Promenad runt Stensjön och ned till Kvarnfallen. Mölndal.

Vandringar kring Göteborg Göteborg, Mölndal, friluftsliv, kulturreservat, natur, natur Göteborg, promenad, promenera, skogspromenad, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, vattenfall, västra Götaland Permalink2
Detta är en lätt promenad på knappt 6 km där man går på stora gångstigar/vägar i ganska så blandad natur och med ett rejält stänk kultur vid kvarnfallet. Men vi fick även uppleva kultur när vi spatserade genom Kulturreservat Gunnebo med Gunnebo Slott. Och uj vad många det är som gillar att traska på dessa stora gångvägar. Ja, faktiskt t.o.m. vi denna gång. Det var ju snö på vägarna och då spelar det liksom ingen roll, ha ha.

Vi parkerade på parkeringsplatsen på vänster "norra" sidan av Pixbovägen ovanför Mölndalskråka vid Fritidsgården Grevedämmet. På kartan nedan är promenadslingan markerad i rött. Men den är inte markerad i terrängen. Men man kan ändå följa markering långa sträckor. Men första biten upp till Herkulesgården är det omärkt.

Bilder från vandring oktober 2015 och januari 2016

Vi gick under järnvägen och följde Mölndalsån bort mot Stensjön. Detta skall man dock inte göra om man har med en barnvagn. Gå då istället som jag markerat med lila på kartan nedan. Tråkig väg men den måste genomlidas för att man skall kunna ta sig runt Stensjön.

Den yttersta bron närmast Stensjön (bild ovan) tog vi oss över och sedan följde vi en smal stig ganska nära inpå vattnet bort mot järnvägen.

Ovan en bild tagen från bron. Här kan man reglera hur mycket vatten som släpps fram i Mölndalsån och ned i kvarnfallet.

Nedan bild ut mot Stensjön. Stenen mitt i bild kallas Röa mössa och ligger där Mölndalsån rinner ut ur Stensjön. Stenen har används som vattenmärke för att hålla koll på Stensjöns vatten när man dämmt upp ån.

Efter hundratalet meter korsade stigen järmvägsspåret och fortsatte sedan upp till ett bostadsområde intill Pixbovägen. Men vi såg ett par fotspår som vek av stigen och fortsatte ut på sjön. Ett par tassavtryck följde strax bredvid. Så långt hade vi följt tänkt rutt. Men spåren som ledde ut på sjön blev för frestande att följa. Utan någon längre betänketid följde vi spåren ut på sjön. Det låg ganska mycket snö på isen. Men vi litade inte helt på isen, så vi höll oss hyfsat nära land. Det knakade och det knirrade från isen.

Det blev lite spännande när sjön övergick till kärr i sydöstra änden. Fotspåren vi följt försvann oförklarligt, endast tassavtrycken fortsatte mot skogsbrynet. Troligtvis har ett UFO varit inblandat.

Efter tjugo minuter i kärret och tio liter snö i skorna befann vi oss på den tänkta rundvandringen igen. Nu hade vi tagit oss in i kulturreservat Gunnebo och vi följde Bohusleden upp mot Gunnebo slott.

Men om vi nu istället backar tillbaka till tänkt rutt via Herkulesgården. Stigen vi vek av skall man som sagt följa över järnvägen och upp till bostadsområdet. Man går sedan gång och cykelvägen längst med Pixbovägen fram till en skylt pekar vänster mot Herkulesgården. Från Herkulesgården följer man Bohusleden norrut mot Skatås.

Från Gunnebo slott (bild ovan) fortsatte vi Bohusleden norrut mot Kvarnbykanalen.

Brostugan ligger där Kvarnbykanalen rinner ut i Stensjön. Här dräller det av diverse fåglar. Här finns också en fin badstrand.

Bild ovan: Vy från den gamla stenbron över Kvarnbykanalen mellan Rådasjön och Stensjön. 1951 lät Mölndals Kvarnby rensa upp den smala ån och Kvarnbykanalen blev till.

