Hisings-Kärra. Svankällan Gerrebacka

Vandringar kring Göteborg Bohuslän, Gerrebacka, Hisingen, Hisings Kärra, Svankällan, friluftsliv, fågeltorn, natur, naturområde, promenad, promenad Göteborg, promenera, vandra, vandring, vandringstips, västra Götaland Permalink0
13 april 2014

Svankällan är en våtmarkspark norr om Hisings-Kärra på Hisingen. Att vi hamnade där hade att göra med att farsan ville se sjöfåglar, han ville till ett fågelområde. Nu var det egentligen Hornborgasjön far gastade sig hes om.  Han ville se tranor som likt fallskärmshoppare kom seglande ned från himmeln i stora skaror. Nu var jag inte så mycket på att åka till Skövde, inte ännu i alla fall. Jag visste att Svankällan knappast skulle hysa några tranor. Men det skulle finnas många andra fågelarter, t.ex. häger och vattenrall. Våtmarksparken ligger vägg i vägg med villorna i bostadsområdet Svankällan. Det har anlagds en grusslinga runt dammar och kärr. Trots att dagen var bister och kall var det gott om mänskliga varelser i rörelse på slingan.

Det kan väl nämnas redan nu att vi inte fick se en enda fågel vid Svankällan. Hm... eller kanske såg jag en. Det var något som likt en humla surrade förbi i ögonvrån. Men med tanke på dagens datum var det knappast en humla. Så det var nog en liten pippi, eller också hade jag fått det. Nä, här var det helt tomt på fåglar, i alla fall var det ingen som ville visa sig. En knäppgök fick jag se i och för sig.

Detta var inte alls bra och kan väl kopplas till att vi helgen efter besökte Hornborgasjön.

Nedan lite bilder från denna promenad

Bild ovan: Parkeringsplatsen till Svankällan i början på Svankälleliden.

Bild ovan: Buskarna hade börjat bli lite gröna, i övrigt hade våren bromsats upp efter en bra start.

Bild ovan: Fågeltornet på östra sidan av våtmarken brann tyvärr ned några veckor efter att vi var där.

Det blåste halv storm när vi promenerade längst med våtmarkens norra sida. En riktigt sur vind och lägg där till en temperatur på endast ett par grader.  Men plötsligt var vinden som bortblåst. Vi hade fått vindskydd av skogen i väster.

Bild ovan: Vy från utsikten i västra sidan av blötparken. Dit upp gick en liten stig.

Bilder ovan: Ett gömsle. Vi tog oss dit ut för att spana efter fjäderfän. Men efter några timmar där inne (kändes det som) gav vi upp. Vi såg inget levande väsen alls.  En tom påse Ahlgrens bilar låg och guppade i vasskanten.  Strax bredvid hade någon slängt en gul plastpåse. På botten (tror jag) låg en tomburk av något importerat ölmärke.

Nja, detta blev väl kanske inte riktigt som väntat. Vi är ju inte så förtjusta i att gå på grusvägar heller. Men det hade väl gått an om vi hade fått en belöning i form av att se fina fåglar.

Nu är det väl mest folk från området som går och springer i våtmarksparken Svankällan. Men gillar du att gå på slät grusgångväg utan några backar så kan nog detta vara en hyfsad promenad. Sträckan ligger väl på runt 2 kilometer, ungefär. I västra delen kan man välja att gå en bit på vanlig stig. Skall jag hit igen får det bli en varm skön dag och då helst med fåglar i parken.

Karta nedan visar var våtmarksparken Svankällan ligger. Längst ned till höger på kartan syns Angeredsbron.

Film från detta vandringstips kommer endast om jag gör ett återbesök i parken och finner fåglar.

Barnvagnsvänlig promenad? Ja.

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.

