Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Vandring som bjuder på vacker bokskog i Guddehjälms naturreservat. Kungälvs kommun

Vandringar kring Göteborg Bilder, Bohuslän, Friluftsliv, Gothenburg, Guddehjälm, Göteborg, Kungälv, Kungälvs kommun, Nature reserve, Photos, Promenadguide, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Västsverige, adventure, aktivitet, attraction, autumn, beech forest, bokskog, culture, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, höst, inspiration, kultur, motion, natur, natur Göteborg, natural, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadstråk, promenera, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland, wandern Permalink1
Två fina vandringsleder som vardera mäter 3,7 km. (Nice beech forest walk. There are two hiking trails. Both 3.7 km long).

En promenad i naturreservat Guddehjälm är en promenad i en fantastisk vacker bokskog. Här i Guddehjälm finns Bohusläns största sammanhängande ädellövskogar. Naturreservat Guddehjälm blev billdat 2009 och naturvårdsförvaltare är Västkuststiftelsen i Kungälvs kommun.

När jag gjorde detta vandringstips våren 2015 fanns här bara en märkt vandringsled, den blåa. Den vandringsleden är ca: 3,7 km lång och kallades från början för typ "torpruinvandringen". Den gula vandringsleden bortom Skidammen märktes upp för några årsedan. Den leden mäter också ca: 3,7 km och har samma startpunkt. Länkar man ihop dom två lederna så som vi gjorde i detta tips så blir sträckan kanske runt omkring ca: 5,5 km.

Men som sagt, när vi gick här 2015 var inte stigen bortom Skidammen märkt.

Här ovan ser du min gamla karta där jag har markerat med rött den delen som inte var märkt, den delen som nu blivit gulmarkerad. Sträckan mellan Kringelmossen och den röda pilen går man inte om man kopplar samman lederna så som vi gjorde. Det är annars ett fint bokskogsparti även det.

30 maj & 1 november 2015 (Bokskogen är ju finast vår & höst 😀)

På väg 168 strax norr om Ytterby är det skyltat in till Guddehjälm naturreservat. Parkeringsplatsen hittar man cirkus 100 meter efter hembygdsgården. Man kan även parkera vid hembygdsgården.

Sedan jag och far gick här första gång 2011 (filmen) så har stigen den första biten upp till Kringlemossen blivit grusad. Den biten kunde ju bli mycket blöt förr. Även märkningen av leden hade förbättrats. Nu var det riktigt tydligt och bra.

Rundslingan(orna) börjar uppe  vid Kringlemossen, där det  finns ett par flintabilar att placera arslet på om den lätta stigningen hit upp inte blev så lätt, bild ovan:

Efter ett tag kom vi fram till en bäck med rester från fyra gamla kvarnar, så kallade hushållskvarnar. Varje gård ägde sin kvarn och var därför skattefria. Bilder nedan.

Bild ovan: här korsade vi bäcken med stenarnas hjälp. Idag finns här en bro.

Och så kom vi fram till första torpruinen.

Dom blåmarkerade stolparna  blev nu ersatta av blåmålade stenbumlingar. Hm..., små stenbumlingar.

Bild ovan: torpruin 2, infotexten på tavlan var borta, men detta  skall vara Harås. Ett kort stycke längre fram hittade vi Jonas torpet  under en massa kullvälta träd.

Det här är en mycket lätt vandring på härliga skogsstigar, knappt någon stigning alls. Det här är en typisk strosa runt och må bra vandring. &%¤# va bra vi mådde.

Nu befann vi oss längst i väster på vandringsleden. Nu blev det att gå ett kort stycke på grusväg.

Det var inte långa biten innan vandringsleden tog in på stig igen. Nu kom vi fram till Magnus torpet. En torpruin där Jordkällaren var helt intakt.

Det blötaste partiet var mellan Magnustorpet och torpet Tornalund. Här skulle det inte varit fel om man placerat ut lite trävirke att gå på.

I en öppen liten glänta i skogen låg en gång i tiden torpet Tornalund. Här kan man kika på en bjässe till gran. Här kan man se husgrunden och ett par välbevarade jordkällare.

Nu kom vi fram till bäckravinen, där idag blå och gul led går ihop, igen. Ett par skutt på stenar så var vi över bäcken. Men hala stenar behöver man bekymra sig över längre. Idag korsar man över bäcken på en stor träbro. I samband med bron placerad man även en liten bänk här. Fin upplevlese att sitta mitt i den mäktiga lövsalen och lyssna till den porlande bäcken och kanske fåglars kvitter. Men när jag gick här i början på augusti 2019 tillsammans med Hasse Andersson från Sveriges Radio Göteborg var det spökligt tyst i skogen. Vi hörde inte en enda fågel, och heller ingen bäck.

Nu fortsatte vi stigen västerut, den som idag är gulmarkerad.

Nu blev det till att knata på grusväg en bit igen. Men snart befann vi oss på stigen ned mot Skidammen.

Vid Skidammen kopplade vi av en stund på bänken med lite godsaker. Idag har man även placerat ett bord med bänkar här.

Från Skidammen tillbaka till Kringlemossen går man mest i blandskog, men mot slutet blir det storslagen bokskog igen.

Bild ovan: ormbunken hade hittat en fin utsiktsplats.

Man ser många mossklädda stenmurar längs leden.

Från Kringlemossen är det samma grusstig tillbaka ned till parkeringen. En finare bokskogsvandring än den i Guddehjälm är svår att finna. Full dröse med gilla poäng och kepsen av.

Några blommor vid hembygdsgården får avsluta detta vandringstips.

Film från oktober 2020.

OBS! Film från oktober 2011. Överförd från DVD. På den tiden fanns ingen tanke på att lägga ut filmerna på youtube för en bred publik. Det får man ha i åtanke när man tittar på filmen. Då var bokskogen klädd i höstskrud.

Om du tar buss hit så går du av på hållplats Guddehjälm västra, Kungälv. Där ifrån är det en kort promenad in till naturreservatet och parkeringsplatsen där vandringsleden börjar. Buss går från Kungälvs busstation och tar ungefär 20 minuter.

Här kan man läsa mer om naturreservat Guddehjälm.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på min google karta

#1 - - Eva Hamrå:

Mycket vackra bilder och tydlig text, som gav inspiration till att besöka stället.

Svar: Tack Eva! Det har gjorts mer arbete med lederna sedan jag var där. Man skall nu kunna gå genom större delen av den fina bokskogen nu på märkt led. Jag får ta mig en titt där nu i höst.