Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

En vandring på Råssö i Orust kommun

Vandringar Bohuslän & Västkusten Bad, Bilder, Bohuslän, Friluftsliv, Nature reserve, Orust, Photos, Promenadguide, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Viewpoint, Västkusten, Västsverige, adventure, aktivitet, blommor, culture, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, skärgård, strandpromenad, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland, wandern, äventyr Permalink2
Råssöhalvön blev skyddad som naturreservat 1974. I informationen på Länsstyrelsens sida om naturreservatet står att läsa att på halvöns västsida finns värdefulla strövområden bestående av vackra ekdungar och hagmarker + ett värdefullt barrskogsbestånd. Vi fick en promenad över taggtråd och elstängsel för att försöka ta oss fram den tänkta slingan men till sist gav vi upp.

30 augusti 2015
Vi hittade dock ganska lätt till parkeringsplatsen. Det var samma parkering som för badet och ganska bra skyltat dit. Vi svängde av huvudvägen mitt på Råssö, först höger och sedan en kraftig sväng till vänster in på en liten smal väg som ledde fram till parkeringsplatsen.

På parkeringsplatsen satt en informationstavla med en karta över naturreservatet. Det var utifrån denna karta jag planerade vår promenad.

Som sagt, jag hade läst mig till att det skulle finnas fina strövområden på Råssöhalvöns västsida. Med den informationen som kunskapsbas valde jag att vi skulle titta till området norr om Russelflögskilen. Där fanns några stigar att följa och jag hoppades få till en rundslinga. På kartan ovan har jag med blått ritat in den rundslinga vi gick och den funkade som sagt ganska bra. Vi fick endast ta oss över en taggtråd. Men den utgjorde ett ganska lättforcerat hinder. Vill man inte gå över någon taggtråd så rekommenderar jag att man inte går någon rundtur utan endast följer den "norra" stigen ned till den lilla stranden med badstegen. Där var det riktigt fint. Dit går också fint att rulla med sig en barnvagn.  Dom röda kryssen på kartan visar ett misslyckat försök att förlänga promenaden med en rundslinga norrut. Där blev taggtrådar och elstängslen för svåra. Stigvalet såg bra ut på kartan men det gick inte att ta sig fram trots att vi försökte någon timma. Men jag kan rekommendera avstickaren upp till viken öster om Kviholmen. Men nu tvärnitar vi och tar detta från början.

Klockan hade precis passerat tretton när vi lämnade parkeringsplatsen bakom oss. Vi följde en liten körväg norrut fram till en bondgård. Jag såg på kartan att stigen vi skulle följa ned till vattnet gick rakt genom bondgården. Men det fanns ingen skylt där som visade att det var den stigen man skulle gå till naturreservatet och att det var ok att gå genom bondgården. Om jag inte haft kartan hade jag aldrig vetat  att stigen till naturreservatet gick genom bondgården. Det kändes alls inte ok, det kändes som att vi trängde oss på. Nu hittade vi dock bonden på utsidan sitt hus och fick pratat med honom. Av hans reaktion kunde jag utläsa att det var högst ovanligt att han fick påhälsning av utbölingar. Det var nog mest hans grannar som gick i naturreservatet.  Men vi kom väl fram till ungefär att så som kartan visar var vi tvingade att gå genom hans bondgård får att nå naturreservatet. Och på min fråga om det gick att gå en rundvandring sade han, " det skall gå att ta sig fram längst med vattnet så man kan gå tillbaka på stig längre norrut. Vi tackade för infon och gav oss iväg över bondens marker. Ta det försiktigt om ni möter djuren" var det sista han sade. Med djuren så menade han sina kossor och får.

Bild ovan: här hade vi lämnat bondgården bakom oss och följde en mysig fin stig genom blandskog ut mot vattnet.

Vi gick rundslingan medsols vilket betyder att vi började med att följa den "södra" stigen till vattnet. Här hade det gått hyfsat att rulla med sig en barnvagn.

Hittills hade promenaden från Bondgården ut till vattnet varit problemfri. Men nu fick vi ta oss över en taggtråd för att komma vidare. På bilden nedan bjuds ni en stilstudie av hur det bör se ut när man tagit sig halvvägs över taggtråden med äran i behåll.

