En söndagspromenad runt Lilla Delsjön, Göteborg

Vandringar kring Göteborg Bertilssons stuga, Bohuslän, Friluftsliv, Göteborg, Lilla Delsjön, fritid, natur, natur Göteborg, naturområde, naturreservat, promenad, promenad Göteborg, promenadguide, promenera, skogspromenad, vandra, vandring, vandringstips, västra Götaland Permalink0
Söndagen den 1 februari 2015.

Tja, så blev det. Egentligen skulle vi ge oss av upp i terrängen norr om Delsjöarna. Men ett lätt snöfall och tidsbrist gjorde att vi istället tog en mycket lätt promenad runt Lilla Delsjön. Promenaden är runt 4 kilometer och är mycket lätt kuperad. Tyvärr grusväg hela tiden, men nu när den mestadels var täckt med snö spelade det mig ingen roll, då är känslan som att gå på stig. En snöig stig.

Vi parkerade ovanför (söder om) Bertilssons stuga. Av någon märklig anledning hade man bara skottat en tredjedel av parkeringsplatsen. Nu fick många inte plats och bilarna stod långt neråt gatan.

Vi gick promenaden Lilla Delsjön runt medsols. Ett lätt snöfall gjorde oss sällskap hela vägen.

Tyckte det var märkligt att man inte skyltade runt Lilla Delsjön här i vägkorset i botten på backen före Bertilssons stuga. Har man inte promenerat här tidigare så kan man få svårt att välja väg. Men i övrigt har man skyltat upp området mycket bra.

Efter ett tag dök en skylt upp som visade att vi var på rätt väg. Nu var det ju inga problem för mig som känner till terrängen mycket väl. Men som sagt, för en som inte gått här tidigare så.....

Bild ovan: Här fanns en toalett vid stig/vägskiljet runt Stora Delsjön.

Bilden ovan är plåtad av far och visar broarna mellan stora och lilla Delsjön.

Dom 3 bilderna ovan är plåtade ute på Kotången, dit vi tog en avstickare.

Bild ovan: man får inte vara folkskygg när man går runt Delsjöarna. Hm... dock inte så många som befann sig på den slaskiga vägen när jag tog denna bild.

Bild ovan: Här tog vi oss ut till en "Go Plats". Det fanns flera runt sjön. Nedan bild på den goa platsen.

Bild ovan: Ytterligare en "Go plats".

Bilder nedan: vindskyddet strax före Bertilssons stuga ligger längst in i viken. Här fanns bänkar, en liten brygga och snögubbar + en iglo.

Och så kom vi fram till Bertilssons Stuga, eller rättare sagt tillbaka. När vi gick ut på rundslingan var vi ju bara hundra meter ifrån det lilla trevliga cafét. Cafét hade öppet mellan 11:00 - 17:00 på helgen (tisdag - fredag 11:00 - 14:00, måndagar stängt). Så vi ställde in oss på att få något gott i kistan. Men uj vad mycket folk det var inne i stugan.

Från Bertilssons stuga var det en kort promenad upp till parkeringsplatsen, där bilen fortfarande stod kvar.
Som sagt, detta är inte mycket till vandring. men det blev en OK promenad i ett fint vinterlandskap.

Nedan kartor. Bry er inte om den röd/vita ringen. Den visar bara vart denna karta satt som jag plåtade.
Åker du buss så är närmaste busshållplats för att komma in till parkeringsplatsen Analysvägen, Härryda. Promenad några hundra meter.

Film från detta bekväma vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad? Ja.

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.