Bronsålderssundet Björlanda. promenadstig 3-4 km

Vandringar kring Göteborg Björlanda, Bohuslän, Bronsålderssundet, Friluftsliv, Göteborg, Torslanda, blommor, fritid, kultur, natur, naturreservat, naturstig, promenad, promenad Göteborg, promenadguide, promenera, skogspromenad, skärgård, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink1
Lördagen den 18 april 2015.

Det hade nu gått nästan två år sedan vi var vid Bronsålderssundet senast. Men nu såg vi fram emot en promenad på vandringsleden. Våren hade kommit något lite längre nu än när vi gick här 2013. Detta trots att vi då gick tre veckor senare. Men så var också våren väldigt trög 2013.

Det här är en mycket fin och omväxlande promenad med en hel del historiska inslag under vägs. Vandringsleden är mycket lätt att följa. Håll ögonen efter orangefärgad märkning på träd och stenar. Och följ skylt "Västra Stigen". Den västra stigen leder helt ut till viken och Nordre älvs estuarium. Det är ungefär 1,5 km ut till viken. Den sista biten går vandringsleden i en slinga. Man kan välja om man vill gå över berget först eller gå på nedsidan av det ut till viken. Det finns en östra stig också, den går bara uppom berget i öster, via några rösen. Jag kommer till den längst ned i inlägget.

Parkeringsplatsen ligger intill gamla Lillebyvägen. Vi kom från Björlanda och svängde av in på  gamla Lillebyvägen efter Zenithgården och fotbollsplanerna. Men man kan också välja att svänga in på gamla Låssbyvägen lite längre väster ut på Kongahällavägen.

Bilder nedan: den lilla parkeringsplatsen och informationstavlor.
Kartan ovan visar det JAG kallar etapp 1 på vandringsleden. Från parkeringsplatsen och fram till hagen/ängen. Bilderna nedan är tagna på den sträckan.

Bilder ovan: En Påfågelfjäril satt och slöa i 2,5 sekunder per blomma..

Av erfarenhet från förra gången vi gick här valde vi att gå i gummistövlar. Det kan vara ganska så blött på sina ställen. Så vandringsskor eller stövlar är att rekommendera om det som nu har regnat en del.

Bilden ovan är plåtad av far. Vi följde som sagt västra stigen. Denna skylt satt vid hagen/ängen, där dom nyfikna fåren gick och betade.

Bild ovan: Här uppe i hörnet av ängen efter fårskallen delar sig stigen. Här ifrån går vandringsleden i en slinga. Detta kallar JAG för etapp 2. I filmen från 2013 tog vi höger här och gick slingan motsols. Men den här gången fortsatte vi rakt fram på nedsidan av berget. Se kartan nedan. Bilderna nedanför är från denna sträcka.

Bild ovan: ett kort tag gick vi med utsikt över viken innan det bar av in i snåren.

Bild ovan: här var man i alla fall skyddad från vinden.

Bilden ovan är plåtad av far. Mycket skräp har drivit in med stormarna.

Bild ovan: inte mycket kvar av spången. Annat material fick tjänstgöra istället.

Här står jag och gluttar över till andra sidan viken. Jag tyckte att naturen där såg lockande ut. Området ligger norr om Fåglevik och sträcker sig bort till Sävvik. Redan nästa dag var vi där och tog en mycket fin promenad. Skall försöka få ihop det vandringstipset med bilder och film inom en inte allt för avlägsen tid.

Nästa etapp går från viken över berget och tillbaka ned till hagen/ängen. Denna sträcka är lite kuperad. Observera att den orangefärgade leden går upp på berget till vänster om den "stora" stigen. Båda två leder i och för sig upp till det stora röset. Men vandringsleden tar dig förbi ytterliggare några rösen och stensättningar. Se kartan nedan.

Bild ovan: far framför stora röset. I bakgrunden Hästholmarna, som är fågelskyddsområde.

Sista bilden från promenaden är från det högsta röset längst med promenaden.

Om man vill förlänga vandringsleden med ungefär 1 km kan man välja att gå den östra stigen. Den går upp vid första slåtterängen man kommer tillbaka till. Men det är inget som direkt höjer värdet eller upplevelsen på promenaden. Men promenaden blir lite längre och du inkasserar en liten stigning när du tar dig upp på berget. Och det är då vandringsleden blir 4 km, om man skall tro informationstavlan.

Bronsålderssundet ingår i naturreservat Nordre älvs estuarium som blev bildat 2005.

Nedan en karta där också busshållplatsen Låssbyvägen är med. Gamla Låssbyvägen går från busshållplatsen in till mitt stora fina röda P Längst ned en karta med redig översikt.

Film från detta vandringstips, men filmat den 5 maj 2013

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.

