Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

Ramsvikslandet, en naturpärla på Bohuskusten

Vandringar Bohuslän & Västkusten Bad, Bohuslän, Ronny Sveum, Västkusten, blommor, friluftsliv, fritid, natur, naturområde, naturreservat, promenad, promenera, resa, skärgård, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink2
Naturreservat Ramsvikslandet består av vidsträckta klippområden med ljunghedar, ängar och mindre våtmarker. Naturreservatet blev billdat 2006 och ligger i Sotenäs kommun. Ramsvikslandet är ett av länets största och mest välbesökta naturreservat. Här erbjuds fina badställen och vandringsleder. Här kan du vandra fram över röda klippor och höra vågorna skvalpa.

Den 2 maj 2015

Så har jag och far för första gången besökt detta fina naturreservat. Hit kommer vi att åka fler gånger. Detta var förstklassig natur att vandra i. Så omväxlande, så fin. Ramsvikslandet blev jag tipsat om här på bloggen av Dan och Katarina. Vad jag har förstått är Dan och Katarina väl bevandrade på Bohuskusten, se Dans fina naturbilder här:  https://univibe.foto.no/    Jag har fått tre fina tips av dem. Säbyleden på Tjörn och Husebyleden på Orust är dom två andra. Säbyleden ligger redan här på bloggen och Husebyleden gick vi nu i helgen. Även den en mycket fin vandring och kommer in här på bloggen om några veckor. Just nu blir det mycket att göra på annat håll.

Vi parkerade på en stor parkering vid Haby. Nu skulle vi gå en vandring på södra delen av Ramsvikslandet.

Kartan är från informationstavlan vid parkeringplatsen. Det fanns flera vandringsleder att välja. Vi började med att gå upp Hällingedalen till Soteskogsmyren och vidare upp till Fykan parkering (se min röda markering). En sträcka på 2,4 km enligt skylt nedan.

Bild ovan: Strandlök tittar upp ur liten skreva.

Bild ovan: Jag hade full koll på att det var 400 meter kvar till Soteskogsmyren. Jag hade också koll på att det var redigt blött bitvis, därför valde vi att gå i gummistövlar. Det var även en sur nordlig vind.

Bild ovan: en blick tillbaka.

Bild ovan: vid Soteskogsmyren delade sig stigen. 1,3 km kvar till Fykan parkering.  Nu fick vi också se massor av Gullvivor. Vet inte om jag börjar bli senil. Men så här många gullvivor har jag inget minne av att ha sett samlat på en plats tidigare.

Bild ovan: på östra sidan av myren kom vi till ett nytt stigskilje. Nu blev det lite uppför. Vi hade ett gäng framför som visade vägen.

Bild ovan: fin utsikt fast soldis.

Bild ovan: Då hade vi anlänt till Fykan parkering. Ett par hundra meter väster ut låg ett fint vatten. Där fikade vi.

Bild ovan: ett av husen vid Fykan. Om jag hade varit en hund, säg t.ex. en tax. då hade berget Sote Bonde sett ut för mig som på bilden nedan.

Vandringsleden mellan Fykan och Sote Huvud går inte längre som på kartan nedan. Den går istället ungefär så som min röda märkning visar. Man tar sig upp på berget från östra sidan. Men det är inget att bry hjärnan med, man följer bara röd märkning så kommer man rätt. Sträckan mellan Fykan parkering och Sote Huvud är 2 km.

Bild ovan: man kommer aldrig upp på toppen, men utsikten blev ändå fin. Nu bar det av brant ned genom en ravindal. Lite småspännande, kanske.

Bilden ovan är plåtad av far: Stegar och rep till hjälp när man skall ned eller upp.

Nu blev det en trevlig promenad över röda klippor. Hm.... visst ser berget till vänster om mig ut som en ansiktshalva som ligger ned. Kepsen har ramlat av.

Bild ovan: överallt röd bohusgranit.

Kartan ovan: från Sote Huvud är den kortaste leden tillbaka till Haby via Soteskogsmyren. Det är 2,2 km. Men där hade vi ju redan varit, så vi gick den något längre (2,5 km) södra leden. Det betyder att den sammanlagda sträckan vi gick var ca: 7 km.

Det fortsatte att vara fantastiskt fint. Vinden hade nu avtagit och kvällssolen färgade landskapet rött.

Mycket finare än så här kan man inte få det. En stor dröse med gilla poäng. Nästan gång får det bli en promenad på norra delen av ön. Eller rättare sagt, Ramsvik är egentligen en halvö men som under 30-talet separerades från fastlandet då Sotekanalen anlades. Nu nås ön via en svängbro

Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

#1 - - Dan Alsterland:

Underbar film från Ramsvikslandet och fina bilder. Kul att ni hittade ut dit, vi längtar dit ut igen när vi sett filmen, lär inte dröja länge innan vi tar oss dit ut igen.
Ni gick precis samma väg vi gick för några månader sedan, så ni har lite kvar att vandra där ute.
Kul att du länkar till min sida, jag har länkat till din blogg och Youtube sida på min foto sida, har en fotosida till på svenska fotosidan som jag även där ska länka till dina sidor.
Ha nu en riktig fin vår och sommar med mycket filmande, och välkomna till Lyr i sommar om ni har vägarna förbi.
Mvh Danne o Katarina

Svar: Tack för länkar Dan. Det var faktiskt din sida som gjorde att far inte var så svårflörtad att få att följa med. Jag kommer att ta fler turer upp till Ramsvikslandet. Jag kommer försöka ta med Vandringsgänget och mor. Då skall jag ta del av hela ön. Ha en fin sommar ni också. Lyr verkar vara ett paradis.
Mvh Ronny
Ronny von Frank-Einstein

#2 - - Maja Larsson:

Halloj! Jag är journalist på Göteborgs-Posten och söker kontakt med dig/er som bloggar här. Ska göra ett reportage om Stora Amundö och vill gärna vandra där med någon som kan terrängen. Såg det fina blogginlägget om Stora Amundö här på bloggen och skulle gärna vilja prata med den som var där! Mig når man på maja.larsson@gp.se eller 0734-436537. Tacksam för svar!