Söderåsens nationalpark. Skäralid. Skåne dramatiskt och vackert.

Vandring Skåne Friluftsliv, bokskog, fritid, kultur, natur, naturområde, naturreservat, promenad, promenadguide, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, upplevelse, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips Permalink0
Efter att ha haft en jättefin promenad på Kullaberg blev nästa stopp på vår Skåneresa Skäralid i Söderåsens nationalpark. Jag hade läst på lite om nationalparken och det blev lite beslutsångest över vad vi ville se och utifrån det vilken vandringsled vi skulle välja. Det fanns ju en del godbitar att välja på, t.ex. Kopparhatten, Rådjurssprånget, Skorstensdalen och inte minst den djupa Skäralidsravinen som är utsmyckad med ädellövsskog och en liten å. Kopparhatten och Hjortsprånget ligger inom kort promenadavstånd från Skäralid. Så.... vi beslöt oss för att naturen runt Skäralid skulle tittas till.

Söderåsens nationalpark blev bildad 2001. Här hittar man en av de största sammanhängande naturskyddade ädellövskogarna i Nordeuropa. Här möts du av dramatisk natur med djupa sprickdalar och rasbranter, strömmande vatten och lummig, urskogsartad ädellövskog. Vid Skäralid i hjärtat av Söderåsens nationalpark skär sig den kanjonliknande Skäralidsravinen 8 kilometer in i Söderåsen.

Karta ovan: Direkt intill landsvägen mellan Ljungbyhed och Röstånga finns en stor parkeringsplats för besökare till Skäralid.

Strax ovanför parkeringsplatsen ligger Naturum och Skäralids Restaurang. Där kom vi förresten att äta efter avklarad promenix. Mysig restaurang som serverar erkänt bra mat. Vi beställde sommarbuffé som smakade förträffligt. Ville vi inte proppat i oss mat tills vi storknade så kunde vi valt dagens lunch istället. Men men, då hade jag kanske riskerat att magra på vår Skåneresa. Hur som helst, Söderåsens Restaurang erbjöd trevlig personal och riktigt god mat som vi kunde avnjuta med utsikt över Skärdammen. Länk till Söderåsens Restaurang: http://www.skaralidsrestaurang.se/

Det var inte förrän vi stod här vid Skärdammen och inspekterade tavlan med alla vandringsleder som vi bestämde oss för Kopparhattsrundan. 3,9 km kändes som en lagom kort promenad. Då hade man gott om tid att filma, fota och njuta av den fina naturen.

Den översta av kartorna ovan visar hela Söderåsens nationalpark. Kartan ovan visar området runt Skäralid där vi som sagt gick den gulmarkerade Kopparhattsrundan.

Ett stort arbete har lagts ned på att göra promenadslingan runt Skärdammen tillgänglighetsanpassad. Det är ca: 800 meter runt dammen.

Det var många besökare i nationalparken denna dag. Vi var inte precis ensamma att följa Skäraån in i Skäralidsravinen. Här var det grönt och lummigt med väldiga rasbranter på sidorna.

Bild ovan: Om några timmar skulle vi komma att gå där uppe ovanför rasbranten och stupet.

Vandringsleden stiger nästan omärkt upp genom Skäralidsravinen. Vi gick på fin stig eller spångar där det fanns risk att det kunde bli blött. Vid vår sida flöt Skäraån stilla åt motsatt håll ner mor Skärdammen.

Bild ovan: Rejäl bro över ån. Man kan välja att gå på andra sidan ån (södra). Där är stigen dock inte markerad.

Efter 1 km hade vi lämnat Skäraån och nu bar det av upp mot Kopparhatten. Enligt skylten på bilden ovan hade vi 800 meter kvar upp till Kopparhatten och 1,9 km kvar av vandringen.

Det är en del höjdmeter att klara av, men det lutade på precis lagom upp genom den fina bokskogen.

Så hade vi tagit plats ute på Kopparhattens utsiktspunkt och fick avnjuta Skäralidsravinen/dalen från ovan. Rasbranter, stup och bokskog så långt ögat kunde se. Hur högt befann vi oss nu då? Enligt Söderåsens nationalparks själv-guide ligger utsiktspunkten på ca: 150 meter över havet. Söderåsens högsta punkt skall nå 212 meter över havet. Länk till själv-guiden: https://sverigesnationalparker.se/globalassets/soderasen/filer/guida-dig-sjalv-kopparhattsrundan.pdf  (meddela gärna om länken inte fungerar)

Bild ovan: Ny utsiktspunkt där vi hade utsikt över Skärdammen. För att komma ut till denna utsikt måste man vika av "huvudstigen" tiotalet meter. Ni får ställa er själva frågan om ni är tränade för denna omväg.

Sista biten ned till Skäralid gick vi i en lång trappa. Sedan var denna jättefina vandring i hamn och mat i stora lass väntade inne på restaurangen.

Kopparhattsrundan kan jag verkligen rekommendera. Men det finns flera andra fina vandringsleder här också. T.ex. den blåmarkerade Korsskär - Liagårdsrundan 7,4 km. Den följer också Skäraån in i Skäralidsravinen. Men den viker sedan av mot Lierna och följer berget söder om Skäralidsravinen bort till utsiktspunkten Hjortsprånget. Det får bli nästa gång jag tar mig hit, och då måste jag även titta till skorstenarna.

Barnvagnsvänlig promenad? Bara den 800 meter långa slingan runt Skärdammen. Sedan går det fint att ta sig in till den cirkelrunda Odensjön längst ned i söder på nationalparken. Promenadslingan startar från Turistbyrån i Röstånga. Tror det är ca: 2 km in till sjön.

Bild ovan: Vi kom att övernatta på detta kråkslott i Röstånga. Vi blev minst sagt fundersamma när vi anlände hit till Söderåsens Vandrarhem. Man tänkte, nämen va är det här för ställe, skall vi verkligen bo här? Det knarrade ju i golvet när vi gick och toaletter och dusch delade vi med all andra. Det fanns säkert mycket annat också som vi först inte gillade men som jag har glömt bort nu. Men allt eftersom timmarna gick kom vi att finna att det gamla huset hade mycket charm och det var en mysig atmosfär kring huset, som vi först inte begrep oss på. Jag får nog erkänna att det var mycket med Söderåsens vandrarhem som jag kom att gilla, t.ex. den stora trädgården där man kunde sitta och gunga i en hammock.
Efter en god natts sömn serverades vi en bra och stadig frukost. Sedan lämnade vi Söderåsens Vandrarhem och jag styrde kärran mot Brösarp, som kommer bli nästa vandringstips från Skåne.

Film från detta vandringstips

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing