Guddehjälms naturreservat. Torpvandringsleden. 4 - 7 km

Vandringar kring Göteborg Bohuslän, Friluftsliv, Guddehjälm, Göteborg, Kungälv, Kungälvs kommun, Sweden, autumn, bokskog, fritid, hiking, höst, kultur, natur, natur Göteborg, naturområde, promenad, promenera, skogspromenad, trekking, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink1
En promenad i naturreservat Guddehjälm är en promenad i en fantastisk vacker bokskog. Här i Guddehjälm finns Bohusläns största sammanhängande ädellövskogar. Naturreservat Guddehjälm blev billdat 2009 och naturvårdsförvaltare är Västkuststiftelsen i Kungälvs kommun..

Här ger jag ett tips på en mycket fin vandring där vi förlänger den ca: 4 km långa torpvandringsleden med en mycket fin slinga bort till Skidammen. Det förlänger vandringen ca: 3 km och det mesta av den sträckan går man i mycket fin bokskog. Trots namnet torpvandringen står inga torp kvar idag. Utan det man får se är några ganska väl bevarade torpruiner, i första hand jordkällare.

Tyvärr är det bara torpvandringen som är en markerad vandringsled. Och det är mycket synd. Många vill gärna ha den tryggheten när man ger sig ut i okänd terräng och kanske inte litar helt på sina kunskaper i att läsa en karta. Dessutom nu när marken är helt täckt av löv är det nästan omöjligt bitvis att se stigen.
Men jag kan nu glädjande meddela att Västkuststiftelsen kommer att märka stigarna bort till Skidammen. Och det hurrar vi för. Nu kommer man kunna följa märkt stig genom större delen av den vackra bokskogen.

Nedan en karta. Blå led är Torpvandringen och den är märkt blå i terrängen också. Sedan har jag markerat extra slingan med rött, men den är som sagt omärkt i terrängen. Hm... än så länge.

Naturreservat Guddehjälm med den fina bokskogen är finast vår och höst. Våren med den skira grönskan och hösten med bokskogens gyllenbruna färgprakt. Så... det är väl inte helt en slump att bilderna nedan är från dessa två årstider.

30 maj & 1 november 2015

På väg 168 strax norr om Ytterby är det skyltat in till Guddehjälm naturreservat. Parkeringsplatsen ligger strax efter hembygdsgården  Nedan bild på parkeringsplatsen som ligger strax efter hembygdsgården.

Det hade gjorts en del underållsarbete med leden sedan vi var här 2011. På den första sträckan upp till Kringlemossen hade det lagts en grussträng för torrare promenad. Även märkningen av leden hade förbättrats. Nu var det riktigt bra. Det är bara att följa blå markering så står man såsmåningom på samma plats igen. Rundslingan börjar vid Kringlemossen, dit får man gå samma stig fram och tillbaka.

Bild ovan: Bänkar där "slingan" börjar vid Kringlemossen. Hit upp kan man rulla en barnvagn. Här satt en karta över Torpvandringen. Bild nedan.

Vi gick vandringsleden motsols. Leden går fram på mjuk och skön skogsstig. Hoppas dom inte byter bort detta mot en grusslinga. Det blir inte riktigt samma skogsvandringskänsla då.

Efter ett tag kom vi fram till en bäck med rester från fyra gamla kvarnar, så kallade hushållskvarnar. Varje gård ägde sin kvarn och var därför skattefria. Bilder nedan.

Bild ovan: här korsar vi bäcken. Tur för mig och mina skor att det fanns stenar att ta sig över på.

Och så kom vi fram till första torpruinen. Bilder nedan.

Dom blåmarkerade stolparna  blev nu ersatta av blåmålade stenbumlingar. Hm..., små stenbumlingar.

Bild ovan: torpruin 2, infotexten på skylten var borta, men detta  skall vara Harås. Och på bilden nedan under en massa kullvälta träd fann vi Jonas torpet.

Det här är en mycket lätt vandring, knappt någon stigning alls. Det här är en typisk strosa runt och må bra vandring. &%¤# va bra jag mådde.

Nu befann vi oss längst i väster på vandringsleden. Där fick vi gå en kort sträcka på grusväg.

