Stättareds friluftsområde. Sjörundan, Kungsbacka kommun.

Vandringar Halland Bad, Friluftsliv, Kungsbacka, bokskog, fritid, kultur, natur, naturområde, naturreservat, promenad, promenera, resa, skogspromenad, upplevelse, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink0
28 maj 2016.
Stättareds friluftsområde ligger öster om Frillesås strax intill stora Hornsjön. När vi kom fram till Stättareds gård mötte en liten tiger upp och hälsade oss välkomna. Bokskogen och den nyligen iordningställda vandringsleden Sjörundan lockades oss hit till Stättared. Sjörundan följer i stort den gamla röda leden (karta lite längre ned).

Bild ovan: En av parkeringsplatserna vid Stättareds gård. Avgiften var 20:- för 12 timmar hela dygnet. Vid större evenemang är avgiften 40:-. Pengarna går till att bedriva verksamheten på Stättared. Automaten tog endast emot mynt, men man kunde även betala via SMS. En bild säger mer än tusen ord, så passa på att njut av min talande bild nedan.

Kartan ovan fann vi på en informationstavla vid gården. Den är ritad upp och ned jämfört med hur en karta skall eller brukar vara. Men det var en mycket bra karta som gav en tydlig bild av vandringslederna. Dock var den inte uppdaterad med den senaste vandringsleden Sjörundan. Men Sjörundan följde i stort den gamla rödmärkta leden och gick från Stättared bort mot stora Hornsjön via Lyngslätt. Sjörundan passerar dock inte över ängarna till Lyngslätt så som den röda leden gjorde. Leden passerar över tre bergknallar med sjöutsikt och en fin badstrand att koppla av på. Sjörundan är enligt information på pinnarna 4,3 km och den blå rundan är 2,5 km och håller sig innanför Sjörundan.
I skrivandets stund är det endast Sjörundan och den blå leden som håller bra standard. Men enligt information från Stättared gård kommer Kungsbacka kommun att se över alla lederna.

Den första biten gick på större gångstig/väg genom fin bokskog. Öster om Lyngslätt bar det av in på trevlig skogstig. Där anslöt även Hallandsleden och då kom det till en röd märkning på pinnarna.

Så kom vi upp på första bergknallen och vi fick utsikt över stora Hornsjön. Det var lite blågrå disigt.

Leden var utmärkt uppmärkt. Det var inte många meter mellan bergknalle ett och två. Lite blåbärsris sedan fick vi utsikt igen.

Utsikten från bergknalle två var finare. Man såg bort mot sjöns norra ände.

Bild ovan: Denna bänk var väl insutten.

Här hade vi kommit fram till spåren efter en ryggåsstuga. Far läser infotavlan.

På tredje utsiktsknallen fanns bänk med bord. Här var det vackert och rofyllt. Utsikten överträffade dom andra två.

Efter denna bergknöl bar det av ned mot vattnet på fortsatt mjuk och skön stig, helt i vår smak.

Stigen följde ganska nära inpå vattnet fram till badstranden där det fanns ett vindskydd.

Fint litet vindskydd med rejäl eldstad. Tage hade tydligen varit här före oss.

Vi hade badstranden helt för oss själva en liten stund. Men efter ett tag kom ett gäng och intog vindskyddet. Dom hade gått snabbaste vägen från gården ned till badstranden. Snabbaste vägen = ca 1300 meter. Det var den sträckan vi hade kvar att gå.

På Stättareds gård kan man hyra kanot. 12 kanoter väntade här vid stranden på paddlare för att få komma ut på sjön.

Från sjön steg det på lite upp genom bokskogen.  Vandringsleden var ganska lätt, detta var en av få märkbara stigningar. Nu hade vi lämnat Hallandsleden som strax efter stranden vek av norrut.

När vi närmade oss gården mottogs vi med ett Bääääande.

Jag och getet morsade på varann.

Bild ovan: Dagens sista gäster vid Gårdscaféet som stängde klockan 15:00. Men från den 13 juni till 21 augusti 2016 har caféet öppet dagligen mellan 11-16.

Stättared ägs av Kungsbacka kommun och drivs av Hallands länsförbund och av 4H. 4H är en internationell organisation för barn och ungdommar. De fyra h:na står för, Huvud (kunskap), Hjärta (medkänsla), Hand (praktisk färdighet) och Hälsa (ett sunt levnadssätt).

Bild ovan: Vandrarhemmet. Det är er en fin avstickare från Hallandsleden hit upp till Stättared. På bilden nedan syns även bondgården. Här har man försökt att efterlikna en bondgård från förr i tiden. Bondgården är öppen för besökare. Läs mer om Stättareds 4H-Gård på deras hemsida: http://stattareds4h.se/ bl.a. intressant läsning om gårdens historia.

Vi slog oss ned några minuter under kastanjeträdet vid kaféet, idylliskt värre. Kastanjen blommade och hästen gick och betade. Nynna på valfri sentimental låt, kan detta vandringstips sluta så mycket bättre?

Kartan ovan: Så här hittar man till Stättared. Vi följde vägbeskrivningen som fanns på deras hemsida. Om man kommer från Kungsbacka. Sväng av vid trafikplats Frillesås. Kör förbi Frillesås kyrka och följ sedan skyltning mot Stättared. Min fars GPS ville dock annorlunda. Den ville ha oss att svänga före Frillesås kyrka och sedan köra söderifrån upp till Stättared. Den vägen tog vi tillbaka och var enligt vårat tycke lite trevligare.
Länk till vägbeskrivning från Stättareds gård och Kungsbacka kommun: http://stattareds4h.se/_Halland/Upload/0/File/HittaTillStattared.pdf

GPS-Koordinater:
X: 1291497
Y: 6362358

Åker man buss är närmaste hållplats Stättaredsvägen hållplats läge A. Sedan väntar några kilometer på grusväg upp till gården.

Bild ovan: Dagen avslutades med lite körvkioskmat i Mölndal. Fler än jag uppskattade maten här.

Sen filmen från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej, Men på den blå leden går det fint att rulla med sig en barnvagn. Fin bokskogsrunda.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta: https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing