Hökällan våtmarkspark på Hisingen. Göteborg

Vandringar kring Göteborg Bohuslän, Friluftsliv, Göteborg, Hisingen, fritid, fågelsjö, fågeltorn, natur, naturområde, naturstig, promenad, promenad Göteborg, promenera, vandra, vandring, vandringstips, västra Götaland Permalink1
Så var man tillbaka på gamla jaktmarker. Hökällan våtmarkspark ligger ett stenkast från där vi bodde i Tuve. Det ligger ute på slätten mellan Tuve och Skogome. Det är tre dämmen i Kvillebäcken som skapat två våtmarksdammar. Området har blivit en mycket populär häckningsplats för många fågelarter. Men för att komma nära inpå fåglarna behövs en bra kikare, eller ett stort tålamod och att kunna kräla en längre sträcka med hakan nära backen.

I november 1977 blev vårat hus taget i Tuveraset. Lermassorna från raset flyttade Kvillebäcken 50 meter och förändrade landskapsbilden. Marken höjdes med många meter. Sedan den dagen har jag inte satt min fot i området som nu blivit en våtmarkspark. Men som barn gick jag ofta stigen över Kvilleån och järnvägen bort till Skogome. Min minnesbild talar dock inte om varför jag gick till Skogome.

Vi parkerade på den iordninggjorda parkeringsplatsen i norra änden av våtmarksparken. Det var surt och kallt och far ångrade att han inte tagit med sig mössa och varmare kläder. Vi nöjde oss med att gå ned till Backsvaleberg. Där finns fågeltorn och lägerplats. Jag filmade inget från denna promenad. Det bidde endast några bilder.

Bild ovan: gångvägen går utmed järnvägen bort till Backsvaleberg, som syns längst bort till vänster i bild. Nedan en av öppningarna in till hagmarken och fågelområdet.

Bild ovan: fågel "tornet" på Backsvaleberg. Man fick en fin utsikt över utsiktstornet längre uppifrån berget.

Bilder ovan: i bakgrunden syns Tuve kyrka "gamla". Kyrkan tros vara från senare delen av 1100-talet.

Bild ovan: det var allt för rått att sitta på bänken och fika denna dag.

Bild ovan: Grillplatsen nedanför Backsvaleberg var fullsatt denna dag. Det var säkert gött att värma sig vid lägerelden.

Bild ovan: fåglarna som bor här inne har egen sponsor. Vet dock inte av vilken art dom är. Är dock tveksam till att det är svanar.

Bild ovan: Två bortflyende Kanadagäss. Detta var det närmaste vi kom fåglar, om man inte räknar in en näbbig skata.

Bild ovan: så har vi sett årets första Tussilago. Kanske inte mycket att skryta över.

Nedan en översiktskarta.

Om du åker buss gå av på hållplats Lillhagsparken södra. Det är även nära från Tångenvägen.

Länk för mer info om Hökällan våtmarkspark: http://www.hokalla.se/wp/naturvard-i-hokalla-vatmarkspark/

Barnvagnsvänlig promenad? Ja.

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.

Promenad runt Svartemosse. Biskopsgården. Göteborg

Vandringar kring Göteborg Bohuslän, Göteborg, Hisingen, Promenadguide, fågelsjö, natur, naturområde, promenad, promenad Göteborg, promenera, skogspromenad, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink2
Bilden ovan är tagen från nordvästra stranden av Svartemosse. Vattentornet är Biskopsgårdens igenkänningsmärke från när och fjärran. Vi skulle ta en promenad i Svartemosse naturområde. Så vi parkerade vid Länsmansgårdens motionscentrum. Därifrån utgår flera motionsspår och en naturstig. Man kan här ifrån också ta sig på stig upp till Store Vette, där man får fin utsikt. Detta han dock vi inte med då vi även skulle titta till Hökällan våtmarkspark denna dag.