Resten av promenaden runt Stensjön följde vi strandpromenaden, som jag har för mig var tydligt uppmärkt.

På västra sidan av Stensjön ligger Stensjöbadet.

Bild ovan och nedan: En av flera fina rastställen längst med sjön.

Bild ovan: kommunen hade inte mycket att informera om.

Bild ovan: År 1819 gjorde lantmätaren Carl Wetterström en uppmätning av Mölndalsfallen. Kvarnfallens olika fallhöjd och gränser bestämdes noga. Den fasta utgångspunkten för uppmätningen var denna sten enligt info från Mölndals Stad. Kungsstenen ser man till vänster om stolpen nedanför skylten.

Ca. 100 meter efter Kungsstenen var rundpromenaden avklarad. Detta blev en mycket fin promenad, mycket tack vare all snön. Vi gick samma väg tillbaka till parkeringsplatsen. Sedan fortsatte vi följa Mölndalsån ned till Mölndalsfallen, eller Kvarnfallen som det oftast benäms.

Mölndalsfallen är ursprunget till Mölndals Kvarnby. Kvarnar har det funnits i Mölndalsfallen enda sedan medeltiden. Men 1653 anlades här Mölndals första pappersbruk.

Här ligger vägg i vägg Mölndals museum och Forscaféet. Här bjuds det hembakat fikabröd och dagens lunch. Här kan man avnjuta en fika till tonerna av forsens brus. Kvarnbyfallen har en sammanlagd fallhöjd på ca: 48 meter.

Vi följde Götaforsliden ned mellan gamla fabriker och trävillor som en gång i tiden arbetarna bodde i.

Avslutar med en bild på några hus i Kvarnbyn.

FILM från detta vandringstips:  Scener från Kvarnfallet startar vid 4 minuter och 30 sekunder.

Barnvagnsvänlig promenad? Ja. Läs vandringstipset.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta: https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

Stamsjöspåret, Lerum. En promenad på ca: 5,5 km

Vandringar kring Göteborg Friluftsliv, Lerum, Ronny Sveum, friluftsliv, fritid, natur, natur Göteborg, naturområde, naturstig, promenad, promenad Göteborg, promenadguide, promenera, skogspromenad, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink0
Söndagen den 7 februari 2016 var en dag med blandad väderlek. Vi ville gå en lätt promenad som inte tog så lång tid. Väderprognosen skvallrade nämligen om att det skulle börja regna någon gång mellan klockan 14 och 15. En prognos som skulle visa sig stämma förträffligt.

Stamsjöspåret strax sydost om Lerum skulle just vara en mycket lättpromenerad vandringsled på 5,5 km runt Lilla Stamsjön. Leden har ganska nyligen blivit underhållen och ett stort arbete har lagts ned på att göra den mer lättframkomlig. Tidigare var det mycket klättrande upp och ned i berget, men nu mer kan man gå hela rundan med barnvagn. Dock kommer man ungefär halvvägs bli varse en stor fin ny trätrappa som måste bemästras. Det gulmarkerade Stamsjöspåret är endast märkt från ett håll och går man motsols så som leden är märkt får man ta sig uppför trappan (se filmen för att se trappan). Men har man en liten smidig barnvagn och tror på sig själv går det lätt som en plätt.

Bild ovan: parkeringsplatsen vid badet, utgångspunkt för det gulmarkerade Stamsjöspåret.

Bild ovan: av märkningen att dömma skulle vi gå upp till det röda huset. Men nu var jag välinformerad och visste redan på förhand hur vi skulle gå så det blev inget besök i röda huset.

Nedan informationstavlan plåtad. Om ni läser stycket om natur står att läsa "Den västra sidan är relativt kuperad, vilket har lämnat barrskogen tämligen orörd". Jo jo, tämligen orörd. Allt är relativt och jag funderar på hur det kommer att se ut om några år.

