Fåglevik - Sävvik, Björlanda. Göteborg

Vandringar kring Göteborg Bohuslän, Friluftsliv, Göteborg, Ronny Sveum, Torslanda, blommor, friluftsliv, fritid, natur, natur Göteborg, naturområde, naturreservat, promenad, promenad Göteborg, promenera, skärgård, vandra, vandring, vandringstips, västra Götaland Permalink0
Detta naturområde ligger rätt väster om Bronsålderssundet i Björlanda och ingår i naturreservat Nordre älvs estuarium. Området består av lite skog och strandängar men i övrigt karga berg och klippor. Jag fick idén att titta till detta område när vi gick promenaden i Bronsålderssundet dagen före. Jag hade placerat arslet uppe på gravröset och slötittade över vattnet och tänkte. Det där området ser fint ut.

19 april 2015
Vi gick här då vårblommorna slagit ut men före betesdjuren släppts ut på strandängarna. Det blev ingen lång promenad. Så som vi gick blev det väl runt 2 km. Men det var mycket fint. Längst ned i detta inlägg ser ni en karta över hur vi gick. Vi gick promenaden motsols.

Parkeringsplatsen var inte jättestor, om det nu var en parkeringsplats. Det fanns plats för ytterligare en bil till höger utanför bild.

Bild ovan: här kom vi ned till vattnet vid bronsålderssundet. Rakt över vattnet kunde jag se gravröset jag suttit på dagen före, bild nedan. Men vi fann inget ställe som band samman promenaden ut till bronsåldersundet med detta område.  Vi hittade inget ställe där man kunde ta sig över bäcken. Men vi lade heller ingen större energi i att leta.

Vi fick se många blommor på promenaden. Nedan Styvmorsviol, Skogsviol, Svalrört och Gullviva.

Nordre älvs mynningsområdet där det söta vattnet möter det salta är ett av länets viktigaste naturområden.

På norra sidan stötte vi på denna lilla mysiga sandstrand. Rakt över vattnet hade vi Hästholmarna.

Dom två bilderna ovan är plåtade av far.

Bild ovan: nu hade vi tagit oss ut på udden längst ut i väster norr om Sävviken. Nu styrde vi stegen tillbaka upp emot villorna, bild nedan.

Bild ovan: långt bort i bort bort såg vi Marstrands fästning.

Vi valde att gå över hagarna tillbaka mot bilen. Och jag såg inget som skulle hindra en att göra det efter att djuren släppts ut. Detta var en liten trevlig promenad.

Det finns en liten parkeringsplats utmed Lillebyvägen också. Då får man gå genom villaområdet.
Om man åker buss hit så är närmaste hållplats Sävvik på Lillebyvägen.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

Husebyleden på Orust. 3,5 km

Vandring Bohuslän & Västkusten Bohuslän, Friluftsliv, Orust, Ronny Sveum, Västkusten, bokskog, fritid, natur, naturområde, naturreservat, promenad, promenera, skog,, skogspromenad, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink3
Husebyleden är en trevlig promenad på ca: 3,5 km. Man bjuds på en riktigt hyfsad utsikt och en underbar bokskog. Det finns 10 infotavlor längst med leden som berättar lite vad man ser. (läs mer i länken längst ned i inlägget). Promenaden tar runt 5 timmar, om man går med oss. Det tar nämligen tid att filma och fota. Men i ett lagom tempo tar man sig runt på 1,5 - 2 timmar. Man vill ju gärna dröja sig kvar lite vid utsikten och i bokskogen. Vandringsleden kan lätt bli blöt och lerig så bra skor kan behövas. Vi valde stövlar eftersom det regnat ganska flitigt senaste veckorna. Och dom fick vi användning för.

Strax innan man kommer fram till Ellös svänger man in till vänster. Följ sedan skylt mot fornborg.
Bild ovan: Parkeringsplatsen för vandringsleden.

Datumet var den 14 maj 2015, bokarna hade precis slagit ur. Vi följde stigen från parkeringsplatsen längst med en åker. Strax gick vi genom ett rör under bilvägen. Bild nedan.

Bild ovan: man följer blå pilar och markeringar. Vi gick leden motsols. Det blev en del uppför i början. Vi tog avstickaren upp till fornborgen. Man såg inte till så mycket av fornborgen, men utsikten var värd mödan. Bilder nedan.

Men.....men... inte så långt från fornborgen stövlade vi ut på ett stort kalhygge.  Det verkade som att skogen ganska nyligen blev avverkad. Timmer höll fortfarande på att forslas bort.

Bilden ovan är plåtad av far. Stengrunden är resterna efter ett fårhus.

Bilder ovan: vi fick stå ut med att befinna oss på ett kalhygget i  ca: 1 km. 1km av 3,5 km är rätt mycket. Jag gick och tittade ut över det skövlade området och kom att tänka på några ord som Orust kommun hade skrivit om vad man bör tänka på när man går leden" var rädd om naturen, Tänk på att marken är i privat ägo. Visa därför omtanke och hänsyn när du besöker området". Men men, stigen var fin över hela kalhygget, detta stycke hade t.o.m. gått att ta sig fram genom med gympadojor. Och det var tydligt uppmärkt, t.ex. pilen på bilden nedan.

