Biskopshagens naturreservat, Ringhals. Strålande vackert.

Vandringar Halland Friluftsliv, Varberg, Varbergs kommun, Västkusten, fritid, kultur, natur, naturområde, naturreservat, promenad, promenera, resa, skärgård, vandra, vandring, vandringstips, västra Götaland Permalink0
Strax väster om kärnkraftverket längst ut på Väröhalvön ligger naturreservatet. Ungefär ett år efter att Ringhals 1 stod klart blev naturområdet skyddat 1971. Här har man velat skydda en bit halländskt sprickdalslandskap.

10 april 2016
En svag vind från Öster och ca: 10 grader i luften väntade oss när vi klev ur bilen.

På parkeringsplatsen fanns en infotavla med en karta över naturreservatet. Nedan har jag tagir en mycket vacker bild på informationstavlan och delat den i två bilder så informationen syns tydligt för eder.

Ta en titt på kartan ovan: Dom lite taggiga strecken som korsar varann visar en sprickzon. Missa inte detta lite vilda landskap strax söder (vänster sida) om stigen mellan parkeringen (röd märkt) och vattnet. Den stigen syns inte på kartan.

Från parkeringen gick vi genom grinden och följde stigen rakt ned mot vattnet. Vi fick en fin vy bort mot den lilla smala utstickande halvön Ringhals, bild ovan.

Det fanns ingen märkt led, men det behövdes inte för man såg ju liksom hela området. Vi tog oss över berget bort mot Ringhals. Nedan bild på stabil brygga/pir.

Bild ovan. snäckrik strand.

Det var lite vilt längst ut på Ringhals. Gillade detta området starkt. Ingen skärgård tar emot vågorna från det stora havet. Här måste vara häftigt att vistas när stormarna går. Berget bestod av planskiffrig gnejs. Såg på vissa håll ut som förstenade tidningsbuntar.

Bild ovan: hållbart klotter.

Bild ovan: Litet röse på toppen. Långt bort i nordväst ser man onsalahalvön.

Nu tog vi oss tillbaka över berget bort mot sprickzonen. Syns lite i berget till vänster om mig på bilden nedan.

Stenmurarna här bestod i stort av smått.

Stigen från Ringhals över berget är ganska tydlig om man har bra syn. Jag har i alla fall tillräckligt bra syn för att se att här skulle det nog bli fint när ljungen blommar.

Bild ovan: En liten jättegryta.

Nu kom vi ned till vattnet igen. Här var det starka strömmar i vattnet och det var bad och fiskeförbud längst med klippstranden. Dessutom kunde man tydligen halka på berget, enligt varningsskyltar. Det är här Ringhals kärnkraftverk släpper ut sitt kylvatten. Varningsskyltarna satt tätt en bit upp från vattnet. Känner ni ett starkt behov av att få se en sådan skylt får ni titta på filmen.

Fiskeförbudet gäller tydligen därför att vattnet som släpps ut innehåller en liten mängd radioaktivitet, och det är nog inte fullt nyttigt. Badförbudet är väl också motiverat, då slipper man drunkna i strömvirvlarna. Hm... ett radioaktivt naturreservat, det låter det.

Nu skulle vi ta oss upp till det stora röset på bergets topp. Ett mycket vilt sprickzonsområde låg mellan oss och röset.

Sprickzonen var klart sevärd. Men man bör ta det lite försiktigt här, det är lätt att stuka foten i små skrevor.

Och så hade vi till sist tagit oss upp till röset. Det var faktiskt lite bökigt att ta sig upp hit. Vi fick bra användning för stövlarna för det var ganska blött bitvis.

Avslutar med en bild på den lilla dammen strax intill röset.  Det här var en trevlig upplevelse.

Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta: https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

Västra Rossö och Kockholmen, Strömstad kommun.

Vandring Bohuslän & Västkusten Bad, Bohuslän, Friluftsliv, Promenadguide, Ronny Sveum, Strömstad, Västkusten, friluftsliv, fritid, natur, naturområde, naturreservat, promenad, promenadguide, promenera, skogspromenad, skärgård, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink0
En promenad på den ca: 4,6 km långa vandringsleden genom naturreservatet bjuder lite blandad natur. Dock uppfyllde den kanske inte riktigt mina egna förväntningar. Missförstå mig rätt nu. Som en skogspromenad var leden helt ok, men jag menar, vi befann oss ju vid Kosterhavets nationalpark och då hade jag nog hoppats på mer närhet till vattnet.

