Härskogen med stora & Lilla Härsjön i Härryda kommun.

Vandringar kring Göteborg Bad, Bohuslän, Friluftsliv, Härryda, Härskogen, Lerum, Lilla Härsjön, Stora Härsjön, fritid, naturområde, promenad, promenad Göteborg, promenera, skogspromenad, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink0
1 juni 2014.
I Härskogen finns det flera trevliga vandringsleder i olika längd. Vi bestämde oss för att gå den kortaste leden, Tre Knallar. Den är endast 3,5 km och följer mycket utmed Lilla Härsjön. Till skillnad från dom flesta andra spåren i Härskogen har denna led ännu ej blivit utsatt för skogsaverkning.
Men först tog vi en sväng ned till Stora Härsjön där vi följde motionsspåret norrut till vi stötte på Tre Knallar. Leden är märkt i blått på kartan nedan. Motionsspåret ser man i svagt gult följa Stora Härsjön från den lilla röd märkningen (niten) och norrut. På väg tillbaka söder ut stöter motionsspåret på Tre Knallar. Den gröna leden går runt Lilla Härsjön och är ca: 9 km och kallas Lilla Härsjörundan. Pytte lite saknas i norr på kartan. Men leden rundar bara viken. Sedan finns det en led till som börjar och slutar vid Härskogen och det är Stora Härsjörundan. Den leden går runt Stora Härsjön och är ca: 15 km. Svart/vit markering på kartan. Stora Härsjörundan följer dock endast utmed sjön på östra sidan.

Vi parkerade på Härskogens parkeringsplats. Här var jag på lägerskola när jag gick i klass 3. Då tog vi en morgonlöpning på motionsspåret. Behöver jag nämna att jag var snabbast?
Nu mer är Härskogen ett behandlingshem för drogmissbrukare.

Vi tog oss först en titt på badplatsen nere vid Stora Härsjön. Den ligger ett par hundra meter söder ut. Det gjorde vi i och för sig både före och efter promenaden. Efter promenaden tog vi oss också ut på en halvö utanför badstranden genom att hoppa på stenar. Här var det vackert och fåglarna sjöng så fint. Vet dock inte var det var för fåglar som kvittrade för oss, men jag tror inte det var skator. Men den vackra fågelsången dränktes titt som tätt av stora flygplan som var på väg till eller från Landvetter. Stora Härsjön är en näringsfattig sjö, här simmar Gädda, abborre, sik, regnbågslax och öring. Längst med Stora Härsjöns stränder växer vit och gul näckros, gäddnate, sjöfräken, säv, vass och olika starrarter och älranunke, allt enligt info från Härryda kommun.

Både jag och far brukar ju få spader av att följa motionsspår och grusade gångvägar. Men här lättades den psykiska påfrestningen något av den fina naturen vi fick se längst med sjön. Här går också utmärkt att gå med barnvagn. Vi gick förbi en fin grillplats med ett stort vindskydd.

Dom 4 bilderna ovan är plåtade av far

Så stötte vi på Tre Knallar och det bar iväg genom fin barrskog bort mot Lilla Härsjön. När vi närmade oss Lilla Härsjön så spökade märkningen något. Man höll nog på att restaurera leden och lägga om den något. Vi såg att man bränt bort märkning från träden. Hur som helst, det blev i alla fall fel. Men jag hade karta med mig så det var inget problem. Detta är nu tre månader sedan så leden och märkningen är nog OK nu.

Fin stig följde utmed Lilla Härsjön. Snart kom vi fram till fina klippor att fika på.

Leden är lite lätt trevligt kuperad längst med sjön. Det var så fint och rogivande här och på avstånd började åskan att mullra. Om ni tittar på kartan ovan så ser ni att en bit ned längst med Lilla Härsjön går Tre Knallar förbi ett vindskydd med grillplats. Eller rättare sagt, man får göra en avstickare dit ut. Men hur som helst, här fastnade vi i drygt två timmar på grund av det häftiga åskvädret med tillhörande skyfall.

Från vindskyddet hade vi bara ungefär tio minuter till en kvart att promenera bort till bilen. Vi var nöjda med dagen trots att vi blivit rejält nedkylda av den långa väntan vid vindskyddet. Men vi hade fått uppleva en fin promenad i trevlig och vacker natur. Jag kommer att titta till detta område lite mer senare. Nedan karta vart vi var.

FILM från detta Vandringstips.

Barnvagnsvänliga promenad? Nej. men motionsspåret är fint att gå med barnvagn och det är dessutom riktigt naturskönt bitvis.

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.