Tjatter om vandringstips i bokstavsordning här på Bloggen

Allmänt tjatter och en del nyttig info vandringstips Permalink0
Hej, jag vill med detta inlägg bara tjata lite extra om att alla vandringstips nu ligger i bokstavsordning sorterat på kommun. Men du måste tyvärr scrolla ned en liten bit i menyn på vänstersidan. Nedanför alla helt meningslösa månader finner ni dem. I stort sett alla vandringstips är också länkade till en film på min youtubesida. Just i skrivandets stund finns det ganska många fler vandringstips på youtubesidan än vad det finns här på bloggen. Länk till min youtubesida: https://www.youtube.com/channel/UCpG-98sbaRo6HyVVv0eW88A
 Då allt hela tiden är under förändring, ibland till det bättre och ibland till det sämre så känner jag att jag vill uppdatera vissa vandringstips i bloggen. Detta gäller bl.a. för Sandsjöbackaleden och ett par vandringsleder norr om Partille. Här har det gjorts ett stort arbete på att förbättra vandringslederna. Men.... det finns fler ställen värda en uppdatering. Detta kommer ske blandat med nya tips.

Men ibland måste man faktiskt filma något annat än natur och promenader, annars finns det risk att man får nippran, spader, rascha och araben. Ett roligt projekt som jag filmade tidigare i år var en kort inspirationsfilm för Sävedalens AIK. Jag fick Klara Bodinsson från klubben att prata i filmen. En söt, trevlig och väldigt duktig löpare. Här kan du se filmen mamma, om du kanske vill börja friidrotta: https://youtu.be/wo7rpxXotGQ   länkad från SAIKs hemsida.
Tja, det där var väl ungefär vad jag ville få sagt.

Färgenäs udde vid sjön Färgen. Alingsås kommun.

Övrigt Västra Götaland Alingsås kommun, Stora Färgen, friluftsliv, fågelsjö, kultur, natur, naturområde, naturreservat, promenad, promenera, skogspromenad, vandra, vandring, vandringstips Permalink0
Det var en ganska gråkall dag i mars 2015 när jag svängde av E20 vid Hästerydsmotet och styrde kärran fram på den smala vägen ut mot Färgenäs. Jag har tänkt mig titta till Färgensjöarnas naturreservat på 3 olika platser. Och först ut var nu Färgenäs på västra sidan av sjön Stora Färgen. Det här var en kort promenad på uppskattningsvis 1,5 km. Men det var en fin promenad där halva sträckan gick utmed vattnet.
Men när jag kom fram till Färgenäs blev jag lite förbryllad. Jag fann ingen parkeringsplats. Jag körde in till sidan och parkerade bilen strax före den röda ladan. Det kändes dock inte helt bra. Men jag såg ingen människa att fråga, men tänkte att det kanske fanns någon i husen. Jag fortsatte till fots förbi ladan och kom bort till Färgenäs gård. Se bilder nedan.

Jag gick fram till det vita  boningshuset och knackade på dörren i hopp om att få införskaffat mig lite mer kunskap om platsen och vart man kunde parkera. Men det var ingen som öppnade. Jag sneglade in genom fönstret och såg möbler i gammal stil. Jag funderade på om gården kunde vara ett kulturreservat och att kanske ingen bodde här längre. Jag såg att det kört bilar på en liten öppen yta framför gården, kanske var detta parkeringsplatsen. Se bild ovan.
Nu var det nog inte riktigt så, för när jag kom hem och fått placerat arslet framför databurken fann jag information om att Färgenäs gård var till salu för 6 900 000 kr och det var ju något mer än vad jag hade på fickan.
Nu skulle jag ju inte vara borta så länge, så min parkeringen i diket fick duga.

Nåväl, jag stövlade iväg norrut förbi grinden och in i naturreservatet med riktning mot tranorna. För så var det, två tranor höll till nere vid strandkanten. Deras trumpetande lät ljudligt när jag närmade mig, sedan var dom borta. Kvar var bara ett gäng Kanadagäss. Jag fortsatte traktorstigen ut mot Näset.

Färgensjöarnas naturreservat blev bildat 2012 och naturvårdsförvaltare är Västkuststiftelsen. Det är ett kulturhistoriskt odlingslandskap med fin lindskog och i öster ett fågelskyddsområde.

Bilden ovan är tagen tillbaka mot det håll jag kom från. Här svängde den "stora" stigen  till höger och gick ned till vattnet på östra sidan av udden. Men jag följde stenmuren upp till norra änden av udden. Då kunde jag sedan följa strandstigen hela vägen utmed östra sidan av udden ned till Färgenäs gård. En plutt promenad, men den var fin.

Bild ovan: Lindskog med inslag av Björk och längre bort den röda ladan som jag startade ifrån.

Bilder ovan: gamla knotiga lindar.

Och så kom jag fram till tomten till Färgenäs gård. Nu var jag tvungen att gå upp genom deras tomt. Jag såg i allafall ingen annan stig. Och det syntes att många människor hade gjort lika dant, stigen var frekvent använd. Men det är inte säkert att det blir tillåtet när dom nya ägarna har flyttat in.

Så där ja, då var det gjort. Jag skuttade in i bilen och körde där ifrån. När nästa tur upp till Färgensjöarnas naturreservat blir får jag se, men det finns flera intressanta platser runt Stora Färgen.

Nedan en karta över området och jag har ritat in i rött hur jag gick. Film från detta lite märkliga vandringstips kommer.