En promenad till Djupedals fornborgar på Hisingen.

Vandringar kring Göteborg Göteborg, Hisingen, Hisings Kärra, Promenadguide, fornborg, friluftsliv, fritid, kultur, natur, natur Göteborg, naturområde, naturstig, promenad, promenadguide, promenadstråk, promenera, skogspromenad, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink2
Den här fina natur och kulturpromenad fick jag tips om av kamraten och naturmänniskan Janne Ekman.

Vi parkerade strax intill Tolsereds H4-gård. Från parkeringen hade vi en promenad på ca: 1200 meter på en märkt vandringsled upp till Djupedals två fornborgar. Där väntar sedan en rundvandring kring dom två borgarna med 29 numrerade informationstavlor. Idag är det endast rester av murarna kvar. Mycket av stenen har använts till stengärdsgårdar i området. Borgarna bär spår ända tillbaka från Bronsåldern.

Förutom några hundra meter på grusväg i början går resten av promenaden upp till fornborgarna på stig. En stig som tidvis kan vara bitvis ganska blöt och lerig. Så var fallet nu, dom senaste dagarnas kyla till trots. Det fanns ingen käle i marken ännu.

Rött P på kartorna ovan och nedan visar parkeringen där vi startade, och ...tja, även avslutade vår promenad.

På kartan ovan har jag även petat in ett H som visar var närmaste busshållplats ligger, om man väljer att ta sig dit med Västtrafik.

Ovan bild på parkeringsplatsen där det fanns spår efter besökare före oss.

Strax intill parkeringen visade en skylt mot fornborgarna och på bilden nedan pekade en skylt in på stigen från grusvägen.

Fin grillplats ovan.

Här började vandringsleden slingra sig runt och över fornborgarna. Det går att korta av promenaden på flera ställen, se kartorna nedan. Går man hela leden så får man nog i alla fall en promenad på.... tja....hm, det stod att läsa att runt lilla fornborgen var det  700 meter och sedan så ...hm.. runt stora fornborgen..., där hittade jag ingen information. Men säg kanske totalt runt omkring 2,5 km. Det är lite småkuperat och kanske en aning halkigt, framför allt runt stora borgen, så ha bra på fötterna.

På kartan har jag petat in en röd punkt i "här står du" för att tydliggöra. Vi följde leden så vi tog informationstavlorna i nummerordning, men hoppade av någon anledning över nr 9, 10 och 11. Istället kom vi att gå i dalgången mellan stora och lilla borgen förbi tavla nr 12.

Bilden ovan visar hur det såg ut när vi avklarat dom första fem meterna på vår promenad upp på lilla borgen.

Här stod vi och inspekterade lilla borgens raserade murar.

Den lilla sjön man skymtar bortanför den raserade muren är konstgjord. Så sent som på 1930-talet fanns här bara sankmark. Sedan lade man upp en vall vid utloppet och fick denna damm, enligt informationstavlan.

Och så uppe på toppen. I horisonten kunde vi bl.a. skönja konturerna av den höga Brattön.

Bilden ovan tycker jag är en mycket bra bild på min far när han läser en infoskylt. Dock kom trädet i vägen.

Från den röda punkten (tavlans plats) bar det nu iväg upp och runt stora fornborgen.

På väg upp mot första stigskiljet runt stora borgen, tavla nr 15.

Här kom vi fram till ett fältspatsbrott där en del av utrustningen stod kvar. Här bröt man fältspat i slutet på 1950-talet. Fältspat är jordens vanligaste mineral och bryts främst för porslinstillverkning, stod det att läsa på en informationstavla.

Här hade vi efter en kort klättring kommit upp till stora borgens norra mur.

Från stora borgens norra mur är det en kort promenad på skön skogsstig upp till toppen.

Det är en kort avstickare (inga höjdmeter) ut till utsikten. Här kom vi att fika med fin utsikt. Men...., hur fint skulle det inte vara här vid fint väder.

Kvällsmörkret lade sig sakta över bygden så vi fick pinna på rätt bra tillbaka mot bilen. Man går samma väg tillbaka från fornborgarna till parkeringen..

