, Bohusleden går genom området, från Stensjön till Delsjön. Vid just Stensjön brukar vi parkera när vi skall gå i området, och så gjorde vi även denna gång. Då kan man följa Bohusleden norrut genom bostadsområdet och in i naturområdet. Det går också bra att parkera på Delsjömotets pendelparkering "Kallebäck". Då går man in i området norr ifrån.

Jag skall här ge förslag på hur man kan gå olika varianter här. I grunden ligger ett huvudtips, men sedan kan man variera sig ganska så mycket. Man kan t.ex. välja att följa Bohusleden, ända upp till Strömstad. Men då har man kommit att lämna detta naturområde med ungefär en vecka bakom sig.
Varför inte ta en avstickare upp på det branta Rallarberget/Lackarebäcksfjället och drabbas av fin utsikt. Sedan kanske vika ned i den korta men fina Svejsaredalen. Eller också nöjer man sig med att runda norra Långvattnet. Det finns som sagt en hel del alternativ att välja på, än så länge. Men bostadsområden äter sig sakta in i naturen.

8 februari 2014
Från Parkeringsplatsen vid Stensjön följde vi som sagt Bohusledens orangefärgade märkning norrut genom bostadsområdet. Efter ett par hundra meter viker Bohusleden in på en stor gångstig upp i skogen, upp mot norra Långvattnet. Här finns en alternativ stig att välja om man likt oss inte är så förtjust i stora grusstigar/vägar. I botten på backen går en stig in till vänster, den följde vi upp till en liten mosse. Håll höger hela tiden annars kommer villorna att stå i din väg. Stenmuren man får på vänster sida skall INTE korsas. Tidigare gjiorde vi det och kom upp på ett fint utsiktsberg (vattentornet), men där är nu byggt hus.

Efter den lilla myren/mossen var vi strax ute på den större grusvägen upp till det gamla vattentornet. (Se kartan längst ned på denna sida)

Förutom Bohusleden finns det inga andra märkta leder i terrängen (än så länge). Skall man ta sig fram längst med norra Långvattnets östra sida så finns det egentligen endast en stig (en lång bit märkt som Bohusleden). Men på den västra sidan finns det ganska många små stigar som går huller om buller. Den som är bäst och lättast at gå viker in till höger strax före man når toppen på grusvägen. Tidigare gick stigen in femtio meter längre fram, men där står nu ett hus.

Bild ovan: Här där man nu  bygger husen gick stigen förut.

Stigen blir nog mer upptrampad efter hand och då tydligare, den har ju nyss blivit omlagd. Vi gick på berget utmed nygygget och kom efter ett tag ut på den gamla stigen igen. Jag kände igen mig när vi gick under den stora kraftgatan. Den här stigen går dock till en början inget vid vattnet, dom första 600 - 700 meterna är det blandskog so gäller. Men när man kommer ned till vattnet är det på ett mycket fint ställe. Här kan man välja stigen till vänster om man vill bort till Rallarberget och/eller Svejsaredalen. Vi tog oss ut på den fina udden. Norra Långvattnet är ett populärt fiskevatten.

Vi tog oss vidare upp till norra Långvattnets norra ände. En lätt småkuperad och lite grisig sträcka i smältperioden. Vid sjöns norra ände kan man också ta sig ned i Bäckravinsdalen i väster och bort till Rallarberget och Svejsaredalen. Här kan man också komma upp och ned om man parkerat på Lackarebäcks pendelparkering. En trappa leder ned till Bäckravinsgatan vid Svegen, här ligger ÖIS-gården (ett fotbollslag i någon lägre division tror jag).

Bild ovan: Här hade en sann naturvän varit i farten.

Vi fortsatte att följa stigen runt sjön till vi stötte på Bohusleden ett stycket ned på den östra sidan av sjön. Här kan man välja om man vill följa Bohusleden tillbaka ned till Stensjön eller gå den åt andra hållet mot Skatås. Följer man Bohusleden ned till Stensjön så har man kanske gått runt 5 - 6 km. Men vi valde det senare och svängde vänster in på leden mot Skatås. Det bär iväg på spångar över några myrar och förbi det lilla tjärnet Oxögat på höger sida. Det är bara ett par hundra meter efter Oxögat som man skall svänga av höger från Bohusleden. Skulle man råka gå för långt kommer man ut på en större väg inom några hundra meter.

Här skall man svänga in på stigen till vänster, fast det blir åt höger från det hållet man kommer. Se en mycket talande bild från samma plats nedan.

Nu följde vi en ganska liten men fin stig i någon kilometer (Ej märkt). Till en början hade vi tät granskog på vår högra sida. Tror detta är planterad skog. Efter ett  tag passerade vi under en kraftledningsgata. Här kan det vara lite blött och söligt. Vi fortsatte in i en fin granskog med en hel del grön mossa och ett par stubbar. Platsen fick duga att fika på.

Efter lite uppåt och lite lätt nedåt valde vi att svänga in på en fin stig till höger, ned genom en fin granskog. Detta var första riktiga stigskiljet sedan kraftledningen.

