Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

Säbyleden i naturreservat Säby kile. Tjörn kommun ca: 7 km

Vandringar Bohuslän & Västkusten Bohuslän, Friluftsliv, Västkusten, fritid, kultur, naturreservat, promenad, promenera, skogspromenad, skärgård, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink1
Naturreservat Säby kile blev bildat 1984. Säbyleden är en 7 km lång vandringsled som är lagd som rundvandring från Säbygården och ut till en stenstuga längst ut på Säby ö, och sedan tillbaka igen. Säby ö är egentligen två öar som är sammanlänkade av en smal landtunga. I naturreservatet går djuren och betar om sommaren. Då får man visa dem hänsyn. Dom grunda vikarna är ett viktigt tillhåll för många fiskarter. Säby kile har också ett rikt fågelliv och är en viktig häcknings och rastplats för änder och vadare.

3 april 2015

Det är nu 3 år sedan vi försökte oss på den här vandringsleden. Den gången utan någon karta, endast med en vägbeskrivning att vi skulle parkera vid Säbygården. Allt bra så långt och från parkeringsplatsen utgick vandringsleden. Det var tydligt skyltat vid Säbygården. Säbyleden svängde in till vänster förbi sopkärlen. Promenaden gick över äng och genom ett skogsområde. Men efter ca: 500 meter när vi kom ut på Säbyvägen igen var det roliga slut.  Vi hittade ingen märkning och följde istället vägen tillbaka till parkeringsplatsen. Den dagen fick vi inte ens se vattnet. Men istället tog vi en fin promenad i naturreservat Toftenäs.

Men det var då, nu hade jag tagit del av bättre information och jag hade med en bra karta. Och den här gången satt det även en fin karta på parkeringsplatsen och på två ställen till längst med leden. Den kartan har jag zoomat nedan, under bilden med vyn från parkeringsplatsen. Jag har märkt leden med orange. Kanke inte jättetydligt. Men det var den färgen vi såg på dom fåtalet pinnar som satt längst med leden. Så jag tyckte färgen passade utmärkt.

Det är tack vare att jag fick detta vandringstips av Dan och Katarina här på bloggen som gjorde att vi gav oss på vandringsleden igen. Dan och Katarina kom även med förslag på en närmare parkeringsplats helt ute i Breddalen. Men att vi skulle tänka på att det är ett mycket begränsat utrymme och att det skulle vara svårare att parkera där när säsongen för sommarstugeägarna kör igång. Även Västkuststiftelsen har länkat till en karta där den parkeringen är inritad. Se karta nedan.
Men jag kände att jag ville gå hela rundan och vi gick den motsols. Det betydde att vi följde bilvägen rakt fram förbi Säbygård. Nedan bild på där vi svängde av senast vi gick, då vi skulle gått leden medsols.

Bild ovan: Säbygården med ladugården och den gamla körvägen. Men som sagt, vi gick denna gång vandringsleden motsols och gick inte in denna väg. Bild nedan: Säbygården som nu mer är ett museum. Gården är från tidigt 1800-tal.

Efter att ha följt bilvägen förbi lite kultur kom vi snart ned till viken och det blev att gå på trevlig typ kärrväg.

I drygt 1 km följer kärrvägen utmed viken innan man kommer fram till landtungan mellan Säby kile och Breviks kile som leder ut på Säbö ö.

Bilder ovan: Landtungan mellan Säby och Säbö ö. Bilder nedan: skumma moln.

Bilden ovan är plåtad av far.

Bild ovan: vy tillbaka in över Säby kile. Vandringsleden är nästan helt platt, endast ett par mindre knölar ute på Säbö ö.

Bild ovan: Breviks kile och fler skumma moln.

Bild ovan: vy tillbaka mot det höga Öberget. Bild nedan: det var ganska många ute och rörde på sig denna dag.

Bilder ovan: så var vi framme längst ute i väster på Säby ö. Bild nedan: Vi tog oss upp på berget och kollade in utsikten. Några fiskare hade slagit sig ned kring den gamla stenstugan och bryggan. Tror inte att dom ville vara med på bild i min blogg därför ingen bild på stugan.

Och så bar det ivag tillbaka igen över ön. Fast nu valde vi den södra slingan.

Bild ovan: Breviks kile.

Bild ovan: komocka ger livskraft.

Bilder ovan: mycket trevlig promenad fram till husen i Breddalen.

Bilder ovan: en orgie i stenmurar. Bilden ovan: den här informationstavlan sitter där stigen börjar vid Breddalen.

Bild ovan: vy tillbaka på körvägen ned till Breddalen. En ganska så tråkig sträcka. Men det fick det la vara värt för att få ihop rundvandringen. Bilder nedan: Stigen och den gamla körvägen fram till Säbygården.

Säbyleden är en mycket fin och trevlig vandring. Nedan en karta på vart området och parkeringen ligger.

Till Säbygården kommer man genom att svänga av mot Säby vid Hoga busshållplats mellan Skärhamn och Kållekärr. C:a 1 km in på denna väg ligger Säbygården; ett stort gult hus med lada. Här finns parkering.

Film från detta vandringstips

Barnvagnsvänlig promenad? Ja, om man följer traktorstigen fram och tillbaka och inte väljer det stigval vi gjorde tillbaka.

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.

#1 - - Dan Alsterland:

Härlig film och fina foton från Säbyleden. Vi ska nog själva testa och gå hela leden som du gjorde här, men vi går nog det andra varvet runt tror jag.
Vet inte om du känner till Husebyleden på Orust men det är ett annat tips som jag kan ge dig jag skickar här med en länk med karta så du kan kolla upp detta.

Ha det gott

Danne o Katarina

Svar: Hej och tack. Jag håller med, det är att föredra att gå leden medsols istället. Grusvägen var lite småtråkig att "avsluta" med. Det fint att få med sträckan Breddalen - Säbö ö och hela norra viken som avslutning. Men av alla dem som promenerade ut till Säbö ö denna dag, såg vi ingen annan som gick leden som rundvandring. Vi mötte ingen på den "södra" slingan.För några år sedan när vi var uppe och gick Svens Altare hade jag fått förslag på Husebyleden. Men den gången fann jag ingen lockande info om vandringen så man kunde bilda sig en uppfattning om naturen. Men sidan orust.se var bra, den informationen hittade jag inte när jag letade den gången. Den här promenaden får jag ha i tankarna när träden fått löv. Tack och ha det bra.