Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

Västra Rossö och Kockholmen, Strömstad kommun.

Vandringar Bohuslän & Västkusten Bad, Bilder, Bohuslän, Friluftsliv, Nature reserve, Photos, Promenadguide, Ronny Sveum, Schweden, Strömstad, Sweden, Viewpoint, Västkusten, adventure, aktivitet, culture, dagsvandring, dagsvandringar, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, skärgård, strandpromenad, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, vildmark, västra Götaland, wandern, äventyr Permalink1
Vandringsled 4,6 km, men jag ger även förslag på hur man kan gå en lite längre, finare och intressantare vandring.

"Marked hiking trail 4,6 km. But if you walk over getestigsberget to the west side of Kockholmen as i marked with blue on the map a bit below, it will be a bit longer and much nicer and more interesting. But this is not a marked trail).

När jag gick här med mor och hennes man den 13 juli 2015 så följde vi den ca: 4,6 km långa vandringsleden genom naturreservatet. Dock uppfyllde den inte riktigt mina egna förväntningar, jag hade hoppats på mer närhet till havet och vackra vyer. Så nu i maj 2018 var jag tillbaka och fick då till en jättefin runda upp på Getestigsberget och ut till klapperstensfälten i väster. Detta mycket tack vare att jag kunde följa blå snitslar från toppen ned till viken i väster. Jag har markerat på en karta lite längre ned hur jag gick.

Kartor ovan visar hur man hittar hit. Det var bra skyltat ute på Rossö där man skulle svänga av mot Kockholmen och naturreservatet.

På parkeringsplatsen finns infotavla med karta över naturreservatet. Det är ca: tjugo meter ned till en fin badstrand. Nedan några bilder från badstranden där jag fann en fin bukett Strandtrift

Tillbaka på parkeringsplatsen igen. Som man kan läsa på skylten ovan är det 2,3 km ned till Kockholmens södra udde. Man kan välja att gå på östra eller västra sidan (över) Gråa berget, det är ungefär lika långt, se kartan nedan. Om man använder kalkylatorn får man fram att det blir 4,6 km fram och tillbaka. Vi gick på västra sidan över Gråa berget ned till södra udden och på östra sidan tillbaka. Men om ni går så som jag markerat med blått upp på Getestigsberget och över till västra sidan av Kockholmen blir vandringen mycket finare, enligt mig. Lite jobbigare, lite knixigare, men mycket finare. Det blir kanske 500 meter längre, men på grund av terrängen känns det mycket längre.

Bild ovan: Vägvisningsskylt och informationstavla vid vägskilje några hundra meter in på leden.

Längst in på Kockholmen passerar man förbi Västkuststiftelsens gård på mysig stig.

Promenaden över Gråa berget bjöd på hällmark med en del knotiga tallar.

Men nu skall jag visa hur det ser ut om man istället går så som jag markerade med blått, över Getestigsberget. Det är tydligt skyltat in bland lövträden strax efter Västkuststiftelsens gård. Det var även markerat med blå snitslar.

Efter en ganska lätt klättring stod jag på toppen. Här var det toppen.

Jag blev väldigt inspirerad när jag såg att dom blå snitslarna fortsatte över berget västerut. Jag ville ju undersöka västra sidan av Kockholmen, och nu blev jag vägledd dit, skulle det visa sig.

Här var det häftigt. Ett stort hål mitt i berget, man såg rakt ned i avgrunden. Det var säkerligen 6 - 7 meter ned. Jag gick över något som kan liknas vid en stenbro med stup på vänster sida och hålet på höger.

Ifall snitslarna skulle vara nedtagna så är det bara att gå längs stupet i riktning ned mot viken, se bild ovan.

Och så kom jag ned till vattnet. Nu följde jag viken söderut (vänster).

Strax fick jag ta mig över det första klapperstensfältet av två. Här gäller det att ha balansen med sig. Efter stenarna styrde jag stegen upp på berget som jag följde bort mot klapperstensfält två vid nästa vik.

Jag märkte att det var lättast att gå en bit upp i berget, i alla fall var det så för mig som inte gått här tidigare.

Här hade jag stött på några jättegrytor.

Efter klapperstensfält två vek jag av in på betsesängen och kom så fram till vandringsleden igen. Nu fortsätter tipset från 2015.

Bild ovan: efter Gråa berget kom vi ned på en betesäng och fick vik på båda sidor av oss. Här gick fårskallar och betade.

Här går gränsen för Kosterhavets nationalpark som omfattar strandlinjen runt Kockholmen och sträcker sig från norska gränsen ned till havet utanför Grebbestad.

Bild ovan: Vy åt söder mot Galtö och Resö.

Kartan ovan visar hur vi gick tillbaka på östra sidan av Gråa berget. Vi kom att fika i den lilla viken norr om där det står Yttre Edet.

Bilden ovan är från maj 2018, om det nu har någon betydelse. Stigen är lite knixig på sina ställen.

Bild ovan: Vy över mot skogsklädda Galtö.

Promenaden gick vidare på trevlig stig genom fin tallskog.

Och så var vi tillbaka vid Västkuststiftelsens gård.

Nu hade vi bara att följa grusvägen tillbaka till parkeringsplatsen.

Film från detta vandringstips.

Läs mer om naturreservat Västra Rossö och Kockholmen här på Länsstyrelsens sida.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej. Men fram till Västkuststiftelsens gård är det skogsväg, om man vill titta på djuren. Om dom nu är där.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

#1 - - Mamma:

Vackra bilder som väcker många trevliga minnen.