På kartan ovan har jag markerat hur Stamsjöspåret går. Vi gick leden medsols vilket som sagt var tvärt emot hur den är märkt. Lite tråkigt att det populära spåret behöver gå ett stycke på den "stora" Kolborydsvägen. Flertalet av dom bilar som passerade oss verkade tro att dom befann sig på en delsträcka i Svenska Rallyt.

Bild ovan: Vi började med att titta till badplatsen där det var ganska folktomt.

Bild ovan: Gillar inte att gå på så här stora vägar. Men biltrafiken var inte besvärande tät och det var fint längst med sjön. Snart krympte också vägen till en gångstig med en bredd mer i min smak. Jag gillar ju bäst att gå på fina stigar, men det gick inte att blunda för hur populär detta spåret blivit. Vi stötte säkerligen på fler än hundra personer på promenaden.

Bild ovan, båthus i södra änden av sjön.

Bild ovan: Efter att ha spatserat en stund på Kolborydsvägen söder om Stamsjön fick vi uppleva fårskallar, och nedan bilder på den tämligen orörda barrskogen.

Arbetet pågick med Ramsjöspåret, Infoskylten lutade mot ett ännu ej fällt träd. Hur länge står träden på bilden nedan kvar?

Bild ovan: skidspåret som ledde ut på sjön var snart ett minne blött.

Bild nedan: Hitom far ser man trappsteg upp i berget. Där gick nog den gamla stigen före man anlade den nya grusstigen.

Bild ovan: vi passerade flera fina uddar.

Bilder ovan: det är trevligt när promenadstigen är lagd nära inpå vattnet.

Den sista kilometern går genom mossig sumpskog där man delar stigen med hästar. Förhoppningsvis med en ryttare i sadeln. Vi stötte dock inte på någon häst, men att Stamsjöspåret också fungerade som ridväg denna sträcka verkade lite lurigt. Stigen kändes väl smal om någon med barnvagn fick möte med en häst. Förutom att det finns hästrädda människor så är ju även våra ståtliga fyrbenta vänner kända för att vara lite ängsliga av sig. Men kanske är dom hästar som man rider här starka i psyket. Har ju annars hört om hästar som varit rädda för sin egen spillning. Hm... jovars, visst kan man bli det själv också när man drabbats av kebabmage.

Bild ovan: så var det bara att följa gångbanan tillbaka till parkeringsplatsen vid badet.

Vi tyckte båda att detta var en trevlig promenad.

Nedan en karta hur man hittar hit. Åker du buss hit är hållplatsen Lilla Stamsjön som ligger direkt vid badet och starten för Stamsjöspåret.

En kort FILM från detta Vandringstipset nedan.

Barnvagnsvänlig promenad, Ja, men en trappaLäs vandringstipset.

Herkulesgården och runt Kikås Långvatten. Mölndal

Vandringar kring Göteborg Friluftsliv, Mölndal, Ronny Sveum, friluftsliv, fritid, natur, natur Göteborg, natur Mölndal, naturområde, promenad, promenad Göteborg, promenadguide, promenera, skogspromenad, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink0
Från Herkulesgården utgår många spår och leder. Här kan man promenera på stora breda tråk gångvägar/ motionsslingor om man nu föredrar det framför att gå på små mysiga skogsstigar. Och om man skall gå efter hur många man ser promenerandes på dom större gångvägarna så är det många. Ungefär 20 minuter bort på stor bred tråk gångväg ligger Gunnebo slott. Dit är det många som styr sina steg. Men vi ville gå på stigar.

I detta vandringstips följde vi Bohusleden från Herkulesgården och ett par kilometer söder ut. Sedan vek vi av leden och tog oss bort till Kikås Långvatten som vi följde från södra änden upp till norra och så tillbaka till Herkulesgården. En sträcka på ca: 6 km sade min inre känsla.

