Lexbybergen i Partille kommun. grönvit & gul led. ca: 10 km

Vandringar kring Göteborg Bohuslän, Friluftsliv, Partille, Ronny Sveum, friluftsliv, fritid, natur, natur Göteborg, naturområde, promenad, promenad Göteborg, promenadguide, promenera, skogspromenad, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink4
Kände att det var på sin plats att uppdatera detta vandringstips nu när miljöstipendiaten Jan Ekman på egen hand märkt upp och rustat upp vandringslederna här. Janne har gjort en mycket fin och beundransvärd insats för alla som gillar att vandra och vistas ut i naturen. Med andra ord, mycket har hänt med vandringslederna i området sedan mitt vandringstips från 2012 (film). Läs mer om Jan Ekmans ideella arbete här: http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2594488-prisad-skogsfantast-vill-fa-fler-att-vandra och framför allt, ha detta i åtanke när ni besöker området.

I detta vandringstips går vi den grönvita leden som utgår från Paradiset, samt den gula leden som man stöter på norr om Surketjärn. Men det finns även flera andra markerade vandringsleder i området.

Den grönvita vandringsleden är 7,5 km och utgår från Paradiset. Det är också där vi  brukar parkera när vi skall gå i denna terräng. Vandringsleden går upp över Ulvås berget och sedan norr ut upp till Mörkevattnet, där leden sedan vänder tillbaka söder ut. Den gula vandringsleden börjar nere i Berghalla och går norr om Surketjärn ihop med den grönvita leden ett tag innan den fortsätter norrut upp förbi den fina Åkersjön, Jan Ekmans egna favorit plats. Det blir en jättefin vandring om man binder samman den grönvita och gula leden. Nedan beskriver jag denna vandring.

21 mars 2015

Denna dag kom vi att korta ned den grönvita leden genom att inte gå över Ulvås berget. Det vill säga, från parkeringsplatsen gick vi leden rakt norr ut genom området istället för att svänga höger upp på berget. Detta gjorde vi för att hinna med helt enkelt. Men om du vill gå den fulla sträckan på detta vandringstips svänger du höger och följer den grönvita leden över Ulvåsberget. (se film från 2012 då vi gick över Ulvåsberget: https://youtu.be/L1-u0fgRpqE )
Vi gick nu istället rakt norrut. Efter ett tag lämnade vi den grönvita leden när den svängde av till vänster. Vi fortsatte istället rakt fram över mossen på ett förbindelsespår till Bohusleden. hm.... kanske en karta över lederna skulle sitta fint nu.

På kartan har jag ritat in med rött några fina ställen att fika på. Inga bänkar och bord, men fint place. Utsikten uppifrån Ulvåsberget är hyfsad.

Bild ovan: tydligt marked vandringsled.
Bilder nedan: här hade vi lämnat den grönvita leden och tog oss över mossen öster om Surketjärn. Det kom några snöflingor från dom mörka molnen ovanför.

Bild ovan: om ni har bra syn kan ni se den grönvita markeringen på trädet bakom mig till vänster. Vi var nu inne på den grönvita leden igen. Vi hade med andra ord gått en fin ganska platt genväg.

Snart gick den grönvita leden ihop med den gula. Här kan man gena och förkorta promenaden flera kilometer genom att välja att gå vänster på grusvägen, gul led.

Man kan välja att följa grusvägen eller stigen där leden är märkt uppe i slänten till höger. Båda leder till samma ställe. Nu lämnade vi den grönvita leden som svängde upp mot Mörkevattnet. Det är en tråkig sträckning enligt mig, man följer ett gammalt spår från en averkningsmaskin. Ofta blött och geggigt i backen upp. Blir i och för sig fint igen från Mörkevattnet. Så, nä, vi fortsatte istället på den gula leden genom ett trevligt parti upp till Åkersjön.

Bilder ovan: OBS, när man skall följa den gula leden skall man INTE gå över slanorna. Vi tyckte bara att det var så fiint vid sjön så vi tog en liten avstickare.

Det är lite kuperat mellan Åkersjön och Långevattnet. Bilder på Långevattnet nedan.

Efter Långevattnet blev det lite stigning igen. Men det är bra för konditionen. Och det gick verkligen inte att klaga på märkningen som ni kan se av bilden nedan.

Nu gick den gula leden ihop med en svartvid led. Det är också en mycket fin vandringsled om man vill titta till hur det ser ut längre norrut i naturområdet. Den svartvita leden kan man gå på från Berghalla.

På väg ned från berget kom vi in i en jättefin barrskog. Riktig storskog med bjässar till granar och höga furor. Undrar hur länge den här skogen får stå ifred. Snart anslöt även den grönvita leden som kom ned uppifrån Mörkevattnet.

Nu följde vi grönvit led tillbaka till Paradiset. På bilden nedan ser man Surketjärn från norr.

Bild ovan: det är mycket fint om man viker av vandringsleden och följer Surketjärns södra sida en liten bit.

Bild nedan: mossen öster om Surketjärn, samma mosse som vi gick över i början, men nu befann vi oss på andra sidan. Solen hade börjat gå ned.

Och så var vi tillbaka på den lilla parkeringsplatsen. Den här promenaden gillar jag skarpt. Och att knyta samman grönvit och gul led tycker jag gör vandringen extra fin. Och åter igen ett stort tack till Jan Ekman för det arbetet du gjort här, och på andra ställen.

Det finns fler vandringsleder i dom branta Lexbybergen öster om den grönvita leden. Dock vet jag inte hur standarden är på dessa leder. Sist jag gick för 5-6 årsedan var dom inte så bra uppmärkta. Men det är mycket trevliga stigar. Se karta nedan.

Karta hur man tar sig upp till parkeringen.

Åker du buss hit och har en viss sorts humor kan du kliva av vid Besebäcksvägen och sedan gå hela vägen upp. Följ Paradisvägen och Gavelåsvägen. Jag har rödprickat vägen på kartan.

En film från detta vandringstips.

Film från när vi gick här i november 2012, då gick vi grönvit vandringsled över Ulvåsberget.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

#1 - - Janne Ekman:

Hej Ronny! Vandringen är verkligen fint beskriven i både ord och bild. Tack för fina ord om mig, min hobby och "min" skog.
Vänligen Janne

Svar: Tack själv Janne. Dina insatser är oerhört värdefulla.
Ha det bra och Hoppas du kommer ut på fina vandringar nu när våren nalkas/ Ronny

#2 - - Johanna Jonsson:

Hej!

Ville bara visa min tacksamhet för att jag fick en väldigt mysig utflykt igår lördag. Tack vare Janne som märkt ut en väldigt fin led och tack vare dig Ronny som lagt upp leden på din webbsida. Jag hade väldigt god användning av kartan. Fantastiskt att ni gör det där extra för att vi andra ska kunna upptäcka den vackra naturen!

TACK

/Johanna

Svar: Tack Johanna, roligt när man får höra att vandringstipsen används

#3 - - Anders:

Perfekt tips! Har gått och funderat hela vintern på att utforska naturen öster om Bergsjön, men inte kommit till skott. Men nu vet jag precis var jag ska börja!

Svar: Du kommer att få en trevlig vandring i fin natur Anders. God tur.

#4 - - LottaJ:

Gick den gul-vita leden idag från Lexby (klockar Anders väg), väldigt fin och välmärkt, även den röda och blå, har troligen märkts ganska nyss!
Tack för en jättefin sida med alla dina vandringar. Inspirerande.
Lotta

Svar: Tack Lotta. Det är även fint norrut om man följer Bohusleden och svart led. Ha det bra.