Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

Fontins naturreservat i Kungälv med Kärleksstigen

Vandringar kring Göteborg Alingsås kommun, Bilder, Bohuslän, Kungälv, Kungälvs kommun, Nature reserve, Photos, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Viewpoint, Västkusten, Västsverige, adventure, aktivitet, culture, dagsvandring, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, natur Göteborg, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenad Göteborg, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, vildmark, västra Götaland, wandern, äventyr Permalink0
Här tar jag en promenad på ca: 3 km gissar jag på. Fina utsiktsplatser.

(Here I take a walk of about 3 km, i guess. Beautiful viewpoints. Purple dots on the map below show how I walk).

Det blev en kort visit i Fontins naturreservat och friluftsområde den 25 februari 2016. Jag hade viktigare grejer på schemat denna dag än att traska runt i natur. Men jag han med en promenad runt Svarte mosse och halva Kärleksstigen.

Fontins naturreservat blev bildat 1993 och naturvårdsförvaltare är Kungälvs kommun. Största delen av naturreservatet är skogsbevuxet. Området har en varierad natur med barrskog, ädellövskog, betesmark, alkärr och fina utsiktsberg. Kärleksstigen längst ned i söder bjuder på fin utsikt över Kungälv och fästningen. Ett nät av större gångstigar och motionsspår leder genom hela området. Ett idealistiskt område att promenera i om du rullar runt på en barnvagn. Men det finns även en del mindre stigar som inte är lämpliga med barnvagn men för mig.

Bild ovan: Informationstavla med karta över alla spår.

Kartan ovan: gul markering visar vägen upp till parkeringen vid motionscentralen och utgångspunkten för dom flesta spåren. Lila markering visar hur jag gick. Jag började med ett varv motsols runt sjön Svarte mossen och sedan tog jag mig över Kyrkogårdsberget och till utsikten vid Röseberget. Jag fortsatte ned mot Kärleksstigen som slingrar sig fram utmed stupen i söder. Det går utmärkt att rulla med sig en barnvagn på detta vandringstips, MEN då får man hoppa över Kyrkogårdsberget och Röseberget.

Bilder ovan: Den 13 december 2015 invigdes Motionscentralen Kotten. Den gamla motionscentralen brann ned 2013. Här en länk till Kotten: http://www.kungalv.se/kultur--fritid/idrottsanlaggningar/motionscentralen-i-fontin/
Viktig information att nämna tycker jag är att man serverar våfflor fra till en viss tid, hm.. tror det var klockan 14:00 på vardagar. Jag kom i alla fall för sent för våfflor, jag fick tröstäta korv istället.

Det är ungefär 900 meter runt Svarte mosse. Slingan är märkt som Naturstig.

Bild ovan: Jag passerade ett vindskydd strax efter start.

Bild ovan: Naturstigen som leder runt Svarte mosse upplevde jag aldrig som så smal att den blev otydlig eller diffus. Här trivdes jag som fisken på land. Nä, så illa var det alls inte, det var ju fint runt sjön.

Bild ovan: Grillplats på norra sidan av Svarte mosse.

Naturstigen runt sjön är tillgänglighetsanpassad, så även det blå spåret på ca: 1250 meter. Men även på dom två längsta spåren som inte är tillgänglighetanpassade går det att rulla med sig en barnvagn, men man får räkna med att det är lite kuperat.

Varvet runt sjön var avklarat och nu styrde jag stegen upp på Kyrkogårdsberget. Här fick jag traska på fina skogsstigar genom barrskog och trivdes som fisken i vattnet.

Jag har allvarligt funderat på varför jag tog bilden ovan. Men men, när jag kom fram till detta stigskilje, som egentligen är en stigkorsning för det går nämligen en stig ned till höger utanför bilden. Det var på den stigen jag tog ned ned till Kärleksstigen några minuter senare. Men här följde jag den högra stigen ett kort stycke fram till att jag såg en stig till höger som ledde mot utsikten på Röseberget.

Bild ovan: Bänk med utsikt.

Så tog jag mig ned till Kärleksstigen. Det är en fin stig som är tillgänglighetsanpassad, i alla fall den östra sträckan fram till tennisbanorna. Hur det är med den västra sträckan vet jag ej, jag kom aldrig dit. Trappan på bilden nedan är en avstickare och leder upp till en fin utsiktsplats. Trappan behöver man således inte gå i om man nu har en sådan däringa barnvagn.

Bilderna ovan visar en påkostad och fin handikappanpassad utsiktsplats som invigdes i april 2014.
Bilden nedan visar vad jag såg från utsiktsplatsen. Längst med Kärlekens stig var det verkligen fint. Det fanns så mycket att ta bilder på och delge er.

Bild ovan: En egenkär människa på promenad längst med Kärleksstigen.

Den västra delen av Kärleksstigen ligger utanför naturreservatet. Men det var inte därför jag dissade den sträckan. Jag hade helt enkelt väldans bråttom och fick nu kliva på med medellånga kliv snabbaste vägen rakt norrut till parkeringen. Jag valde gångstigen väster om Kyrkogårdsberget tillbaka. En utmärkt stig om man rullar på en barnvagn.

Men jag kände att detta vandringstips inte skulle bli komplett om jag inte fick tagit ett par bilder på granar i kärrmark. Och som ni ser nedan avlöpte även detta väl.

Och hur långt gick jag totalt? Tja, säg runt 3 km. Men man bör få med sig även västra biten på Kärleksstigen.

Åker man buss så är det nog bäst att gå av vid hållplats kexbageriet och sedan gå upp till skolan och ta sig in på Kärleksstigen från väster (den del jag inte gick). Se kartan i vandringstipset.

Barnvagnsvänlig promenad? Ja mestadels. Kärleksstigen är inga problem. Läs vandringstipset.

Här en länk från Kungälvs kommun med information om spåren och naturen:

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.