Vad får man då uppleva på denna promenad? Tja, när jag gick exakt samma slinga senast, det var i januari 1994. Då fanns ett fint kalhygge strax före Rambodal. Nu hade detta kalhygge nästan växt igen helt och barrskogen hade ersatts av annan växtlighet. Den gigantiska kraftledningsgatan längst med Kikås långvatten är kvar och upplevs mest om man försöker få en fin vy över vattnet. Kvar är också den fina utsikten över Kikås avfallsanläggning. Mängder av skräp från soptippen blåser ut i naturen. Nu undrar ni säkert, fick vi inte se någon fin natur på promenaden?. Jovisst, kommer till det lite längre ned.

På Herkulesgården kan man tisdagar och torsdagar mellan klockan 17:30 - 21:00 byta om duscha och basta. Man kan även köpa kartor över deras områden. Läs mer här: http://www6.idrottonline.se/FKHerkules/

Bild ovan: Tidigare när jag varit här har det varit gott om plats på parkeringen. Men nu hade tre klubbar gemensam träning så nu var det ganska så fullt.

Karta ovan visar hur vi gick. Vi följde Bohusleden ned till Rambodal. Jag har markerat den sträckan med orange vilket är samma färg som Bohusleden är märkt i terrängen. Vi gick sedan på stig och väg upp till soptippsdammen. Ungefär mitt på dammen går stigen upp till Kikås Långvatten (det långa blåa där det står S Långevattnet). På kartan har jag även markerat ytterligare två parkeringsplatser. Parkerar man på någon av dem slipper man den lite tråkiga sträckan från Herkulesgården ut till Pixbovägen.

Promenaden från Pixbovägen över till Rambodal är okej, men inte mycket mer. Bohusleden blir betydligt finare lite längre söderut, men dit gick vi inte denna dag.

Bild ovan: Det fanns inte så mycket spår kvar av all den fina snön vi hade nyss.

Bild ovan och nedan: Torpruin med liten bit mark ligger fint mitt i skogen.

Det stod att vindskyddet tillhör Pixbo naturförskola nötskrikan och det stämmer säkert. Promenaden gick vidare.

Bild ovan: Det är fint när man kommer upp till södra änden av Kikås Långvatten. Här badar man från klipporna när det är lite varmare.

Det finns tre arter av björk naturligt i Sverige. Ovan ser du en enastående bild på en Bläckfiskbjörk. Det är en Vårtbjörk som växer på detta sätt. Eller har växt kanske jag skall skriva, trädet verkade ha trillat av pinnen. Dvärgbjörk och Glasbjörk är dom andra två arterna.

Det är faktiskt riktigt fint den första biten utmed Kikås Långvatten, före man kommer fram till Kraftledningen och får för stor dos av soptippen. Men vill ni se soptippen får ni ta er hit, jag valde att ta bilder på sjön istället.
Stigen längst med sjön är tydlig och fin.

Bild ovan: flera trevliga uddar sticker ut i vattnet. Mysiga platser om man vill ta ett fikastopp. Men det finns inga bänkar utan man får placera ändalykten på klipporna.

Bild ovan: Jag tror att kraftledningsgatan gör sig bäst i kvällsljus.

När vi kom ut på Pixbovägen valde vi att följa den ned till parkeringsplatsen, bild nedan.  Detta var en av dom två parkeringsplatser längst med promenaden som man istället kan välja att utgå ifrån.

Kartan ovan: från parkeringsplatsen "här var vi nu" gick vi en alternativ väg tillbaka (röd märkt). Mest för att slippa gå samma väg fram och tillbaka.

Strax efter rucklet var vi framme. Detta är en ok promenad, men... ja, det är en okej promenad. Jag filmade inget så det blir nog ingen film.  Däremot har jag snart klart ett vandringstips där vi går runt Stensjön via Herkulesgården och ned till Kvarnfallet i ett helt magiskt vinterlandskap. Den promenaden är även sparad åt eftervärlden på film.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej

Låter du Västtrafik transportera dig hit tar det ungefär 20+ minuter från Centralstationen om bytena klaffar. Kliv av bussen på hållplats Gunnebodal. Ett kort stycke ned i backen korsar Bohusleden Pixbovägen.