I skrivandets stund arbetar Länsstyrelsen för att naturreservatet Västra Rossö - Kockholmen får ett nytt beslut. Själva Kockholmen tillhör sedan 2009 Kosterhavets nationalpark.

Kartor ovan visar hur man hittar hit. Det var bra skyltat ute på Rossö där man skulle svänga av mot Kockholmen och naturreservatet.

13 juli 2015
På parkeringsplatsen fanns infotavla med karta över naturreservatet. Det var ca: tjugo meter ned till fin badstrand. Men det var inget badväder så det var ganska så tomt på parkeringen.

Som man kan läsa på skylten ovan var det 2,3 km ned till Kockholmens södra udde. Om man använder
kalkylatorn får man fram att det blir 4,6 km fram och tillbaka. Västra och östra stigen är nämligen ungefär lika långa, se kartan nedan.

Jag gick vandringsleden ihop med min mor och hennes man. Vi valde den västra stigen över Gråa berget ned mot Yttre Edet. Se kartan ovan.

Bild ovan: Vägvisningsskylt och informationstavla vid vägskilje några hundra meter in på leden.

Promenaden över Gråa berget bjöd på hällmark med en del knotiga tallar.

Bild ovan: efter Gråa berget kom vi ned på lite slättmark och fick en fin vik både på vänster och höger sida. Här gick fårskallar och betade. Här kom vi att fika på tillbakavägen.

Här går gränsen för Kosterhavets nationalpark som omfattar strandlinjen runt Kockholmen och sträcker sig från norska gränsen ned till havet utanför Grebbestad.

Kartan ovan visar hur vi gick tillbaka igen. Nu valde vi stigen på östra sidan av Gråa berget.

Då var vi tillbaka vid den fina viken "Yttre Edet på kartan). Här fikade vi och smågluttade på det natursköna landskapet.

Bild ovan: Vy över mot skogsklädda Galtö.

Promenaden gick vidare på trevlig stig genom fin tallskog.

Det såg mysigt ut vid Västkuststiftelsens gård. Den ligger strax efter att man kommit ut på Kockholmen. Jag kan väl nämna det också att strax efter gården när man går söder ut på vandringsleden finns en avstickare upp till ett utsiktsberg. Det är skyltat dit.

Vi avslutade med att titta till badstranden nedanför parkeringen.

Vandringsleden bjuder som sagt inte mycket närhet till vattnet. Men vad jag har förstått skall det vara fint att vandra på den spännande västra sidan av Kockholmen. Där kan man promenera på klapperstensfält utmed havet. Så jag får göra ett återbesök för att utforska detta. Men jag lägger ut detta vandringstips nu, men med tips om att titta till västra sidan av halvön också. Jag kommer att uppdatera detta vandringstips efter jag har varit där igen och film från detta vandringstips dröjer till dess. Hej då.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Promenad i Pingstalund och på Koltraststigen i Spetalsbergen, Lödöse

Vandring Bohuslän & Västkusten Bohuslän, Lilla Edet, Promenadguide, friluftsliv, fritid, kultur, natur, naturområde, promenad, promenera, resa, skogspromenad, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink0
23 april 2016
Detta var två promenader som vi tyckte var lite sisådär.  Det fanns höjdpunkter men som helhet inget som fick mig att drabbas av glädjefnatt.

Vi började med Pingstalundsområdet. Här fanns ingen uppmärkt vandringsled, men det är ett ganska litet område och jag hade med mig en gammal karta från Lilla Edets kommun med information om kultur och sevärdheter. länk här: http://www.lillaedet.se/download/18.41b1d7e3135cb13e3543737/L%C3%B6d%C3%B6seomr%C3%A5det.pdf

Vi parkerade vid fotbollsplanerna norr om området. Såg då direkt ett nybyggt bostadsområde på naturområdet. Vissa hus stod fortfarande inte klara. Jag kunde ganska snabbt konstantera att dom som flyttat in eller som kommer att flytta in i husen har nära till ett kort men trevligt motionspår. Nedan en karta vart vi parkerade och hur vi gick promenaden.

