En fin vandring i Särö Västerskog denna årets sista sommardag.

Vandringar Halland, Vandringar kring Göteborg Kungsbacka, Promenadguide, Särö, Särö Västerskog, Västkusten, friluftsliv, fritid, naturområde, naturreservat, promenad, promenad Göteborg, promenaden, promenadguide, promenera, skogspromenad, skärgård, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink3
OBS OBS OBS: först vill jag flika in med lite info från september 2016.  Nu har ett bra arbete gjorts med att märka upp 2 vandringsleder i Särö västerskog och man har lagt spångar över områden där det brukar vara blött. Staket har även satts upp utmed stupen mellan Gövik och badstranden. Se ny karta nedan.

Bild ovan visar hur den blå vandringsleden är märkt. Nu till vandringstipset från 2014.

Den 20 september 2014

Sicken avslutning vi fick på sommaren 2014. Vem kan klaga när sommaren håller i sig fram till 20 september. Inte ens jag.

Särö Västerskog är ett av mina absoluta favoritområde. Här vandrar jag gärna sommaren som vinter. Alltid lika fint och alltid något att bjuda på oavsett årstid.

Från parkeringsplatsen gick vi inte leden (Strandpromenaden) ned till Badplatsen. Vi gick istället ned mot Gövik och följde sedan utmed det branta berget i sydöst. Detta ligger utanför naturreservatet. Här hade vi endast gått en gång tidigare. Se kartan nedan hur vi gick. Lite längre ned tittar vi på naturreservatets karta.

Bild ovan: måste vara bästa bilden på internet av en fjäril.

Vi fortsatte förbi stupvarningar längst med berget och bort till badstranden.

Dom 2 Bilderna ovan är plåtade av far.

Efter badplatsen fortsatte vi över berget bort mot Kalven och Kalvviken. Nästan hela tiden har man fin utsikt, undantaget en kort sträcka i mysig tallskog. Överallt längst med Strandpromenaden finns fina badklippor och solklippor.

Bild ovan: långt bort i bakgrunden ser man fyren Tistlarna.

Efter Kalvviken fortsatte vi utmed Särö halvöns västra sida. Det var väldigt många som tagit sig hit ut idag. För att promenera eller sola och bada, eller både och.

Bild ovan: far står och tittar på naturreservatets karta. Bild nedan visar kartan och hur vi hade gått hitills (röd märkt). Och den röda stora punkten längst upp visar faktiskt precis var denna tavlan på bilden stod. Så här skriver Länstyrelsen om syftet med naturreservat Särö Västerskog. "Syftet med reservatet är att bevara ett nordhalländskt kustavsnitt och en unik skog med lång trädkontinuitet av främst ek, björk och klibbal samt de växt- och djursamhällen som är typiska för denna livsmiljö. Området ska också vara tillgängligt för friluftslivet".

Nu fortsatte vi på stigen (Skogspromenad) upp till utsikten och röset.

Bilden ovan är plåtad av far.

Det går ett antal stigar genom urskogen. Vi gick tillbaka några meter sedan tog vi stigen som gick till höger rakt öster ut mot parkeringen. En fin stig genom en mysig skog. Särö Västerskog med Strandpromenaden är en riktig pärla. Sträckan blir någonstans runt halvmilen. Men det är långa bitar bergsterräng, så det känns längre.

Bild ovan: knack knack knack, är det någon hemma?

Hitta till Särövästerskog. (Åker du buss. Stig av vid Särö kyrka. 200 - 300 meters promenad till parkeringen).

Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänliga promenad? Nej.

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.

#1 - - Susanna Maria J:

Så underbart <3

Svar: Japp, det var en kanon dag. Nu är sommaren slut, vinterkläderna är framplockade :)

#2 - - Christian Jönsson:

Hej!
Jag gjorde Särö Västerskog för ett par veckor sedan. Kanske en av de finaste vandringsleder i Göteborgsområdet. Underbart att vandra utmed vattenbrynet merparten av leden....

Svar: Hej!
Jag håller med, vandringen bjuder mycket närhet till vatten, men också fin skog.

#3 - - Iines:

Hej! tack för en bra blogg, väldigt många trevliga turer. Idag hjälpte du oss till Särö Västerskog. : )

Svar: Tack, där var vi i går. Vädret känns inte helt bra idag, men skall bli bättre.