Efter taggtråden gick det ganska greit att ta sig fram på berget längst med vattnet.

Bild ovan: det var skumt på stranden.

När vi kom fram till den lilla sandstranden tog vi oss upp på berget till höger, den södra toppen. På toppen fanns ett litet röse. Här fikade vi med fin utsikt.

Bilder ovan och nedan: utsikt över Stigfjorden.

Vi tog oss ned till stranden igen och tittade till badplatsen. Badstegen var stabil.

Vi klättrade sedan upp på berget norr om badstranden. Vi fick fin vy in över Kalvöfjorden.

Bild ovan: vy tillbaka ned över den lilla badstranden.

Bild ovan: Vy över Trollholmen.

Bild ovan: nu skulle vi korsa ett stängsel igen, men här fanns en grind. Blev nästan för lätt utan taggar och el.

Härifrån borde vi valt att följa traktorstigen tillbaka upp till bondgården. Men... det gjorde vi inte. Vi tog oss över åkern och upp till viken precis norr om åkern. Där var också fint och har man tur får man sällskap av kossor. Sedan tycker jag att vi lossas att vi aldrig försökte oss på taggtråd(elstängselrundan som jag markerat med röda kryss på kartan längst upp, för det var ett rent ¤#&#.

I så fall fick vi en fin promenad på ungefär 3 km, gissar jag på.

Vi avslutade dagen med att titta till badplatsen söder om parkeringen.

Bild ovan: rakt över vattnet ser man Svanvik med småbåtshamnen.

Bilden ovan har far plåtat och med den avslutas detta vandringstips.

Se FILMEN från detta vandringstips nedan:

Barnvagnsvänlig promenad? Ja bitvis. Läs vandringstipset.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta: https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

#1 - - Dan Alsterland:

Hej igen!
Här har jag också vart en del och vandrat och fotat. Du fick till en fin film och bra bilder på detta stället. Jag minns själv att det var ganska bökigt när jag var här och fotade för några år sedan, men fick till en fin bild på ett hus som låg nära vattnet minns jag.
Idag har jag och Katarina åkt långfärdsskridskor på Vättern och haft en fantastisk dag, men när vi kom ute lite längre ut vart det öppet vatten. Vi var på ett ställe som hette Björkenäs strax norr om infarten till Stenkällegården.
Ha det gott

Danne o Katarina

Svar: Hej där.
Jag och far fick också en mycket fin och kall vinterdag. Vi var på Ängholmen om ni har hört talas om den. Kan varmt rekommenderas. Fin utsikt från berget och ett lustigt plåtskjul. Det fanns några taggtrådsstängsel på östsidan som var lätta hinder nu men som vi funderade på hur man kommer förbi på sommaren. Från plåtskjulet valde vi att gå på isen runt södra udden. Stötte på ett par ute på isen som bodde på Ängholmen och som visste att Dans favoritobjekt var den gamla smedjan. Vi missade dock detta "spökhus". Far plumsade genom isen på ett ställe men annars gick allt enligt planen och vi han fram strax innan det blev becksvart. Fint tips! Nu skall jag strax ut på en kall kvällsvandring neråt Smithska udden.
Ha det bra.
Ronny von Frank-Einstein

#2 - - Dan Alsterland:

Nä Ängholmen känner jag inte till.... ligger det på Tjörn eller ;-)
Jag hade faktiskt ingen aning om att spökhuset hade varit en smedja, tack för infon.
Hoppas din far bara plumsa i lite med foten och inte mera för det vart ju rätt kallt i helgen.
Jag tror jag vet vilka du stötte på, tror dom var med på fotoutställningen jag hade i Tegneby ett äldre par.
Filmen kommer snart eller?

Ha det gott

Danne o Katarina

Svar: Jo, för visst ligger väl spökhuset rakt upp för plåtskjulet och mitt emot dom äldre herrarnas hus intill bergväggen. Det var det äldre paret som kände dig som sade att det var en smedja. Far plumsade upp till knät, men det var strax efter vi rundat södra udden så vi hade inte så långt kvar. Men det är lurigt när det är så kallt.Filmen blir väl klar inom en vecka.