Det var inte långa biten innan vandringsleden tog in på stig igen. Nu kom vi fram till Magnus torpet. En torpruin där Jordkällaren var helt intakt. Bilder nedan.

Det blötaste partiet var mellan Magnustorpet och torpet Tornalund. Här skulle det inte varit fel med några slanor. Men det gick hyfsat att ta sig fram om man gav sig iväg ut i periferin vid sidan av stigen.

Bilder nedan: den stora granen vid torpet Tornalund. Välbevarade jordkällare här också..

Bilder nedan: fin natur runt bäckravinen. Som en stor grön eller orange lövsal med en porlande bäck. Ett par skutt på stenarna så var vi över bäcken. (information jag fått nu i maj 2016 säger att man fixat övergångar (broar) här nu så man slipper skutta över hala stenar).

Känner man när man passerat över bäcken att 1 km promenad till är lagon, då fortsätter man torpvandringen. Men vill man gå extraslingan på ca: 3 km bort till Skidammen tar man stigen till höger efter man hoppat över bäcken. Den stigen följer man sedan helt bort till grusvägen i väster igen, på väg dit korsar man bäcken igen. Se kartan långt där uppe.

Bild ovan: så var vi ute på grusvägen igen, bara några meter från där vi gick för några kilometer sedan. Man följer grusvägen några hundra meter. Efter en nedförsbacke och där man ser ett hus till höger svänger man in på en stig till vänster. Nu gick vi ned mot Skidammen.

Bild ovan: nu kunde vi koppla av en stund på bänken vid Skidammen. Men den är ganska så igenväxt, inte bänken då utan dammen. Så den liknar mer på en mosse. Skylten till vänster i bild blir jag inte klok på. Vet inte till vilken parkering den hänvisar. Och av dem jag mött på mina promenader här har ingen vetat. Vi hade i och för sig ungefär 1,5 km kvar till parkeringen här ifrån. Men det var i riktning dit där det står 2,7 km på skylten.

Från Skidammen tillbaka till Kringlemossen går man mycket i bokskog.

Bild ovan: ormbunken hade hittat en fin plats.

Det är bara att följa stigen, det går inte att gå fel. Ändå gjorde vi det. Men det får skyllas på att det var så mycket löv på marken. Efter ungefär 1 km från Skidammen går man utmed stenmuren på bilden ovan. Stigen svänger sedan nedåt höger och strax kommer man fram till en stigförgrening. Där skall man ta vänster för att komma ned till Kringlemossen. .

Från Kringlemossen följde vi grusstigen tillbaka ned till parkeringen. En finare bokskogsvandring än detta får man leta länge efter. Full dröse med gilla poäng och kepsen av.

Jag filmade inget på denna vandring. Några blommor får avsluta detta vandringstips. Film från 2011 längre ned.

Kartan ovan visar var parkeringen är.

Om du tar buss hit så går du av på hållplats Guddehjälm västra, Kungälv. Där ifrån är det en kort promenad in till naturreservatet och parkeringsplatsen där vandringsleden börjar. Buss går från Kungälvs busstation och tar ungefär 20 minuter.

OBS OBS OBS: Nu mer har västkuststiftelsen märkt upp slingan bortom Skidammen, se kartan nedan.

OBS! Film från oktober 2011. På den tiden fanns ingen tanke på att lägga ut filmerna på youtube. Det får man ha i åtanke när man tittar på filmen. Då var bokskogen klädd i höstskrud.

Info om Guddehjälm från Kungälvs kommun: http://www.kungalv.se/Cykla-fran-fastning-till-fastning/KulTurleder/Vattenhal/guddehjalm/ och här ifrån Länsstyrelsen: http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/naturreservat/lanets-naturreservat/kungalv/guddehjalm/Pages/index.aspx

Barnvagnsvänlig promenad? Nej. Det går dock att rulla med sig en barnvagn den första biten in i bokskogen fram till några bänkar. Här är det tjusigt att sitta bland bokarna när löven sitter på träden.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

#1 - - Eva Hamrå:

Mycket vackra bilder och tydlig text, som gav inspiration till att besöka stället.

Svar: Tack Eva! Det har gjorts mer arbete med lederna sedan jag var där. Man skall nu kunna gå genom större delen av den fina bokskogen nu på märkt led. Jag får ta mig en titt där nu i höst.