Vi följde stigen ut till träbron och den gamla kärrvägen upp till torpet Korndal. Torpet är rivet nu, eller det brann väl upp för något år sedan, hm.. tror jag. Vi stövlade rakt genom torpet Korndals tomt och tuta på rakt in i skogen till stigen stötte på en större stig. Där svängde vi vänster och efter ett kort tag kom vi ned till norra Långvattnets södra ände. Här finns ett vindskydd ifall man skulle behöva övernatta eller söka skydd. Här ifrån var det en kort promenad på Bohusleden ned till bilen igen. Den här promenaden är alltid fin oavsett årstid.

Rallarberget/Lackarebäcksfjället & Svejsaredalen

Om man vill ta en extra sväng upp på Rallarberget och ned till Svejsaredalen så följ rådet ovanför för lämpligaste väg/stigval ned tll Bäckravinsdalen. Tar man detta som en egen promenad så är det nog lämpligast att parkera på Lackarebäcks pendelparkering vid Delsjömotet.

Vi parkerade vid pendelparkeringen den 20 juni 2014. Vi gick sedan på gångstigen som följer parallelt med Bäckravindsgatan nedför en riktigt fin bokdal. Strax före Vattenverket kom vi ut på cykelvägen som leder ned till parkeringsplatsen för Ericsson. Efter några meter på cykelvägen svängde vi in på en stig till höger och kom in i fin bokskog. Nedan bilder från mars och juni.

Den stora stigen/traktorvägen som går från pendelparkeringen parallelt med bilvägen ned mot VA-verket.

Här har vi svängt in på den mindre stigen. Här stod två bokar och parade sig. Den lilla bit som finns kvar av bokskogen är mycket fin.

Nu befann vi oss vid den södra änden av Rallarberget. Före stigen börjar gå ned mot Ericssons parkeingsplats går en ganska brant stig upp till berget. Den är brant, men bara ganska. Den går upp i bergsskrevan. Det här är den snabbaste vägen upp på berget för att kolla utsikten. Här finns också en fornborg.

Bild ovan: Trots soldis fin utsikt

Bild ovan: Någons boplats?

Bild ovan: Någons mugg?

Från Ericssons parkeringsplats tog vi oss under järnvägen och sedan direkt till vänster. Man kan även gå några meter på hitsidan av järnvägen, öh, alltså på den östra sidan av spåren. Man kan följa ravinen upp till dammen.

Bild ovan: Är man längre än 2.40 får man huka sig.

Det är inte så mycket kvar av den gamla och tidigare mycket populära Svejsaredalen. Endast en liten grön plätt bland alla industribyggnader. Ett bevis för att om man äger mycket pengar kan man förstöra vad som helst.

Genom Svejsaredalen rinner Lackarebäck ned till Lackarebäcks källa, vars vatten användes till brännvin redan på 1700-talet. På norra sidan av dalen ligger det enda hus som är kvar efter Lackarebäcks gård. Det är ett gult boningshus från 1700 talet. Promenaden från toppen av Svejsaredalen och ned till Kallebäcks källa är inte mer än ca: 300 - 400 meter. Så det behövs ingen extraordinär vandringsutrustning för att klara av den.
Bild ovan: Se vad roligt boken har växt. Lite närmare på bilden under.

Den gamla hällbron. Bron består av tre hällar, före 1987 var det fyra. Men någon lade rabarber på den fjärde.

Och här hade vi källan nere i en lummig grön oas. Bilden ovan är plåtad av far.

Endast en flygel står kvar sedan Lackarebäcksgård brann 1895.

Info från Kultur & Fritid Mölndal. Utplock från Broschyr Lackarebäck Ekekullen

Närmast busshållplats är Flöjelbergsgatan. Då har man en löjligt kort promenad bort till Svejsaredalen.

Film från detta vandringstips. Jag har delat upp filmen i två delar. Först ut blev Svejsaredalen och Lackarebäcksfjället. Film runt norra Långvattnet med förlängning kommer senare.

Film från Svejsaredalen & Lackarebäcksfjället.

Barnvagnsvänlig promenad? Ja och Nej.Genom Svejsaredalen och ned till Lackarebäcks källa går fint. Ja helt uppifrån Delsjömotets pendelparkering går det fint att rulla med sig en barnvag. Men promenaden runt norra Långvattnet fungerar INTE med barnvagn.

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.

#1 - - Arsenij:

Hej! Jag undrar var den stugan som såg lite övergiven ut ligger? Där du skrev som bildtext "någons boplats?". Håller på och fotograferar sådana platser.

Svar: Hej, jag mejlar dig ikväll till din mejl. Jag kommer markera "huset" på en kartaRonny
Ronny von Frank-Einstein

#2 - - Maria:

Tog en tur runt Norra Långevattnet, vilken liten pärla! Mycket trevligare än grusvägen runt Delsjön. Tack för tipset! Nu planeras en tur runt Södra Långevattnet, Östra och Västra Långevattnet p
Och Rävekärrs Långevattnet, sedan är det väl slut på avlånga sjöar i sydöstra Göteborg/Mölndal

Svar: Ja det finns många långa fina vatten. Grusvägarna runt Delsjöarna är inget jag heller trivs på, då tar man hellre en magsjuka:)