Skepplanda. Fallen i Forsån och Skeppsskrifter vid Stugåsberget

Vandringar kring Göteborg Ale kommun, Bohuslän, Forsån, Friluftsliv, Göteborg,, Promenadguide, Skepplanda, fritid, kultur, natur, naturområde, naturstig, promenad, promenad Göteborg, promenera, skogspromenad, upplevelse, vandra, vandring, vandringstips, vattenfall, västra Götaland Permalink2
 Söndagen den 22 februari 2015

Idag blev det en liten kultur och naturrunda. Eller rättare sagt två mycket korta promenader.
Vi hade tagit oss upp till Skepplanda norr om Göteborg. Vi parkerade vid Forsvallen vid infarten till Skepplanda. Först ut på dagsprogrammet var Forsåns fall. Men jag blev lite fundersam när jag inte såg någon skyltning gällande denna natur och kultur sevärdhet.

Bild ovan: parkeringsplatsen och i bakgrunden Vadbacka gästgivaregård.

Det första som drog till sig våran uppmärksamhet var den gamla valvbron över Forsån. Den ca: 100 meter långa stenbron stod klar 1813 och användes för biltrafik fram till 1969.

Vi följde Forsån, eller rättare sagt bilvägen, förbi Skepplanda Hembydgsförening och upp till fallen. Först gick vi över den östra forsen. Här går stigen brant upp till Skepplanda hemvärnsmuseum. Men vi fortsatte bilvägen upp till nedre kvarn, en av två bevarade kvarnar utmed Forsåns fall. Vi blev överraskade av att forsarna/fallen var så fina vid kvarnen.

Bild ovan: Skepplanda Hembygdsförening Grönköp.

Bilder ovan: Fors nedre kvarn. En kvarn i sten och tegel från början av 1800-talet.

En mycket funktionsduglig bro ut till "ön".  Bron såg dagens ljus för första gången 2003, enlig liten skylt.

Vi tog oss vidare på en brant stig upp till övre kvarnen. Men man fick en känsla av att befinna sig på någons tomt. Det fanns heller inga informationsskyltar som berättade om sevärdheterna. Och på kartan nedan är inte promenaden dragen om fallen vid nedre kvarn. Den enda informationen hittade vi på en tavla nere på parkeringsplatsen vid Skepplanda Hembygdsförening.

Bild ovan: Fors övre kvarn. Också en välbevarad kvarn som tillsammans med nedre kvarn har stora värden.

Karta nedan. Natur och kultur promenaden inritad. Kartan är hämtad från Ale kommun (länk i första stycket i detta inlägg). Nr 1 på kartan visar Vadbacka gästgivaregård. nr 2: den gamla stenvalvbron. nr 3: Skepplanda Hembygdsförening. nr 4: östra forsen. nr 5: Skepplanda hemvärnsmuseum. Och så har jag ritat in fallen vid nedre kvarn, som var promenadens höjdpunkt. Åker du buss hit är hållplatsen Forsvallen.

Efter Forsån bar det ivag någon kilometer i bilen för att kolla in en Skeppsristningen vid Stugåsberget. Det var bra skyltat till ristningen från landsvägen mot Alingsås .  OBS: Det finns även små hällristningar på motsatta sidan av vägen.

Det är en promenad på ungefär 500 meter in till hällristningen. Det var blöt och lerigt nu. Men så har det ju också fallit en hel del nederbörd den sista tiden. Annars är det en mycket lätt och jämn stig in till "skeppet". Det är inga som helst problem om du t.ex. skulle vilja rulla en skottkärra framför dig, eller en barnvagn.

Denna hällristning är ungefär 3000 år gammal. Men det är egentligen ingen som är säker på vad den tre meter långa ristningen föreställer eller varför den blev gjord. Men man har tydligen bestämt sig för att det liknar ett skepp. Men någonstans läste jag namnet Krokodilen.

Vi fortsatte sedan på stigen och gick en kortare rundvandring. Mest för att få en liten skogspromenad.

I brist på fantasi fikade vi på bänken vid parkeringsplatsen. Detta var strax före att solen gick och lade sig.

På kartan nedan har jag även ritat in hur vi gick den korta rundvandringen vid hällristningen. Det är bara att följa stigen tills man stöter på den större grusvägen . Den följer man upp till vänster mot vattentornet. I änden av den lilla slätten nedanför vattentornet går en stig in bland granarna. Den leder tillbaka ned till huvudstigen.

