Hårssjön i Mölndal & Härryda kommun.

Vandringar kring Göteborg Mölndal, friluftsliv, fritid, fågelsjö, fågeltorn, natur, natur Mölndal, naturområde, promenad, promenad Göteborg, promenera, skogspromenad, vandra, vandring, vandringstips, västra Götaland Permalink1

Hårssjön är en fågelsjö strax nordost om Kållered. Den är t.o.m. ansedd vara en riktigt bra fågelsjö. Här har man observerat mer än 150 fågelarter. Men detta betyder inte att man kommer få se fågel om man spatserar stigen längst med sjön eller klättrar upp i fågeltornet. Det är inte som att gå till dammarna i slottsskogen eller Svartemossen i Biskopsgården, som jag ju hade ett skrikigt vandringstips från ganska nyligen. Här är det betydligt lugnare. Men man kan höra massa konstiga fågelläten, men man ser nästan inga fåglar. Om man nu inte har en kikare med telelins + lite kunskap om fåglar. Vi hade dock inget av detta med i vårat bagage. Visst, jag känner igen dom vanligaste fåglarna. men det är inte dom fåglarna som folk är här för att spana efter. Kan väl skryta med att vi hörde Rördrommen från någonstans utifrån sjön. Jag har dock aldrig sett någon, men dom låter som när man blåser i ett rör eller i en tom flaska. Och vi hörde hur det lät som att någon blåste i en tom flaska ute på sjön.

29 mars 2015

Vi styrde söder ut på den smala Hårskeredsvägen efter att vi svängt av Mölndalsvägen i Pixbo. Vi körde drygt en kilometer på grusvägen till vi kom fram till vägen in till Sjödala gård. Där fanns en liten parkering på vänster sida av vägen med plats för några bilar, se bild nedan. Vi skulle gå ned till fågeltornet på sjöns västra sida och sedan fortsätta på stig ned till Hökekärr. Från parkeringsplatsen ned till Hökekärr är det mellan 1,5 - 2 km. Sedan var vi tvungna att gå samma väg tillbaka igen. Det är nämligen knepigt att ta sig runt sjön. Svårframkomlig mosse och en bäck ställer till det. Men har man inget emot att gå på körvägar en lång sträcka så går det att ta sig runt. Men vi har emot att gå på körväg en lång sträcka. Så det fick bli samma väg fram och tillbaka. Längst ned i detta inlägg finns en länk till min film från detta vandringstips.

Bild ovan: den här vägen leder fram till Hårssjöns västra sida där fågeltornet finns.

Efter en regnig månad var det rejält blött i markerna. Vi kände att det var klokt att ha valt gummistövlar denna dag, vi skulle ju följa stigen genom ett blötområde nästan helt ned till sjöns södra ände. Men den första kilometern var det grusväg

Bild ovan: här inne går långhåriga, långhorniga skotska kossor och betar. Man kan se två av dem på vänstra halvan av bilden. Resten av gänget stod på torrare mark under barrträden.

Bild ovan: fågeltornet långt till höger i bild.

Bild ovan: har man tur kan man få se på annat än fåglar längst med stigen.

Bild ovan: i brevlådan fanns en loggbok i vilken fågelskådare hade delat med sig av sina fågelobservationer. Tänkte att vi skulle petat dit knölsvan som vi sett två på andra sidan sjön. Men så kände jag att jag ville vara seriös som vanligt och lät bli. Men hur visste vi då att det var Knölsvanar?? Jo, det hade nämligen en äldre dam med lång kikare informerat oss om. Sångsvanarna hade nämligen redan lämnat sjön. Nu hade vi nog dragit samma slutsats om svanarna varit närmare och vi sett dom tydligt.

Vi fortsatte att följa stigen söder ut ned till gården Hökekärr. Till en början var det ganska blött och lerigt med det blev snart torrare skog och underlag som stigen gick på.

Bild ovan: Hökekärr, här vände vi om. På bilderna nedan ser man deras båt. Såg lite jobbigt ut att få den i sjön.

Nedan en karta på hur vi gick och hur vi tog oss till parkeringsplatsen.

Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad? Nja, det är ju inget problam att rulla med sig en barnvagn på grusvägen. Men från spången som leder bort till fågeltornet är det stopp.

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.

#1 - - Johan:

Följer dessa tips med glädje.
Sönnerbergen är en personlig favorit i västra götaland.
Tack för era fanrastiska bidrag.

Bästa hälsningar,
Johan

Svar: Tack Johan och jag håller med om Sönnerbergen, en riktig naturpärla som jag tittar till då och då.