Bilder nedan: nu gick vi genom en liten trolsk skog med mängder av rotvältor.

Och så kom vi fram till den fina bokskogen i snäckskalsravinen Uggletoften. Orust finaste och största bokskog skall den tydligen vara, och det tror jag på. Absolut vandringens höjdpunkt enligt mig. Far håller med.

Bild ovan: på väg ned den branta Himlabacken. Det var lite småvilt här.

Och så lämnade vi snäckskalsravinen och bokskogen.

Vi följde en liten väg längst med en åker och tillbaka genom röret bort till bilen. Detta var en mycket fin vandring, trots kalhygget.

Ramsvikslandet, en naturpärla på Bohuskusten

Vandring Bohuslän & Västkusten Bad, Bohuslän, Ronny Sveum, Västkusten, blommor, friluftsliv, fritid, natur, naturområde, naturreservat, promenad, promenera, resa, skärgård, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink2
Naturreservat Ramsvikslandet består av vidsträckta klippområden med ljunghedar, ängar och mindre våtmarker. Naturreservatet blev billdat 2006 och ligger i Sotenäs kommun. Ramsvikslandet är ett av länets största och mest välbesökta naturreservat. Här erbjuds fina badställen och vandringsleder. Här kan du vandra fram över röda klippor och höra vågorna skvalpa.

Den 2 maj 2015

Så har jag och far för första gången besökt detta fina naturreservat. Hit kommer vi att åka fler gånger. Detta var förstklassig natur att vandra i. Så omväxlande, så fin. Ramsvikslandet blev jag tipsat om här på bloggen av Dan och Katarina. Vad jag har förstått är Dan och Katarina väl bevandrade på Bohuskusten, se Dans fina naturbilder här:  https://univibe.foto.no/    Jag har fått tre fina tips av dem. Säbyleden på Tjörn och Husebyleden på Orust är dom två andra. Säbyleden ligger redan här på bloggen och Husebyleden gick vi nu i helgen. Även den en mycket fin vandring och kommer in här på bloggen om några veckor. Just nu blir det mycket att göra på annat håll.

Vi parkerade på en stor parkering vid Haby. Nu skulle vi gå en vandring på södra delen av Ramsvikslandet.

Kartan är från informationstavlan vid parkeringplatsen. Det fanns flera vandringsleder att välja. Vi började med att gå upp Hällingedalen till Soteskogsmyren och vidare upp till Fykan parkering (se min röda markering). En sträcka på 2,4 km enligt skylt nedan.

Bild ovan: Strandlök tittar upp ur liten skreva.

Bild ovan: Jag hade full koll på att det var 400 meter kvar till Soteskogsmyren. Jag hade också koll på att det var redigt blött bitvis, därför valde vi att gå i gummistövlar. Det var även en sur nordlig vind.

Bild ovan: en blick tillbaka.

Bild ovan: vid Soteskogsmyren delade sig stigen. 1,3 km kvar till Fykan parkering.  Nu fick vi också se massor av Gullvivor. Vet inte om jag börjar bli senil. Men så här många gullvivor har jag inget minne av att ha sett samlat på en plats tidigare.

Bild ovan: på östra sidan av myren kom vi till ett nytt stigskilje. Nu blev det lite uppför. Vi hade ett gäng framför som visade vägen.

Bild ovan: fin utsikt fast soldis.

Bild ovan: Då hade vi anlänt till Fykan parkering. Ett par hundra meter väster ut låg ett fint vatten. Där fikade vi.

Bild ovan: ett av husen vid Fykan. Om jag hade varit en hund, säg t.ex. en tax. då hade berget Sote Bonde sett ut för mig som på bilden nedan.

Vandringsleden mellan Fykan och Sote Huvud går inte längre som på kartan nedan. Den går istället ungefär så som min röda märkning visar. Man tar sig upp på berget från östra sidan. Men det är inget att bry hjärnan med, man följer bara röd märkning så kommer man rätt. Sträckan mellan Fykan parkering och Sote Huvud är 2 km.

Bild ovan: man kommer aldrig upp på toppen, men utsikten blev ändå fin. Nu bar det av brant ned genom en ravindal. Lite småspännande, kanske.

Bilden ovan är plåtad av far: Stegar och rep till hjälp när man skall ned eller upp.

Nu blev det en trevlig promenad över röda klippor. Hm.... visst ser berget till vänster om mig ut som en ansiktshalva som ligger ned. Kepsen har ramlat av.

Bild ovan: överallt röd bohusgranit.

Kartan ovan: från Sote Huvud är den kortaste leden tillbaka till Haby via Soteskogsmyren. Det är 2,2 km. Men där hade vi ju redan varit, så vi gick den något längre (2,5 km) södra leden. Det betyder att den sammanlagda sträckan vi gick var ca: 7 km.

Det fortsatte att vara fantastiskt fint. Vinden hade nu avtagit och kvällssolen färgade landskapet rött.

Mycket finare än så här kan man inte få det. En stor dröse med gilla poäng. Nästan gång får det bli en promenad på norra delen av ön. Eller rättare sagt, Ramsvik är egentligen en halvö men som under 30-talet separerades från fastlandet då Sotekanalen anlades. Nu nås ön via en svängbro