Man kan också gå detta som en lite längre rundvandring. Jag släpade runt farsan lite i terrängen för att bilda mig en uppfattning om hur det ser ut. Och ett tips på hur man kan gå ser du nedan, blå markerat. När man tittat på fallen vid nedre kvarn går man tillbaka ned till den östra forsen. Så följer man den branta stigen till vänster om forsen upp till Skepplanda hemvärnsmuseum. Se går man mitt förslag nedan. EJ markerat i terrängen. Men det är ett litet område och i öster stoppar grusvägen dig från att gå allt för mycket fel. Jag tror att denna promenad från parkeringen vid Forsvallen och hela rundan och tillbaka igen kanske kan bli mellan 4 - 5 km, max.

Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad? Ja.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

En promenad på stora Amundön

Vandringar kring Göteborg Bad, Bohuslän, Friluftsliv, Göteborg, Kungsbacka, Västkusten, friluftsliv, fritid, natur, natur Göteborg, naturområde, promenad, promenad Göteborg, promenadguide, promenera, skogspromenad, skärgård, stora Amundön, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink0

Den 9 november 2014.

Det blev inget bad denna gång heller, mest för att badsäsongen låg några månader tillbaka. Annars är detta en mycket populär badö. Men den är även mycket trevlig att vandra på. Stora Amundön är knappt en kvadratkilometer stor, så det blir inga långa promenader.

Större delen av Stora Amundön består av klippor och hällmark omväxlande med små hedar. Ungefär en fjärdedel består av betesängar, resten består av skog (se grönt på kartan nedan). Med andra ord blir en promenad runt Stora Amundön varierad.

På halvön i sydväst ligger nakenbadet. Men det är fint runt halvön så hit söker sig människor både med och utan badkläder. Särskilt populär är södra och östra sidan som ligger lite mer skyddat från vinden. Märkligt nog är det alltid någon nakenbadare som letat sig upp på en bergstopp och står och spanar ut över omgivningen med flaggan på halv stång.

Det finns gott om fåglar på Stora Amundön. Här finner man både skogsfåglar och havsfåglar. Inom det rödstreckade området i nordöst på kartan nedan är det tillträdesförbud under häckningsperioden 15 mars - 31 juli.

Det finns en naturstig runt Stora Amundön. Den mäter ca: 4,5 km och har under senaste året blivit uppdaterad med informationsskyltar och även ett visst underhåll av stigen har skett. Framför allt stigen utmed södra sidan av ön. Här kan det vara lite lurig när det ligger snö eller is. Stigen utmed södra sidan är annars trevlig och lite lätt kuperad. Den här biten är det riktig terräng promenad. Inget för söndagspromenad med klackskor. Så tänk på det om du ger dig ut i finskor eller rullar på en barnvagn. Den ena grusgångvägen leder till Kungsviken och den andra till Drottningviken. Men du kan inte ta dig runt, då måste du gå en bra bit på liten knixig stig i kuperad terräng utmed södra sidan.

Den här gången gick vi naturstigen motsols. Vi började således med att följa stigen utmed öns norra sida fram mot "pisseviken" och sedan grusgångvägen vidare till Drottningviken. Vi fortsatte rakt ned mot Kungsvken utan att följa leden uppom bronsåldersröset. Annars är det en fin sväng uppom röset. Från Drottningviken går man uppför trappan och en bit bort emot nakenbadet. Håll ett öga efter en liten kort trappa uppe i berget till vänster. Den visar vägen upp till röset. När man kommer upp till röset skall man svänga kraftigt till vänster för att följa leden. Strax kommer man fram till en mycket brant trappa som leder ned i dalen.