Bildbevis ovan på att vi hittade tillbaka. Båda var vi mycket nöjda med dagen. Vi fick en trevlig promenad på uppskattningsvis runt 4 - 5 km.

Film från detta vandringstips

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

Fluxfallet "Brudslöjan" i Molla, Herrljunga kommun.

Vandringar kring Göteborg Friluftsliv, fritid, natur, naturområde, promenad, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, vattenfall, västra Götaland Permalink1
Jag hade med glädje noterat att det regnat ganska mycket den senaste månaden. Så när vi igår lördagen den 19 november körde upp till Molla norr om Borås hade vi stora förhoppningar att det skulle vara rikligt med vatten i det 40 meter höga Fluxfallet.

Jag har tänkt att titta till vandringslederna i Mollaryd och Molla, se kartan nedan. Förra hösten 2015 var vi och gick den korta Hultleden i Molla bokskog. Det vandringstipset är jag inte klart med ännu. Jag har tänkt mig att slå ihop Molla bokskog med Fjällastigen som jag har tänkt att gå om inte allt för lång tid. Kanske förlänger jag vandringen med Mollaleden. Annars blir Mollaleden ett eget vandringstips. Hur som helst kommer jag ta med Hultleden som en fin avstickare när man går Fjällastigen.

Detta vandringstips handlar dock om Fluxfallsleden, som vi inte gick. Den går nämligen på tok för mycket på bilvägar för att falla i vår smak. Men vi fick en fin promenad på drygt 1 km ned till foten av Fluxfallet och sedan upp till toppen. Från bilvägen är det tydligt skyltat in på den lilla grusvägen som leder in till parkeringsplatsen, bild nedan.

Från parkeringsplatsen är det ca: 400 meter till Fluxfallet, både till toppen och till foten av fallet. Läs mer nedan, utklippt från infotavlan på parkeringen.

Vi började som sagt med att "klättra" ned till foten av fallet, det var lite småblött bitvis, vilket ju var bra med tanke på den önskade vattenmängden i fallet. Vi hörde dock forsen tydligt redan vid parkeringsplatsen, så.....ett litet leende fanns på läpparna.

Lärkträden var fina där dom stod och lös gula. Bild ovan.

Fallet gjorde själ för sitt smeknamn Brudslöjan. Säkerligen en mäktig fors att beskåda under vårsmältningen. Men forsen var fin nu också.

Vi fick gå samma 400 meter tillbaka till parkeringen, sedan följde vi den gamla kyrkvägen upp mot toppen. Sista biten var det stig, se bilden ovan. Det här var en lättare promenad än ned till foten av forsen, inte lika blöt och brant. Nu var stigen ned till foten av forsen alls inte svår, men man bör inte gå i högklackat.

Nu hade vi nått toppen av Fluxberget där Biståsabäckens kastar sig utför bergsidan och bildar det vackra Fluxfallet. Hyfsad utsikt över Stensjön.

Utsikten är mödan värd heter det ju. Här var det dock ingen möda att ta sig från parkeringen upp till toppen på berget. När vi kände oss klara traskade vi ner samma väg igen. Mycket nöjda med denna utflykt.

Bild ovan: tydligt skyltat där man skall svänga av bilvägen in på den lilla grusvägen.

Tanken var att vi efter Fluxfallet skulle gått den 4 km långa Mollaleden. Men vi var allt för långsamma, det var helt enkelt för fint här för att stressa. Men tanken var ju god. Istället kom vi att gå utmed Viskan en liten bit i Mölarps naturreservat strax söder om Fristad. Detta naturreservat besökte vi också förra hösten, samma dag som vi var i Molla bokskog. Vandringstips Mölarps naturreservat kommer jag lägga ut inom en snar framtid.

Film från detta "vandringstips"

Barnvagnsvänlig promenad? Fluxfallsleden Nej. Det går dock att kämpa sig från parkeringen upp till toppen av forsen.

Ryrs naturreservat i Melleruds kommun. En fin promenad.

