Häcksjö-Tösjöspåren i Lerum

Vandringar kring Göteborg Bohuslän, Friluftsliv, Göteborg, Göteborg,, Häcksjöspåret, Lerum, fritid, natur, naturområde, promenad, promenad Göteborg, promenera, skogspromenad, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink3
Idag gick vi... hm, eller igår menar jag. Tiden går fasligt fort när klockan snurrar. Men OK, igår gick vi en promenad i ett nyfunnet område. Visst, det är möjligt att jag tävlade här som tonåring någon gång när jag höll på med orientering på allra yppersta skämtnivå. Men jag hade aldrig tidigare vandrat i området, trots att jag i mer än 30 år tagit mig runt i naturen runt Göteborg med omnejd. Och sicket fint naturområde vi fick uppleva. Helt klart full pott av gilla poäng. Här gick man nästan hela tiden på fina skogsstigar på väl uppmärkta vandringsleder. Under 2012 och 2013 rustades lederna upp till god standard.

4 oktober 2014.

Solen lös på oss och det var 18 grader varmt i skuggan. Med andra ord en ganska hyfsad oktober dag.
Ungefär 600 - 700 meter norr om Lerums centrum ligger Riddarsten. Där parkerade vi vår farkost vid Lerums Scoutkår, här ifrån utgår vandringsleder och motionsspår. En bra informationstavla med karta finns när man kommer upp för backen. Där kan man också lyfta stockar om man vill.

Jag ville kolla in Häcksjöspåret. Men en mil kanske var i längsta laget eftersom vi bränner av någon extra timma på att filma. Så vi kortade ned leden något. Vi följde den upp till norra änden av Häcksjön. Sedan tod vi blå led ned igen på västra sidan av sjön till vi stötte ihop med Häcksjöspåret igen. Detta blev en väldans fin och ganska lätt kuperad promenad på uppskattningsvis någonstans runt 7km. Nedan några bilder från sträckan upp till Häcksjön. Det är knappt 3 kilometer upp till sjön. Nedan är kartan zoomad på just den sträckan vi gick.

Bilden ovan är plåtad av far. Det var t.o.m. några som passade på att bada denna fina dag.

Bild ovan: Denna fina lägerplats ligger precis i början när man kommer ned till sjön, märkt badplats på kartan nedan. Kartan och informationen är hämtad från en skylt vi stötte på undervägs. Några kilometerangivelser är inte helt up to date i infon.

Längst upp i norra änden av sjön hade man kalkat skogen, allt var så fint och gråvitt. Här vek vi också av från Häcksjöspåret och följde blå leden Häcksjöstigen söder ut längst med sjöns västra sida. Det var just det som var det fina i kråksången, stigen följde i stort sett hela tiden utmed vattnet. Det finns dock inga rastbänkar att placera ändalykten på, mer än vid lägerplatsen. men det fanns gott om klippor och stenar nere vid vattnet. Vi kom dock att fika på en arbetsvagn som en fiskeklubb eller någon annan människa (troligtvis) hade placerat vid sjöns södra ände. Kanske inte den naturskönaste rastplatsen, men men.

Strax söder om denna "rastplats" anslöt Häcksjöspåret till Häcksjöstigen. Nu var det bara att följa Häcksjöspåret tillbaka till bilen. Hittills hade promenaden varit otroligt fin och varierande. Men vid stigskiljet Trafalgar Square där den blå Häcksjöstigen viker av norrut, hade vi 1,7 km kvar till bilen. Nu växte stigen efterhand och på slutet blev det motionsspåret vi följde. Det tog oss genom en fin lövskog, så det var OK. Men bäst trivs vi på små trevliga skogsstigar. Hur som helst, promenaden Häcksjöspåret - Häcksjöstigen får en megastor tumme upp av oss. Här har man gjort ett fantastiskt arbete med att  hunderhålla lederna.

Kartan ovan visar var parkeringsplatsen vid Riddarsten och Lerums Scoutkår finns.

Film från detta vandringstips

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.

#1 - - Göran Holmberg:

Himla glad jag blev över att hitta detta. Det var jag som skapade den blå häcksjöstigen och som sedan rustade upp gröna och gula spåren. Detta var 2011-2015. Namnet Trafalgar Square har en special bakgrund. Här fanns inget när jag startade arbetet. Jag sade på skoj till en besökare att detta ska bli knutpunkten, ungefär som Trafalgar Square!
Vad kul att ni uppskattade stigarna:-)

/Göran Holmberg uti Lerum

Svar: Hej Göran!Ja det var trevliga skogsstigar i fin natur, du har gjort ett mycket bra arbete med lederna. En liten fråga. Vet du om det finns någon parkering norr om Tösjön? Jag har tänkt ta med far på en promenad även runt den sjön, men vill du hålla ned sträckan något då jag tänkt att filma och fota även runt Tösjön och det tar tid. Annars får jag gå hela leden själv.

#2 - - Göran Holmberg:

Hej Ronny! Jag har kört in på alla små vägar där uppe utan att komma tillräckligt nära. Det finns ingen bra stig runt Töskön. Jag hade en sådan i tankarna men kom aldrig så långt. Ryggen satte stopp. Det närmaste om man vill runt Tösjön är nog en timmerväg som går från Kullgårdsvägen till en vändplats strax öster om Brattetjärn. Därifrån går en stig norrut till Tösjön. Jag har aldrig gått den ända upp, men de första 200 metrarna är fina.

Om du vill ha hjälp så ställer jag gärna upp. Du har min e-postadress:-)

Svar: Hej igen!
Jag hörde även av en arbetskollega att det är lite knixigt att ta sig runt Tösjön. Men som gammel orienterare skulle jag klara mig utan stigar, men nyfikenheten på hur det ser ut runt sjön är inte tillräcklig. Får se om jag istället går hela den gröna leden vid tillfälle. Tack annars för beskrivning och erbjudande om att hjälpa till

#3 - - Göran Holmberg:

Glömde nämna: Den där "arbetsvagnen" var en bastu som en sommarstugeägare hade uppställd några år. Den är nu borta. Intressant är också att Häcksjön är en uppdämd sankmark. Man kan se gamla trädstubbar på botten. Det fanns en gång en pumpstation nära dämmet. Grunden finns fortfarande kvar. Kommunen och jag hade diskussioner om att sätta ut vilobänkar men det blev aldrig så.

Svar: Ja, vi hade våra funderingar kring dämmet och vi såg faktiskt några rötter på botten av sjön, nära dämmet, tack för infon.