På nittiotalet sprang jag ofta här uppe. Jag bodde då på Eketrägatan och det blev en fin runda på ca: 1,5 mil om jag tog mig upp genom hela naturområdet. Det är säkerligen 20 årsedan jag var i detta naturområde och promenerade eller sprang runt Svartemosse. Tidigare har jag för mig att mossen var kraftigt igenväxt. Men nu är den ju öppnen som en sjö. Det är ett mycket rikligt fågelliv kring Svartemosse. Vi fick se skrattmås, sothöna, skarv, kanadagås och flera andra oidentifierade fjäderfän.

Mars 2015.
Vi földe motionsspåret ned till Svartemosse. Sedan tog vi oss runt vattnet medsols. Från södra änden följde vi små stigar upp längst med västra sidan av vattnet. Det är lite lurigt då man måste korsa en mosse för att ta sig tillbaka ut på "slingan". Och det var ganska blött i mossen denna dag så det hade varit vanskligt även med stövlar. Vi fick följa stigen tillbaka ned en bit innan vi kunde ta oss över och upp på gångslingan. Vi följde sedan naturstigen rakt tillbaka upp till parkeringsplatsen. Jag uppskattar att promenaden blev mellan 2,5 - 3 km. Men det finns alteranativ att promenare om man vill gå lite längre. Man kan t.ex. gå hela naturstigen efter att man tagit sig runt Svartemosse. Motionsspåren är dock lite tråkiga och det är väl mer dom som bor i området som utnyttjar dem. Nedan karta och bilder från promenaden.

Bild ovan: stigskilje när vi kom ned till Svartemosse.

Bild ovan: promenadväg utmed östra sidan av vattnet.

Bild ovan: vi vet inte riktigt vad detta bygget skulle vara bra för. Knappast en dykbrygga då vattendjupet är runt 20 cm och botten består av stora stenar. Men skrattmåsar gillar tydligen att sitta på räcket och skita.

Bilder ovan är tagna då vi följde småstigar utmed västra sidan av vattnet.

Film från detta vandringstips.

Nedan länk till Göteborgs Stad Park och natur för mer info.

Barnvagnsvänlig promenad? Ja, om man väljer bort småstigarna vi gick på västra sidan av sjön och istället följer motionsspåret tillbaka.

Risveden. Runt Kroksjön ca: 5 km.

Vandringar kring Göteborg Ale kommun, Bohuslän, Risveden, Stora Kroksjön, friluftsliv, fritid, natur, natur Göteborg, naturområde, naturreservat, promenad, promenad Göteborg, promenera, skogspromenad, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink4
14 mars 2015

På plats igen i Risvedens djupa skogar. Ett vildmarksområde som till ytan är större än Hisingen. Men vi skulle denna dag endast benyttja oss av området i naturreservat Kroksjön, 184 hektar stort. Stora Kroksjön ligger strax sydväst om Kvarnsjöarnas naturreservat. Där ifrån finns ett vandringstips som jag värpte fram för några veckor sedan: http://ronnyvonfrankeinsteinsvandringstips.se/2015/march/en-promenad-i-kvarnsjoarnas-naturreservat-i-risveden-ale-kommun.html. Om man vill ta en liten längre vandring kan man med fördel länka ihop vandringsleden runt Kvarnsjöarna med vandring runt Stora Kroksjön. Då får man en vandring på, tja säg runt en mil.

Man kör in samma väg som till Kvarnsjöarnas naturreservat, men parkeringsplatsen till naturreservat Kroksjön ligger någon halvkilometer tidigare. Se karta längst ned.

Stigen runt Stora Kroksjön är inte uppmärkt. Det är däremot stigen från parkeringsplatsen ned till sjön. Man följer blåmärkt stig i 700 meter. OBS: denna stig finns inte utmärkt på den karta som sitter på informationstavlan på parkeringsplatsen. Kartan har nog ganska många år på nacken och stämmer därför dåligt. På kartan fanns istället inritat en stig lite längre öster ut. Vi testade den stigen för att få till en rundvandring. Men den var inte underhållen alls och var mycket blöt denna dag. Det hade inte gått att ta sig fram torrskodd utan gummistövlar. Men halvvägs ned till Stora Kroksjön märkte far att han saknade sitt stativ. Så snart var vi tillbaka vid bilen igen. Nu valde vi istället att det fick bli den blåmarkerade stigen fram och tillbaka till sjön.

