Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

Västra Rossö och Kockholmen, Strömstad kommun.

Vandringar Bohuslän & Västkusten Bad, Bilder, Bohuslän, Friluftsliv, Nature reserve, Photos, Promenadguide, Ronny Sveum, Schweden, Strömstad, Sweden, Viewpoint, Västkusten, adventure, aktivitet, culture, dagsvandring, dagsvandringar, foto, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, skärgård, strandpromenad, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, vildmark, västra Götaland, wandern, äventyr Permalink0
En promenad på den ca: 4,6 km långa vandringsleden genom naturreservatet bjuder lite blandad natur. Dock uppfyllde den kanske inte riktigt mina egna förväntningar. Missförstå mig rätt nu. Som en skogspromenad var vandringsleden trevligoch bjöd på fin natur. Men jag menar, vi befann oss ju vid Kosterhavets nationalpark och då hade jag nog hoppats på mer närhet till vattnet.

I skrivandets stund arbetar Länsstyrelsen för att naturreservatet Västra Rossö - Kockholmen får ett nytt beslut. Själva Kockholmen tillhör sedan 2009 Kosterhavets nationalpark.

Kartor ovan visar hur man hittar hit. Det var bra skyltat ute på Rossö där man skulle svänga av mot Kockholmen och naturreservatet.

13 juli 2015
På parkeringsplatsen fanns infotavla med karta över naturreservatet. Det var ca: tjugo meter ned till fin badstrand. Men det var inget badväder så det var ganska så tomt på parkeringen.

Som man kan läsa på skylten ovan var det 2,3 km ned till Kockholmens södra udde. Om man använder
kalkylatorn får man fram att det blir 4,6 km fram och tillbaka. Västra och östra stigen är nämligen ungefär lika långa, se kartan nedan.

Jag gick vandringsleden ihop med min mor och hennes man. Vi valde den västra stigen över Gråa berget ned mot Yttre Edet. Se kartan ovan.

Bild ovan: Vägvisningsskylt och informationstavla vid vägskilje några hundra meter in på leden.

Promenaden över Gråa berget bjöd på hällmark med en del knotiga tallar.

Bild ovan: efter Gråa berget kom vi ned på lite slättmark och fick en fin vik både på vänster och höger sida. Här gick fårskallar och betade. Här kom vi att fika på tillbakavägen.

Här går gränsen för Kosterhavets nationalpark som omfattar strandlinjen runt Kockholmen och sträcker sig från norska gränsen ned till havet utanför Grebbestad.

Kartan ovan visar hur vi gick tillbaka igen. Nu valde vi stigen på östra sidan av Gråa berget.

Då var vi tillbaka vid den fina viken "Yttre Edet på kartan). Här fikade vi och smågluttade på det natursköna landskapet.

Bild ovan: Vy över mot skogsklädda Galtö.

Promenaden gick vidare på trevlig stig genom fin tallskog.

Det såg mysigt ut vid Västkuststiftelsens gård. Den ligger strax efter att man kommit ut på Kockholmen. Jag kan väl nämna det också att strax efter gården när man går söder ut på vandringsleden finns en avstickare upp till ett utsiktsberg. Det är skyltat dit.

Vi avslutade med att titta till badstranden nedanför parkeringen.

Vandringsleden bjuder som sagt inte mycket närhet till vattnet. Men vad jag har förstått skall det vara fint att vandra på den spännande västra sidan av Kockholmen. Där kan man promenera på klapperstensfält utmed havet. Så jag får göra ett återbesök för att utforska detta. Men jag lägger ut detta vandringstips nu, men med tips om att titta till västra sidan av halvön också. Jag kommer att uppdatera detta vandringstips efter jag har varit där igen och film från detta vandringstips dröjer till dess. Hej då.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.