Vandringar Dalsland High land Cattle, friluftsliv, fritid, kultur, natur, naturområde, promenad, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, skogspromenad, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink0
Det här är en promenad jag tog med min mor och hennes man Ingemar den 15 juli 2016.

Det gamla kulturlandskapet på Ryrhalvön bjuder på många vackra naturscenerier. Tack vare den kalkrika lerskiffern finns en artrik flora med en stor mängd sällsynta växter. Naturreservatet blev bildat 1980 och är uppdelat på 8 olika områden. Vår promenad kom att gå genom 3 av dessa områden. Så direkt bevandrad i naturreservatet kan jag inte påstå att jag är. Men det vi fick sett av naturreservatet var fint, det måste jag nog kläcka ur mig. Alls inte kattlort.

Karta ovan visar vart naturreservatet ligger. Strax norr om Köpmannebro tar man av E45 an in på väg 2226. Från väg 2226 är det sedan tydligt skyltat vart man skall svänga av mot Ryrs naturreservat.

På kartan ovan ser man var parkeringen på bilden nedan finns. Det fanns en liten parkering tidigare också, se kartan längre ned.

Mor rotar upp en informationsfolder med en hyfsad karta. Nedan ett utklipp från bilden jag tog på informationstavlan på bilden ovan.

Vi följde bilvägen ett stycke tillbaka innan vi svängde in på grusvägen (bild ovan). Nu följde vi den märkta leden mot Udden, se karta nedan.

Dock var det inte många meter vi gick på grusvägen innan vandringsleden vek av in i hagen till dom små söta djuren på bilden ovan och nedan. När mor upptäckte detta fick hon nästan glädjefnatt.

Vårat möte med dom långhåriga Highland cattle kossorna var avslappat. Visst, dom var lite nyfikna, men fann oss ganska fort ointressanta. Kossorna återgick istället till sitt uppskattade arbete med att hålla markerna öppna.

Mjuk härlig stig genom trevlig blandskog leder upp till Udden.

Här satt vi nu ute på Udden och slötittade ut över Östebosjön.

Från Udden följde vi vandringsleden söderut genom fin skog ned till bilvägen igen. Sedan fortsatte vi på grusväg ned mot halvön Harehalsen.

Kartan ovan visar hur vi gick från Udden ned till södra stranden på Harehalsen.

Grusvägen vi följde ned mot Harehalsen var inte uppmärkt, till en början. Men strax före festplatsen Stora Berget anslöt en vandringsled som vi kom att följa en bit ned mot Harehalsen.

Bild ovan på Stora Berget, Ryrs Byalags festplats och samlingsplats med dansbana där föreningens medlemmar kan svänga sina lurviga.

Bild ovan: Bra skyltat, än så länge.

Men på bortsidan åkern upphörde märkning och skyltar. Man fick gå på känslan. Vi tog oss genom en grind och ett kort stycke senare höll vi höger vid stigskiljet så vi kom genom öppningen på stenmuren, där ett nytt stigskilje väntade. Härifrån gick vi en rundslinga ned till vattnet och tillbaka. Den var något ganska tråkigt traktorstig aktigt vi följde över det barrskogsklädda berget och ned till vattnet.

Vi fick lön för mödan. Fikadax med utsikt över Svanfjorden.

Stigen vidare norrut igen var mycket trevlig utmed västra sidan av Harehalsen. Sedan blev det att knata samma stig upp till Stora Berget. se kartan nedan.

Bild ovan: här passerade vi Stora Berget igen, dansbanan syns till höger.

Ett stycke efter Stora Berget vek vandringsleden av väster ut, bort mot vår parkering. Vi gick över slåtteräng och annat som kan betraktas som naturskönt. Vet dock inte var bilden med slåtterängen blev av, kanske glömde jag att ta någon.

Sista bilden jag knäppte var den ovan som visar regnovädret vi senare kom att köra genom.
Hur långt gick vi, tja, uppskattningsvis runt 4 - 5 km.

Läs mer här om Ryrs naturreservat. http://ryr-dalsland.se/

Film från detta vandringstips.