En promenad i Kvarnsjöarnas naturreservat i Risveden. Ale Kommun

Vandringar kring Göteborg Ale kommun, Bohuslän, Friluftsliv, Kvarnsjöarna, Risveden, Ronny Sveum, friluftsliv, fritid, natur, naturreservat, promenad Göteborg, promenadguide, promenera, skogspromenad, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink1
Lördagen den 28 februari 2015

Vandringsled runt Kvarnsjöarna ca: 3 km (uppskattningsvis)

För andra helgen i rad bar det iväg upp till Ale kommun och Skepplanda. Den här gången hamnade vi ute i Risvedenskogen strax öster om Skepplanda. Stora delar av vandringsleden går genom Kvarnsjöarnas naturreservat, som blev billdat 2001 och utgör en del av Risvedens kärnområde.

Detta är en fin, lite lätt småkuperad promenad som mestadels går genom gammal barrskog. Långa stycken går man med närhet till någon av Kvarnsjöarna. Den här vandringsleden höll mycket god standard och hade nog fräschats upp ganska nyligen. Mycket bra markerad och väl iordninggjort med spänger över blöta passager. Här hade man även klätt in plankorna med hönsnät så man inte skulle slinta.

Parkeringsplatsen ligger på höger sida av vägen när man kom som vi körandes från Skepplanda. Det ligger en liten sommarstuga  eller torp strax ovanför. Men Ale kommun har ritat in parkeringsplatsen på sin karta, så det måste vara OK att parkera här.

Från parkeringen följde vi grusvägen ett kort stycke upp i backen där en skylt pekade in i skogen till vänster mot Kvarnsjöarna. Det bev ganska snart rejält blött på stigen då den passerade över, eller rättare sagt vid sidan om en mosse. Vi var glada åt att ha valt gummistövlar.

Vandringsleden är märkt med blå färg på i huvudsak träd. Och den är mycket bra märkt från båda håll. Men jag tror inte att märkningen var med oss från början. Eller också var jag något ouppmärksam, det var ju liksom aldrig någon tvekan på vart man skulle gå, det fanns endast en stig. Men när vi närmade oss Mellersta Kvarnsjön var det i alla fall blå märkning längst med stigen. Och resten av leden var utmärkt uppmärkt. Nedan karta på hur vandringsleden går. Vi gick den motsols.

Det var inte mycket till djurliv vi fick uppleva. Nere vid Mellersta Kvarnsjön hörde vi ett fågelljud från andra sidan av sjön, "knarr knarr" lät det. Men ingen fågel visade sig. Och på ett annat ställe hade något bökat runt i jorden och lämnat stora labbspår efter sig. Troligtvis en större björn.

Bild ovan: Mellersta Kvarnsjön. En del is låg kvar inne i viken.

Bild ovan: hönsnät på spängerna. Mycket bra.

I norra änden av sjön tog vi oss på en fin bro över mellan Övre och Mellersta Kvarnsjön. Ett fint litet bygge. Och som man kan se är blåmärkningen tydlig på träden. Så vi hade inte gått vilse. För att gå vilse här behöver man nog vara både färgblind och ha ett visst anlag för desorientering.

Bild ovan: Övre Kvarnsjön sedd från bron.

Bilder ovan: Mellersta Kvarnsjön som vi nu började följa utmed norra sidan. Bilden ovan är plåtad av far.

Bild ovan: det fanns inga iordninggjorda rastplatser längst med vandringsleden.  Men annars fanns några fina ställen på norra sidan av vattnet, om man placerade akterkastellet på berget eller på en sten.

Vi lämnade Mellersta Kvarnsjön bakom oss och tog oss över en bergås och genom en dal bort till Nedre Kvarnsjön.

Bild ovan: Nedre Kvarnsjön.

Det var en ganska vild och dramatisk natur längs med norra sidan av vattnet. Stup och blockstens terräng. Mestadels går man en bit ifrån vattnet. Men på södra sidan av sjön följer stigen helt inpå vattnet.

Bilder ovan: även här inne i viken låg en del is kvar.

Bilden ovan  är plåtad av far.

Halvvägs utmed sjöns södra sida lämnade stigen vattnet och gick söder ut upp på det skogsklädda berget och vidare ned mot bilvägen. På avstånd såg vi Örevattnet. Och när vi så kom ned på bilvägen hade vi inte många meter bort till bilen. Detta var en mycket fin skogspromenad. Och lagom lätt kuperad.

Och så här tog vi oss till Kvarnsjöarnas naturreservat. Vi körde av 45an mot Skepplanda. Strax före Skepplanda svängde vi mot Alingsås. Efter dryga 2 kilometer tog vi vänster in på väg mot Skogstorp. Nu bidde det grusväg. Ungefär 3,5 kilometer längre fram svängde vi höger mot Ljusevatten och Älgbyn. Vi körde ca: 2km på smal grusväg, men med hyfsat gott om mötesplatser. Den lilla parkeringsplatsen ligger på höger sida av vägen. En bra hållpunkt är att man 600 - 700 meter före passerar en väl iordninggjord parkeringsplats på vänster sida av vägen. Det är där stigen går ned till Stora Kroksjön (skylt visar).

Det är långt att gå om man tar bussen. Då får man gå ända utifrån Alingsåsvägen.

Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.

#1 - - Christian Jönsson:

Dagens andra vandring efter Överåsparken blev detta. Blev väldigt sugen igår efter Kroksjön och man blev inte besviken. Det enda man kan kanske kan anmärka på är att ledmarkeringarna vid några stigförgreningar var ngt otydliga. Speciellt i Södra änden av nedre Kvarnsjön kändes det mer naturligt att gå rakt fram än att svänga till vänster över det lilla dämmet.
Hur som haver så var det en underbar vandring med en härlig picnic på en fin klippa alldeles i början på nedre kvarnsjön.

Tack åter igen för alla dina fina tips....

MVH//Christian

Svar: Hej Christian och mycket tack, kul när vandringstipsen kommer till användning. Märkningen av leder kan ibland vara lurig. Minns att visa märkta träd på leden runt Kvarnsjöarna hade blåst ned när vi gick där. Dom låg på backen, men det gick att se dem. Är dom träden undanröjda utan att man märkt nytt blir det lätt att man kan hamna fel. Vi gjorde det på ett ställe men märkte snabbt att märkningen hade upphört och fick gå tillbaka en kort sträcka. Har för mig att detta var på väg mellan mellersta och nedre Kvarnsjön i samband med en bäck. Dock gick det att se en märkning långt fram om vi hade varit mer uppmärksamma, men ......stigen rakt fram var större och huvudet var fullt av film och foto. Jag gillade vildmarkskänslan i Kvarnsjöarna naturreservat. Tror jag får släpa med mig mitt vandringsgäng hit någon gång, Det går ju fint att länka ihop Kvarnsjöarna med Kroksjön. Trevligt med närhet till vatten när man vandrar.
Tack igen Christian för dina kommentarer,och tveka aldrig att ställa frågor, dock inte säkert att jag vet svaret, men kanske.