Bilder ovan: överst ser man den lilla parkeringsplatsen. P-skylten syns bakom mitt huvud på bilden ovan. Vi gick några meter tillbaka på vägen innan vi följde stigen ned mot sjön.

Det blev en fin skogspromenad genom en...hm.. som far brukar kalla det, Skräpskog. Det han syftar på är att det inte är mycket till skog för avverkning. Det är en till stora delar risig skog i Risveden.

Naturreservat Kroksjön domineras av, ja förutom sjön då, av barrskog, fukthedar och kärr. Naturreservatet blev billdat 1994 och naturvårdsförvaltare är Västkuststiftelsen.

Nedan några bilder från promenaden genom "skräpskogen" ned till sjön. Och här var det som sagt bara att följa blå markering.

Bild ovan: i stammen ser man förtappade själar som blivit förstenade i sina plågor. Man lär sig ett och annat av att glutta på skräckfilmer.

Och så kom vi ned till vattnet. Vi valde att gå runt Stora Kroksjön medsols. Mestadels gick vi på fin stig. På några ställen var det lite si så där men standarden på stigen. Men som sagt oftast bra. Vi gick på rejäla spänger över några blöta områden och på ett ställe hade man t.o.m. byggt en fin trätrappa. Promenaden runt Stora Kroksjön är mycket lätt kuperad. Det är endast i norra änden av sjön som det är lite brant upp och ned.

Bild ovan: första vindskydet vi gick förbi. Det fanns 4 stycken runt sjön. 3 av dem låg på östra sidan av sjön. Det är på den sidan man kan njuta av eftermiddagssolen.

Bild ovan på det andra vindskyddet. Hur lång promenaden blir runt sjön beror lite på hur man går. Följer man nära inpå vattnet hela tiden som vi gjorde och tar sig ut på varje udde så blir sträckan lite längre. Eller rättare sagt, det är nog då promenaden blir runt 6 km allt som allt. Men som sagt, jag har inte kunnat finna några uppgifter på hur långt det är runt sjön. Och eftersom vi går och filmar och tar bilder så kan jag inte beräkna utifrån tiden vi tar på oss. Längden på promenaden har jag skrivit ut för att ni skall få en uppfattning om hur lång promenaden är på ett ungefär.

Bild ovan: här befann vi oss i södra änden av sjön. På andra sidan viken ser man vindskydd nummer tre inne bland träden.

Bild ovan: Vindskydd fyra, det enda vindskyddet på västra sidan av sjön. I bakgrunden ser man den soldränkta östra sidan.

Bilder ovan: myrstacken var på väg att vakna till liv.

Bild ovan: cirkeln var sluten. Nu följde vi den blåmarkerade stigen tillbaka mot bilen igen. Det här var en mycket fin promenad.

Och så här tog vi oss till Kroksjöns naturreservat. Vi körde av 45an mot Skepplanda. Strax före Skepplanda svängde vi mot Alingsås. Efter dryga 2 kilometer tog vi vänster in på väg mot Skogstorp. Nu bidde det grusväg. Ungefär 3,5 kilometer längre fram svängde vi höger mot Ljusevatten och Älgbyn. Vi körde ca: 1,5 km på smal grusväg, men med hyfsat gott om mötesplatser. Den lilla parkeringsplatsen ligger på vänster sida av vägen.

En kort FILM från detta vandringstips.

Läs mer om Kroksjön och denna vandring på Ale kommuns sida. Det var deras sida som fick oss hit. Längst ned på sidan finns en bra detaljkarta över promenaden och även översiktskarta: http://www.ale.se/invanare/invanare/bygga-bo--miljo/natur-och-utemiljoer/naturomraden/natur--och-kulturguide/stora-kroksjon-risveden.html   kanska måste du kopiera länken.