PromeMare - Vandringslederna på Koön. Marstrand.

Vandring Bohuslän & Västkusten, Vandringar kring Göteborg Bad, Bohuslän, Kungälvs kommun, Promenadguide, Ronny Sveum, Utsiktstorn, Västkusten, friluftsliv, fritid, kultur, natur, naturområde, naturreservat, promenad, promenadguide, promenera, skogspromenad, skärgård, upplevelse, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink4
PromeMare är namnet på det projekt som drog igång i april 2013 och som har resulterat i tre nya vandringsleder på Koön och som invigdes den 10 maj 2014. Direkt norr om samhället vid fotbollsplanen utgår vandringslederna. Där finns också en liten parkeringsplats. Grön led är ca: 2,5 - 3 km och går mestadels på mindre vägar och är anpassad för barnvagnar och rullstolar. För att  ta sig till den gröna leden följer man blå led i ca: 3 km (fram och tillbaka). Hm,.. men det finns annars en parkeringsplats vid starten för grön led. Se kartan nedan.
Den blå leden skall gå på mindre vägar och trevliga stigar över bergen. Blå led mäter ca. 5 - 6 km och skall vara ganska lätt.

Och så fanns en svart led för dem som vill ha en lite mer utmanande vandring. Den valde vi, förstås. Svart led är ca: 5 km och skulle vara krävande + bjuda på fantastisk utsikt påstods det. Och redan efter någon kilometer när jag stod och glodde ut från Batteriudden fick jag ta av mig min vita keps och böja huvudet i vördnad. Vilken härlig vandringsled och vilket &%¤# jobb man har lagt ned. Vandringsleden tog oss ut till en mysig liten skärgård med skyddade vikar dit tidigare endast båtfolket kunnat ta sig. Den här vandringsleden är helt i klass med vandringsleden på Stora Dyrön som är en av mina absoluta favoriter. Vad är det då för naturtyper man får se längst med vandringsleden. Tja, det visar väl bilder och film väldigt klart.

23 augusti 2015

Ja ja, parkeringsplatsen kunde kanske varit lite större. En fin sommardag räcker den inte till och det finns knappast större chans att finna parkering inne i centrum. Vi tog en kvällspromenad och var här klockan 15.00, då var parkeringsplatsen helt knökfull. Men vi fick klämt in bilen lite vid sidan av.

Vandringslederna är märkta för att man skall gå dom medsols. Men vi gick leden motsols på grund av att vi inte ville börja gå mot solen. Hm, kameran ni vet. Svart och blå led gjorde sällskap i början. Man gick på en tråkig bilväg genom ett villa och sommarstugeområde. Bara minuter från att drabbas av ett tråkanfall kom vi upp på Marstrands batteri och fick fin utsikt över Marstrands skärgård och Västerhavet. Det var stora Dyrön,det var Åstol, det var fyren Pater Noster, det var så vackert, det var kanon. Eller rättare sagt kanoner, minnen från kalla kriget.

Ljungen blommade för fullt och fick bergen att lysa lila. Om man tittar riktigt noga på bilderna nedan kan man nog se att det var vackert här.

Bild ovan: rakt norr om oss låg den lilla ön Åstol. På Åstol är det perfekt att vandra om man lider av dåligt lokalsinne och är rädd för att inte finna fram. Går man vilse på Åstol är det aldrig långt att söka sig till bebyggelse.

Bild ovan. Fin rastplats på Batteriudden. I söder låg Karlstens fästning i soldis, bild nedan.

Bilden ovan har far tagit: Nu bar det iväg nedför berget.

Bild ovan: fin trappa ned från berget. Här hade annars varit lite knepigare att komma ned eller upp.

Vilken natur vi bjöds, jag blev nästan rörd. Den Bohuslänsdska skärgården har inspirerat mången poet till vacker poesi, även mig. "Viken var så djup och masten så hög" är kanske just inget mästerverk, men så är ju min blogg gratis att läsa också.

Det fanns gott om bänkar längst med leden.

Bild ovan: det var många som passade på att paddla denna fina sensommarkväll.

Då hade vi tagit oss upp på Terrassen och där ifrån hade man mycket fin utsikt åt väster och åt norr och åt öster och åt söder, där den gamla fästningen ståtar.

Bilder nedan: en blick tillbaka över den vackra skärgården.

Bild ovan: Från Terrassen såg det ut att bli en ganska platt vandring bort och över mossen. men.....

Bild ovan: en svart pil på stolpe skulle man följa för att hitta runt.