Alltid tidigare har vi valt att gå stigen längts i öster från Kungsviken tillbaka mot parkeringen. På kartan nedan ser det ut som att den stigen är nästan lika stor som grusgångvägen. Men det är än så länge en trevlig liten skogsstig. Men den här gången svängde vi av in på den stora grusgångvägen för vi skulle upp till röset och toppen mitt på ön. Stigen upp till röset på toppen hade vi aldrig gått tidigare. Men detta visade sig vara en fin avstickare.

På kartan ovan har jag ritat in i rött hur Naturstigen går. Vi följde Naturstigen hela vägen så när som på att vi denna gång inte tog oss upp på röset väster om Kungsviken. Jag har även ritat in med rött avstickaren vi tog upp till utsikten på Stora Amundös högsta topp. Enkelt sagt kan man säga att det är den streckade biten på Naturstigen som är riktig naturstig. Där blir det en aning knixigt i en kuperad bergsterräng och det kan man säkert koppla samman med att man kan uppleva promenaden en aning ansträngande. Men Fiiiiiiin.

Nedan bilder från denna promenad.

Bild ovan: fikabänkar  längst med kanalen som man går över för att komma ut på Stora Amundön.

Bild ovan: Vissa toaletter hålls öppna även under vintertid.

På bilden ovan kan man se Naturstigens märkning till höger. Naturstigen är ganska bra uppmärkt. Det var bara första biten mellan lägerplatsen/uteklassrummet (bild nedan) och över berget till "pisseviken" som det var lite si så där uppmärkt. Men jag tror man jobbade med att förbättra denna bit. Man skall ju egentligen bara följa vattnet och inte trilla nedför berget.

Bilderna ovan är från naturstigen utmed norra sidan av ön. På bilden ovan ser man Björla småbåthamn och kolonistugorna vid Välenviken (zoooom).

Bild ovan: en hel del personer hade tagit sig ut på ön denna lite bistra dag. I bakgrunden "pisseviken".

Bild ovan och dom två bilderna nedan: Drottningviken, inte så stor trängsel denna dag.

Bilderna ovan: Svanar i Kungsviken.

Bilderna ovan: stigen utmed vattnet på södra sidan är småkuperad och fin. En del arbete har gjorts för att förbättra och förenkla för vandraren.

Bilder ovan: Den grusade gångvägen från Kungsviken tillbaka mot parkeringsplasten.

Bilder nedan. Vid Amundö gamla tomt går stigen upp mot utsikten. Man får passerar genom en grind. En liten trevlig bit skogspromenad upp mot toppen.

Naturslingan runt Stora Amundön har blivit uppdaterade med fina informationsskyltar. Så nu kan man ta del av Stora Amundöns natur- och kulturhistoria. Men för att kunna läsa vad det står på skylten ovan måste du ta dig hit.
En fin dag gick mot sitt slut. Kvällen knackade på dörren. Det är trevligt att promenera på Stora Amundön oavsett årstid. Men det är lugnare här ute höst och vinter.
Nedan några nytagna bilder från juni 2015.

Bild ovan: gångstigen över till Kungsviken. Nedan några nattbilder från dec 2016.

Kanske blir Stora Amundön skyddad som naturreservat. Ett förslag till naturreservat håller på att tas fram; med avgränsning, föreskrifter och skötselplan. Aktuell tidplan, Samråd 2015/2016. Allt enligt Göteborgs Stad.

Nedan karta hur man hittar hit. Sväng av Säröleden vid Brottkärrsmotet. Åker du buss så är hållplatsen Lillövägen som ligger direkt norr om parkeringsplatsen. I skrivandets stund är det buss 82 som går hit. Från Marklandsgatan tar den dig hit på ungefär 25 min.

Nedan information från Göteborgs Stad Park och natur.

Film när vi gick på Amundön april och juli 2011. Den sommaren fick vi se den fina makaonfjärillen, (3 minuter och 10 sekunder in på filmen).
När jag gjorde denna film var inte tanken kommen till att lägga ut filmer på Youtube. Det får man ha i åtanke.

Barnvagnsvänlig promenad? Ja, delvis. Man kan inte gå en runda, men man kan ta sig ut till både Drottningviken och Kungsviken på grusstigar.

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun ute till vänster i menyn.