Mölndal Sydost. Horsikan - St. Tjärnet och tillbaka ca: 7 - 8 km

Vandringar kring Göteborg Bad, Bohuslän, Göteborg, Mölndal, friluftsliv, natur, natur Göteborg, natur Mölndal, promenad, promenad Göteborg, promenera, skogspromenad, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink0
Det här är egentligen ett uppdaterat vandringstips med lite nytagna bilder från i söndags. Men det är länkat till samma gamla film från november 2012. Vi hade ungefär samma väder då som nu.

Parkeringsplatsen strax intill det lilla vattnet Horsikan tar man sig till genom att svänga av Pixbovägen in på Kikåsleden. Efter några hundra meter svänger man vänster in på Horsikagatan. Se karta längst ned.

Terrängen från Horsikan ned till St. Tjärnet är varierad. Man går bl.a. genom barrskog, lövskog, myr, mosse, hällmark och passerar flera fina små vatten. Vandringen är lite lätt behagligt småkuperad. Dock är leden lite mer ansträngande mellan Nord Tjärn och St. Tjärnet.

Det här vandringstipset är lätt att följa och jag har lagt in rikligt med bilder här så ni skall få en bild av hur det ser ut längst med promenaden.

Den 8 mars 2015, en liten grådaskig dag.

Vi började med att gå ned till Horsikans södra ände, där finns ett vindskydd med grillplats + hemtrevligt dass med spindel. Man kan följa den större stigen till man stöter på Bohusleden (orangefärgad märkning) eller göra som vi, följa en liten stig nära inpå vattnet från badplatsen. Vill man gå en kort promenad är det fint att bara gå runt Horsikan. En sträcka på ca: 1 kilometer. Horsikan är en fin badsjö med fin badplats.

Bild ovan: Parkeringsplatsen vid Horsikan.

Bild ovan: detta har grus och isen gjort.

Bild ovan: vindskyddet ute på udden i Horsikans södra ände.

Bild ovan: här hade vi tagit oss in på Bohusleden söder om Horsikan. Här är spänger ett måste.

Bilder ovan: vindskyddet ute på udden.

Vi lämnade vindskyddet och Horsikan och följde Bohusleden ned till vindskyddet vid St. Tjärnet. En sträcka på , tja... säg 3 - 4 km. Bohusleden är som sagt orangefärgad i terrängen, därför har jag också orangefärgat den biten vi följde Bohusleden på kartan.

Bild ovan: äkta Bohusledspinnar. Den ena sitter dåligt fast i backen.

Bild ovan: Bohusledspinne sedd från ovan.

Bilder ovan: Rävekärrs Långevatten. På bilden ovan hade vi lämnat leden och tagit oss ned till vattnet. Lättast att göra detta är där leden viker av bort ifrån vattnet. Då kommer ni ner hit där bilden är tagen.

Bild ovan: nu hade vi kommit fram till St. Tjärnet. Nu skulle vi bara ta oss över en lång hal spång och forsera uppför en pyttebacke till vindskyddet, bilder nedan.

När vi svalt bananen och chokladen fortsatte vi en liten bit till på Bohusleden, några hundra meter på ett ungefär. När vi passerade ett stigskilje under den stora kraftgatan lämnade vi Bohusleden och tog vänster norr ut. Stigen följde i stort sett kraftgatan uppför berget. Nu är det röd markering igen på kartan den biten som vi inte följde Bohusleden. Men denna sträcka är inte märkt i terrängen. Men det är mycket lätt att finna fram. Efter ett tag kom vi fram till ett stort stigskilje. Här valde vi att gå höger ned i dalen. Stigen delade sig igen, men gick snart ihop igen. En mycket viktig detalj att tänka på. Man skall hela tiden ha Kraftgatan till höger, förutom dom första meterna när man lämnade Bohusleden. Vid nästa stigskilje tog vi vänster, snart fick vi Rävekärrs Långevatten på vänster sida. Skulle ni istället passera under kraftledningsgatan får ni gå tillbaka och välja rätt stig.

Nu var det mycket lättgått upp genom området. Snart var vi inne på Bohusleden igen. Därför orangefärgade prickar på kartan nedan. Men Bohusleden följer vi bara några hundra meter. Där den svänger höger går man rakt fram. Strax får man Horsikan nedanför på höger sida. Men vi valde denna gång att följa Bohusleden några meter åt höger, nedför en liten brant. I botten på backen tog vi och följde en stig som földe utmed vattnet. En fin liten sträcka, men snart går stigen upp på berget och ansluter till den andra som vi följde till bilen. Strax före parkeringsplatsen har man fin utsikt över Mölndal. Ta höger vid nästa stig skilje, eller tja, det är väl egentligen mera rakt fram. Stigen går över en bro och så är man framme.

Detta är en mycket fin promenad.

Bild ovan: här svängde vi av Bohusleden och valde stigen till vänster som följde kraftgatan. Man ser dom galanta benen till vänster i bild. Även bilden nedan hade jag aldrig knäppt av eller visat för en mänsklig varelse om det inte var för att visa er hur det ser ut där man går.

Bild ovan: St. Tjärnet hade vi nu nästan rundat.

Bild ovan: en fin tillbakablick på den vackra kraftgatan. Detta korta stycka av elände får man stå ut med. Det blir snart bättre.

Bild ovan och nedan: hemmasnickeri. Strax efter detta ståtliga bygge kommer man fram till ett stigskilje där man håller vänster.
Bild ovan: om ni valde rätt väg kommer ni att kunna se dessa träd.

Bild ovan: resten av sträckan upp till Horsikan är mycket lättpromenerad. Bilder under kartan nedan: vi vandrar utmed Horsikan. Ett gäng hade intagit vindskyddet och grillplatsen.

Bild ovan: rakt över vattnet ser man den fina ängen vid badplatsen.

Bild ovan: en mycket fin bild över Fässbergs kyrka, tidigare kallad Mölndals kyrka (åren 1922 - 1976). Kyrkan stod klar 1887. Om ni kollar in sjunde trädet ifrån höger räknat ifrån min fars mössa och tredje grenen från toppen på vänster sida av trädet så pekar den nästan direkt på kyrkan.

Bild ovan: vi var framme. Bilder nedan: Om ni skulle gå fel kan det hända att ni får se detta lilla hemtrevliga hus. Finns där ute i skogen någonstans.

Det finns många fina stigar i detta naturområde. Här kan man improvisera och få ihop många fina promenader eller löprundor. Men den jag ger tips om ovan är en bra början om ni inte känner till terrängen.

Tar du bussen är närmaste hållplats Kikås kyrkogårdsgata. Därifrån är det cirka 15 minuters promenad till Horsikan.

Film från detta vandringstips, fast filmat i november 2012. Vi gick ungefär samma sträckning då.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej. Men den korta biten till badplatsen vid Horsikan går fint.

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.