Trappor och broar gjorde det möjligt att ta sig fram i en annars svår terräng. Och det var ju detta som var lite syftet med projekt PromeMare, att tillgängliggöra tidigare svårtillgänglig natur på Koön.

Bild ovan: det var stort att hittar min trappa uppe i bergen. Men innan vi tog oss nedför trappan tittade vi till utsikten. Bänken stod rätt hyfsat till.

Efter min trappa var det inte många kliv bort till parkeringsplatsen och bilen. Detta var en mycket trevlig vandringsled, precis lagom kuperad. En hel dröse gillapoäng vräker jag över PromeMare.

Avslutar med en stämningsfull bild. Saknas bara att jag rider iväg på en åsna.

SE FILMen från detta vandringstips. Detta är Vandringstipsfilm 141 på min youtubesida och det kära tittar är REKORD, före det hade jag bara 140 filmer.

Och vill du se mitt inlägg från när jag gick här med vandringsgänget klicka på länken nedan. Då gick vi först blå vandringsled innan vi vek in på den svarta: http://ronnyvonfrankeinsteinsvandringstips.se/2015/september/vandringsganget-fick-fint-vader-pa-koon-2.html

Läs mer om vandringslederna Promemare här på Kungälvs kommuns hemsida:

Barnvagnsvänlig promenad? Nej. Men man kan ta sig upp till första utsiktsplatsen och även upp på Marstrand batteri om man går svart led motsols som vi gjorde. Men det blir lite kuperat. Fin ramp upp på första utsikten (vi var inte där uppe). Även utsiktsberget vid Ronnys trappa går att "rulla" upp på. Och det går fint att ta sig upp till den fina utsikten i norr på blå led. Fast man följer inte den blå leden hela tiden utan fortsätter istället grusvägen hela vägen fram. Det finns ett par handikappsplatser på parkeringen som varit tomma de två gånger jag varit här, fast parkeringen i övrigt varit knökfull.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

#1 - - Dan Alsterland:

Det här verkar vara en riktig pärla till vandringsled som du verkligen fångat fint på både film och stillbild.
Det är bara att tacka för detta vandringstips, detta ställe kommer jag och Katarina att åka till i höst.
Ha det gott.

Danne o Katarina

Svar: Hej och tack. Ja ta en tur på denna vandringsled, ni kommer inte att bli besvikna. Förrförra helgen kom vi att titta till ett naturreservat väldigt nära inpå er ö. På Rossön gick vi bland kossor och taggtråd, men även fina klippor. Vi tittade då över på Valön. Måste man simma dit över eller går det båt. Verkar vara en trevlig ö om man tittar på kartan. Många små stigar och naturreservat.

Mvh Ronny

#2 - - Dan Alsterland:

Simma över får man nog göra för enda sättet att ta sig dit är med egen båt, men jag har ju inte tagit upp min båt ännu så det kan finnas plats ifall ni vill åka med. Det är nog en av dom finaste öarna jag varit på. Det finns vandringsstigar från norr till söder och det är väldigt idylliskt, det kan ni inte missa.

Danne o Katarina

Svar: Hur lång tid tar det att simma? ha ha, nä. Tack för erbjudandet. Men nu blir det inte i år, men ön känns mycket intressant. Om ni följer med vandringsgänget vid något tillfälle kan vi ju snacka om det. Då skulle ni kunna visa runt. Kanske kan man ta taxibåt över från Mollösund.

Vi höres.

#3 - - Dan Alsterland:

Ja vi kan ju prata om det när vi hänger med ditt vandringsgäng framöver, skulle vara kul att träffas irl.

Ha det gott

Danne o Katarina

Svar: Låter bra. ha det bra så länge.Ronny

#4 - - Johan:

Hej. Tack för ett bra tips. Fick med mig hela familjen dit på en söndag. Kan bara säga att den svarta leden i halvstorm var inte att leka med. Men mäktigt att skåda. Nästa gång får vi gå den blå leden.

Svar: hej Johan!
Kan tänka mig att det var en häftig upplevelse i stormen. Misstänker att ni inte satt så länge på några bänkar och njöt. När det gäller den blå leden så gick jag den med ett mindre vandringsgäng. Vi ville ha en längre promenad så vi förlängde den svarta med den blå. Ett litet stycke av den blå är mycket fin. men..... Gå in på kategori "Vandringsgänget" så kan du se när vi gick där. Den ligger direkt efter Guddehjälm.
Hoppas ni får fler fina men mindre blåsiga promenader.