När vi kom fram till motionsslingan följde vi den åt vänster. Några meter senare fick vi en gammal skjutvall på höger sida av stigen. Den användes i början på 1900-talet. Bild ovan:

Bild ovan: Punkt 6 på kartan från Lilla Edets kommun (länk). Pingstalunds festplats som revs 1966. Ja ja, på en skylt stod bl.a. att läsa vilka band och artister som hade spelat här. Vi rörde oss vidare.

Bild ovan: Mycket trevligt motionsspår. En vältrampad stig som på kvällen är elbelyst.

Nu följde vi skyltar som visade oss upp till den gamla avrättningsplatsen Galgekullen där vi kom att hänga ett tag.

Strax bortanför avrättningsplatsen fanns en fin rast och grillplats. Tyvärr håller utsikten på att växa igen. Annars var det mycket fint här.

Bild ovan: Något brann i fjärran.

Vi gick samma väg tillbaka ned igen och kom tyvärr att avsluta med att gå genom det nybyggda området tillbaka till parkeringen. Detta var en helt okej promenad men som inte lämnade något större avtryck. Vi fick avnjuta  lite frisk luft och fågelsång. Nu körde vi vidare mot promenad 2 för dagen. För att se information om Koltraststigen och hur vandringsleden går klicka på länken från Lilla Edets kommun nästan högst upp i vandringstipset.

Bild ovan: Här hade vi parkerat för att ta oss an Koltraststigen på Spetalsbergen. Om man tittar riktigt noga på bilden kan man se att det inte går att läsa vad som står på vägnamnsskylten bakom bilen. Men där står det Danska vägen och den följer man upp dit Koltraststigen börjar, ca: 600 meter på tråkig asfalt genom ett villaområde.

Koltraststigen är rödmärkt och är en småkuperad ca: 2,3 km lång vandringsled.

Tyvärr hade stora delar av skogen avverkats, så det blev mycket promenerande i kalhygge.

Bild ovan: Enligt skylten hade vi nu gått 500 meter. 500 meter i kalhygge. Nu skulle vi följa den gamla ridvägen Danska vägen. Men den gjorde mig inte mer upplyft, bild nedan. Hittills hade denna vandringsled varit ett bottennapp. Far undrade säkert varför jag släpat med honom upp på denna rishög. Men när vi lämnat Danska vägen blev resten av vandringsleden helt okej, bitvis riktigt fin med djup barrskog och fantastiska utsiktsplatser.

Bild ovan: Tydligt skyltat mot utsikt. Bild nedan, utsikt åt norr över Göta Älv.

Promenaden gick vidare över stock och sten, fortfarande med det fula kalhygget påtagligt nära oss på vänster sida. Men efterhand kom vi längre in i skogen. Ronny trivdes mer och mer.

Bild ovan: Här hade vi tagit avstickaren ut till nästa utsiktsplats. Har för mig att skylten på huvudstigen visade att det var 150 meter hit ut. Här var utsikten över Lödöse inte fy skam. Det här var en utmärkt plats för att intaga dagens medhavda näring. Jösses va gott det satt. Fulla av energi knallade vi vidare.

Bild ovan: Här kunde man välja att följa märkt led brant ned till Museet. Och så här i efterhand ångrar jag mig att jag inte valde att gå denna stigen upp och ned istället för den tråkiga bilvägen.

Jag väljer att avsluta detta vandringstips med en bild på far i fin granskog. Strax var vi framme där vandringsleden började. Sedan hade vi bara den tråkiga asfaltsvägen tillbaka ned igen.

Jag filmade inget från någon av promenaderna. Jag hade tänkt att filma från Koltraststigen, men efter att vi gått 700 meter i kalhygge var all inspiration borta. Lite synd kanske när resten av promenaden blev så fin. Men frågan är om det finns någon skog kvar här att promenera i om något år. Träd betyder pengar.

Kartan nedan visar vart Lödöse håller hus.

Barnvagnsvänliga promenader? Koltraststigen Nej, Pingstalund JA, men nog för kämpigt upp till Galgekullen.