Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

Hällesåker natur & kulturstig, Lindome

Vandringar kring Göteborg Bohuslän, Friluftsliv, Göteborg, Lindome, Mölndal, fornborg, fritid, kultur, kulturreservat, natur, natur Göteborg, naturområde, promenad, promenadguide, promenera, skogspromenad, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink0
Igår, alltså lördagen den 22 mars 2014 tog vi oss en titt på detta område. Nu skulle det naturvandras och kulturvandras. Från Lindome centrum körde vi öster ut och fram till Hällesåker. Vi parkerade på den anlagda parkeringsplatsen vid Börjesgården. En gård från slutet av 1600 talet. På parkeringsplatsen hittar man en informationstavla med en karta med vandringslederna inritade. Det är den jag använder mig av här när jag visar hur vi gick. Lederna är inritade i gult.

Vi gick upp på vägen bakom gården. En skylt visar mot fägatan, ett första kulturstopp på vägen. En bit före fägatan tar slut kom man till ett stigskilje. Dit fick vi ta oss tillbaka sedan när vi skulle vidare väster ut. Men först gick vi till fägatan tog slut och ytterliggare en bit mot Tommered, upp till en liten skogsbäck. Där vände vi på klacken och tog oss tillbaka till stigskiljet och följde skylten Gårdaliden.

Bild ovan: stigskiljet dit vi fick ta oss tillbaka igen.

Bild ovan: ungefär så här upphetsande var skogsbäcken.

Kartan ovan: jag har rödmarkerat hur vi gick första etappen fram till bäcken.

Nästa kulturstopp blev vid Abrahams torp. ett torp från slutet på 1800-talet. Mitt i husgrunden står en gammal sälg. Trädet beräknas vara mellan 80 och 100 år gammalt. Så torpet har haft ett kort liv. Man behöver inte vara Einstein för att se att trädet egentligen är ett förstelnat ont väsen med långa armar.

Efter ruinen av Abrahamstorpet gick vi på skön stig genom en mysig skog. , Men, men, sedan blev det kalhyggen som dominerade promenaden. Vi följde skyltning Strekered.

När vi kom fram till Strekered bestämde vi oss för att gena. Vi gick tillbaka några meter och följde stigen som är gulsträckad på kartan ned till Hällesåkersvägen. Vi följde sedan vägen tillbaka mot bilen. Beräknad längd på den södra slingan så som vi gick den, tja... ca: 5 km. Se kartan neden.

Nu var siktet inställt på Börsåsen norr om dalen. Där finns också en parkering. På väg dit går man över Lindomeån, hm.. eller kör. En tillflödes bäck till den kan man följa upp i en sidodal (mot Hovgården). Börsåsen är toppen till höger på bilden nedan.

Uppe på Börsås skall det finnas en fornborg och en hyfsad grotta. Vi hittade varken grottan eller fornborgen. Vi glömde faktiskt att leta, vi var så fokuserade på toppen och utsikten. Lika bra det kanske. Grottan skall var jäkligt trång att ta sig in i, så man hade säkert blivit smutsig om knäna. Fin utsikt åt väster från toppen av Börsåsberget.

Att observera. Kartan visar nog mot fornborgen eller grottan. För vi fick svänga höger uppe på berget för att komma upp till toppen, inte vänster som på kartan.

Detta blev en helt OK vandring med inslag av kultur.

Här var vi + Info hämtat från skylten till området.

Buss 762 eller 763 från Lindome Central  tar dig hit. Hållplats Börjesgården.

Se filmen från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.