Kastellegårdsskogen med röda näckrosor och gamla Kongahälla

Vandringar kring Göteborg Kungälvs kommun, friluftsliv, fritid, natur Göteborg, naturreservat, naturstig, promenad, promenad Göteborg, promenadguide, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink0
Den 19 juni 2016 tog vi en promenad i kastellegårdsskogen. Stora delar av området är naturreservat och ingår i Göta och Nordre älvs dalgångars naturreservat. Vi åkte egentligen hit bara för att få se dom röda näckrosor som jag visste skulle finnas i Varbergsdammen. I övrigt var jag ganska övertygad om att Kastellegårdsskogen knappast var värt ett besök. Men se där fick jag fel. Naturområdet är inte stort, men här bjuds man en  fin blandning av natur och kultur.
Genom hela området löper Kastellegårdspromenaden, en natur & kulturstig på ca: 4,5 km (se kartan liten längre ned). Vi ville absolut inte följa hela Kastellegårdspromenaden, den går nämligen en bra bit genom ett bostadsområde och vi hade inte tagit oss till Kastellegårdsskogen för att titta på bostäder. Men som tur är finns här flera fina skogsstigar att välja istället. Men för det mesta kom vi att att följa Kastellegårdspromenaden. Eller rättare sagt så kom vi att gå det mesta av Kastellegårdspromenaden, undantaget biten genom bostadsområdet i nordost.

Bild ovan: En av parkeringsplatserna för besökare till Kastellegårdsskogen. Från Enekullsvägen/Skogsvägen leder en grusväg upp hit till parkeringen. (till vänster om nr 7 på kartan nedan).

Vi ville testa Kastellegårdspromenaden men inte gå biten genom bostadsområdet. Så istället för att följa Kastellegårdspromenaden bort till nr 8 så genade vi på fin skogsstig från vattentornet (nr 7) över till Grindenvägen strax intill den östra parkeringsplatsen. Därifrån följde vi sedan Kastellegårdspromenaden ned till Varbergsdammen.

Här ligger Kastellegårdsskogen.

Ganska omgående bar det av in på fin skogsstig genom lummig lövskog.

Det blev större gångstig när vi kom in på Kastellegårdspromenaden igen.

Nu hade vi kommit fram till Varbergsdammen. Här var det mycket fint och vi fick en sabla tur att det började regna så vi kunde testa regn/vindskydden.

I väntan på bättre väder.

Dom röda näckrosorna såg jag redan från vindskyddet på andra sidan sjön. Det riktigt lös rött i vattnet. Den röda näckrosen skall vara ganska så ovanlig. Tror den blev inplanterad i Varbergsdammen på.... ja någon gång. Kanske kom den med storken.

Bild ovan: Bänkar i södra änden av dammen.

Promenaden gick vidare mot Klosterkullen och gamla Kongahälla, nr 3 på kartan. Men nu hade vi ledsnat på den "stora" grusstigen och vek av från Kastellegårdspromenaden och tog oss upp i skogen öster om Varbergsdammen. Här fann vi en trevlig skogsstig att följa ned mot Kastellegårdsvägen. Vi kom ut på Kastellegårdspromenaden igen strax före bilvägen.

En kort promenaden utmed Kastellegårdsvägen och vi var framme vid Klosterkullen. Uppe på kullen finns idag grundstenarna kvar efter ett Augustinerkloster. Man upptäckte det relativt stora klostret vid grävningar på 1950-talet.

Bilden ovan: infotavlan berättade om gamla staden Kongahälla, bl.a stod att läsa: "På fältet nedanför vid älven låg Kongahälla, se bilden nedan. Kongahälla var en mycket liten stad, men faktiskt den förnamsta i Norge på 1100-talet. Härifrån skötte kungen sina kontakter med Europa och staden fick en ekonomisk och militär nyckelroll. 1308 påbörjades arbetet med Bohus fästning och det blev början på slutet för staden. 1613 flyttades hela Kongahällas befolkning in under fästningens skugga".

Bild ovan: Så här såg Kongahälla ut på 1100-talet, bilden är utklippt från infotavlan.

Vi tog oss vidare bort till Kastellegården. Kastellegårdsspromenaden går inte dit, men gården ligger strax intill Klosterkullen. Vi hade en förhoppning att ta oss via Kastellegården ned till Nordre älv. Rakt över älven på Ragnhildsholmen ligger en fästningsruin. Men ....tji fick vi. Det var privat område.

Bild ovan: Mangårdsbyggnaden på Kastellegården är från 1862. Övrig intressant fakta kan vara att någon i närheten av Kastellegården har köpt en Mercedes B 200 CDI för sju månader sedan. Vad skulle man gjort utan Hitta.se

Nu följde vi Kastellegårdspromenaden upp på berget. När man ser pinne nr 5 skall man gå stigen ut på berget. Utsikten ser ni nedan, den var la hyfsad. Dock fann vi inga bänkar som kartan ger sken av skall finnas här.

Den sista biten tillbaka till vattentornet gick vi på fin skogsstig. Kastellegårdspromenaden var helt OK, Men själv skulle jag gärna valt att gå mer på någon av dom fina stigarna som finns i Kastellegårdsskogen. Det fanns ytterligare några fornminnen längs Kastellegårdspromenaden, men dom får ni ta del av när ni är på plats.

Barnvagnsvänlig promenad? Nja, det blir kanske väl kämpigt att följa Kastellegårdspromenaden upp till nr 4 och förbi 5 och 6 på kartan. Men annars är det inget problem att rulla med sig en barnvagn till Varbergsdammen och vidare ned till Klosterkullen.

Film från detta vandringstips

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta: https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing