Tiveden nationalpark. Vacker och dramatisk vildmark

Övrigt Västra Götaland Friluftsliv, Vättern, friluftsliv, natur, naturområde, naturreservat, promenad, promenadguide, promenera, skog,, skogspromenad, upplevelse, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips Permalink1
Tivedens nationalpark ligger norr om Karlsborg i Örebro län. Här bjuds man en kraftigt kuperad natur med spännande vandringsleder bland bamsestora stenblock i orörd urskog. Området är ganska svårtillgängligt bortsett från dom märkta vandringslederna. Tiveden kallas tydligen också för Trolltiven. Och visst, sagorna flödade här, men vi såg inte ett enda troll. Men det var förtrollande vackert.

Tivedens nationalpark billdades 1983 och blir ofta omnämnt som Sveriges sydligaste vildmark. Hur det är med den saken tycker jag att man kanske kan diskutera. Lite grann i alla fall. För nog uppfattade jag t.ex. Norra Kvill på Småländska höglandet som riktig vildmark. I alla fall minns jag att där fanns ingredienser för att bli kallad vildmark. Orörd urskog i kuperad bergsterräng med stora stenblock och vilda raviner + ilsken älg. Men Tivedens nationalparkens har en areal på 1352 hektar och Norra Kvill endast 114 hektar. Men det är ju endast den skyddade delen av skogen. Men hur som, det är nog storleken man syftar till när man kallar Tiveden för Sveriges sydligaste vildmark. Dessuton skall Tivedens nationalpark utvidgas till 2040 hektar och rustas upp. 2017 beräknas arbetet vara klart.

Juli 2015
Vi parkerade på nationalparkens södra parkeringsplats. Där ligger Tivedens guiders info center och besöks central. Här ifrån utgår flera vandringsleder, t.ex. det populära Trollkyrkorundan. Men ett ihärdigt regnande gjorde att vi kom ut så sent på kvällen att vi fick välja den kortare Stenkällerundan för att hinna fram innan mörkret. Men den 2 km långa Stenkällerundan är minst lika populär och var mycket vild bitvis..
Det tog dock två vandringar för att få ihop detta vandringstips. På vandring två tog vi oss upp till Vitsand och Junker Jägares sten via Stenkälla.
Så här ger jag just ett förslag på en vandring där vi binder samman Stenkällerundan med leden bort till Vitsand via Junker Jägares sten. En vandring på 6 - 7 km ungefär.

Kartan ovan: här har jag markerat med orange och rött hur vi gick från den södra parkeringsplatsen. I terrängen är alla vandringsleder i Tiveden märkta med orange. Men för att ni lättare skall kunna urskilja Stenkällerundan så märkte jag endast den i orange.

Skylt pekade mot Stenkälla. Vi följde orange märkningen in bland tall och gran.

Stenkällerundan är inte särskilt kuperad mer än i början då det bar av lite uppåt. Och naturligtvis avstickaren upp till Stenkälleklack, vad man nu skall dit upp att göra. Men man går genom en vild bergsterräng så man kan få för sig att det känns ansträngande.

Bild ovan: Ödlesjön var ett litet vatten vi passerade efter stigningen.

Stigen letade sig fram bland mosstäckta stenar som närmare Stenkälla växte till kollosala stenblock.

Bild ovan: här var vi på väg upp på Stenkälleklack för att kolla utsikten som inte fanns, längre. Bilden nedan har far tagit: Jag letade efter utsikt men träden stod i vägen. Det har säkert varit fin utsikt här en gång i tiden, men inte nu längre.

Vi tog oss tillbaka nedför den branta stigen och trappan och kom strax fram till den långt mer spännande Stenkälla, där det bar iväg djupt ned mellan gigantiska stenblock. Det är isen som har skapat detta dramatiska landskap. Bild nedan

Bilden ovan är plåtad av far. Om man var gäst kunde man skriva sitt namn i boken inuti lådan.

Efter detta spännande parti bar det iväg över spång och myr.

Bild ovan: 200 meter efter Stenkälla svängde vi av Stenkällerundan och följde istället led mot Vitsand.

Halvvägs till Vitsand på toppen av en stigning tog vi leden till höger mot Stigmanspasset och strax där efter vänster mot Tärnekullen. Från bilvägen var det skyltat mot Junker Jägares sten, bild nedan. Med en höjd på 15 meter är den Tivedens högsta stenblock.

Vi följde bilvägen ned till Vitsands badstrand. Här fanns också en stor parkeringsplats. Det var många som åkte hit bara för att bada och sola.

Från Vitsand gick vi leden längst med sjön stora Trehörningen tillbaka mot parkeringen vid info center. En promenad på  3 km i kuperad bergsterräng. (2,7 km är via Stenkälla).

Stigen som går längst med stora Trehörningens branta sida är omväxlande och fin. Först går det upp och sedan går det ned. Denna procedur upprepas gång på gång och blir roligare för varje gång man står i botten av en backe och skall upp.

Bilden ovan är plåtad av far.

Bild ovan: nu befann vi oss på Stenkällerundan igen.  Vi kom ut några hundra meter från där vi tidigare vek av leden. Stenkällerundan är ca: 2 km lång och tar mellan 1 - 1,5 timmar att gå.

Bild ovan: liten fin sandstrand vid Älgasundet. Här ifrån är Stenkällerundan lite lätt småkuperad fram till parkeringsplatsen.

Efter detta staket utmed stupet var det inte många kliv förrän vi var framme vid bilen. Det här är en jättefin vildmarksvandring. Beräknad vandringstid 3 - 4 timmar +-.  Nedan en karta hur man hittar till nationalparkens södra parkeringsplats. Vi körde in i nationalparken söder ifrån, vi svängde av väg 49 några km efter Granvik. Det är tydligt skyltat från väg 49. Man kan även köra in norr ifrån förbi Tivedstorp.

Vill du veta mer om Tivedens nationalpark, titta då in på deras sida: http://www.tiveden.se/omtiveden/tivedensnationalpark.4.e1bed5a12e391d488780001166.html

Och här är länk till Tivedens Guider: http://www.tivedensguider.se/index.html

Bild ovan: Pepparkakshuset vid Tivedstorp.

Se filmen från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

#1 - - Dan Alsterland:

Mycket trevlig film och fina bilder från Tiveden. Vi har även vandrat här på vintern när det var en massa snö, det var väldigt vackert. Kul att ni också hittat till detta vackra område.
Vill tacka för vandringstipset från Härön, jag och Katarina åkte dit nu i helgen med egen båt och vandrade runt där, det var väldigt vackert med ljungen som blommade på ön och det ligger ju nära Lyr så vi lär åka dit flera gånger.

Danne o Katarina

Svar: Hej där, och tack. Betvivlar inte att Tiveden är fint på vintern när det är snö. Föreställer mig nästan lite av ett sagoland. Hoppas ni får väder för en tur till Härön. Vädret har ju börjat spöka lite nu. I dag gick åskan för fullt.

Vi gick en mycket fin vandringsled på Koön i söndags. Men det var lite problem att finna parkering. Marstrand är populärt på sommaren, det är nog lättare att hitta parkering om några veckor.