Vannaleden & Vanna Kvarn. Olsfors i Bollebygds kommun

Vandringar kring Göteborg Ronny Sveum, friluftsliv, fritid, kultur, natur, naturområde, promenad, promenadguide, promenera, sevärt, skogspromenad, upplevelse, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink0
12 mars 2016
Strax söder om Olsfors i en liten snörik håla hittade vi Vannasjön och intill den Vanna Kvarn. På samma plats stod en skvaltkvarn som revs 1852. Den återskapades 1993 - 1994 av entusiaster från bygden. Man tillverkade den nya kvarnen enligt gammel metod. Man bygde sedan också en kaffestuga och anlade vandringsstig runt övre Kvarndammen och vandringsleden Vannaleden runt Vannasjön.

Det fanns inte någon direkt parkeringsplats, vi klämde in bilen bredvid informationstavlan. Men här anordnas kvarndagar vår och höst, även våffeldagar, brödbakning, utställningar m.m. Jag funderar på vart man parkerar då?

Bild ovan: Strax intill Vanna Kvarn på andra sidan vägen ligger Vannasjön. Man skymtar bryggorna vid badplatsen, som än så länge fick vila uppe på land.

Bild ovan: Denna fina träkarta från ... tja säg, någon gång. Kartan visar i alla fall stigarna ovanför kvarnen och vandringsleden runt Vannasjön. Kartan visar också en parkeringsplats 50-talet meter längre fram på vägen. Vi såg ingen parkering där nu, men kanske görs den iordning Kvarndagar. Jag gissar att kartan är från 1994 när kvarnen stod klar, men.. det är just bara en gissning.

Ovan en karta hur man hittar hit. Sväng av i Olsfors mot Upptröst. Det är sedan ca: 2,5 km till Vannasjön.
Närmaste hållplats är Bråtes Bro i Olsfors. Följ bilvägen som är markerad ovan..

Nedan karta hur vi gick. Först runt övre Kvarndammen och sedan Vannaleden runt Vannasjön motsols.

Bild ovan: Ett fint litet bygge.
På bilden nedan syns Kaffestugan bakom kvarnen. Men den är tydligen bara uppe kvarndagar och liknande.

Bilden ovan är plåtad av far.

Bild ovan: Vi fick inte se kvarnen igång, men det var ändå givande att se bygget.

Nu fortsatte vi upp till övre Kvarndammen som stigen leder runt. Det fanns gott om bänkar runt dammen.

I bortre änden av dammen rinner en bäck ut. Vill man gå den längre stigen följer man stigen längs med bäcken.

På östra sidan av dammen pekade dennna skylt mig in mellan tallarna. Stigen upp till gruvan var brant och hal. Men jag kämpade mig uppåt steg för steg. Räcket jag klamrade mig fast i lossnade på min vänstra sida, även räcket på högra sidan började ge med sig. Jag visste att det var med livet som insatts jag tog dom sista skälvande kliven upp till tomten som väntade i gruvan. Ja ja.

När vi var klara med Vanna Kvarn och promenaden runt övre Kvarndammen styrde vi stegen ut på Vannaleden. Det var bra skyltat där det behövde vara bra skyltat.

Bild ovan: Långt där inne i viken bakom tallen ser man Vanna Kvarn.

Vannaleden är nästan helt platt och går mycket utmed vattnet. Framför allt trivdes jag på stigen längs med sjöns västra sida. Vandringsleden är ca: 2 km lång, fick jag för mig, det kändes så.

Bild ovan: Här hade man lagt ut allt möjligt för att vandrare skall kunna ta sig över vattensjuka partier. Det var bitvis ganska så fuktigt så gummistövlarna kom väl till användning.

Vi ville fika vid vattnet, men vid sjöns södra ände lämnade vi sjön och det bar istället iväg upp genom granskogen.

Bild ovan: Granen står så grön och grann i skogen. Här fick vi t.o.m. pulsa fram i snön som nådde mig nästan ända upp till byxlinningen. Det var i och för sig när jag oplanerat placerade ändalykten i snön.

Strax skulle vi vara ute på bilvägen som vandringsleden följer fram till Vanna Kvarn. Därför tog vi av in på en stig som tog oss ned till sjön igen. Vi kom ned till någons båtplats. Men den dög fint för en fika, stol fanns också.

Och så var det bara att följa bilvägen tillbaka till start. Tråkigt att gå på bilväg, men men, den gick längst med sjön och det var ju fint.

Rundan avslutades vid badplatsen. Detta var en trevlig och intressant promenad där Vanna Kvarn blev grädden på moset.

Se filmen från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta: https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing