Överåsparken, ett antal stenkast från Liseberg, Göteborg

Vandringar kring Göteborg Friluftsliv, Göteborg, bokskog, fritid, höst, kultur, natur, naturområde, promenad, promenad Göteborg, promenadstråk, promenera, skogspromenad, utflykt, vandra, vandring, vandringstips, västra Götaland Permalink3
29 oktober 2016
Idag var jag på födelsedagskalas hos min kusins döttrar i Johanneberg. Överåsparken ligger inte långt därifrån. Så jag passade på att titta till parken i samma veva.

Jag har länge funderat på att ta en promenad i familjen Dicksons gamla grönområde med den fina bokskogen och med den storslagna utsikten över södra Göteborg. Parken anlades på 1860-talet och en del träd från den tiden står fortfarande kvar.

Karta som visar var Överåsparken ligger.

Jag började promenaden från Sankt Sigfrids plan och ganska snart hade jag kommit fram till villa Wilhelmsberg, bilder nedan.

Ett hundratal meter senare hade jag kommit fram till villa Överås, bild nedan.

Nu bar det iväg upp genom Överåsparken. Det fanns gott om stigar i den kuperade parken, likaså trappor. Jag vek i stort sett omgående in på en stig som ledde upp till en storslagen utsikt.

Fantastiskt, här såg jag till och med hem till födelsdagsbarnen. Deras fönster syns på andra sidan av Liseberg uppe i Johanneberg.

Promenaden gick vidare på trevlig stig genom vacker bokskog och andra ädellövsträd.

På bilden ovan hade jag kommit fram till en hyfsad utsikt i norra delen av parken. Masthuggskörka syns i fjärran.

Stigen ledde ned från berget mot parkens östra gräns. Härliga hösfärger överallt.

Och så bar det iväg en sväng upp på berget igen. Trappor, trappor och trappor.

Och, ja, nu har jag inga fler bilder att visa er från Överåsparken, eller Engelska parken som den också kallas. Jag var mycket nöjd med promenaden, naturområdet överträffade mina förväntningar. En dryg halvtimma senare satt jag och några närbesläktade och smaskade i oss smårgåstårta.

På kartan ovan har jag markerat just dom stigar jag gick, men det fanns några fler. Den första biten upp till utsikten har jag streckat mellan punkterna för att det inte skall se så rörigt ut. Jag fick mig en något kuperad promenad på ca: 1;5 km i parken.

Jag hade inte den minsta lust att filma idag.

En promenad i Rya skog mellan regnväder.

Allmänt tjatter och en del nyttig info Friluftsliv, Göteborg, Hisingen, fritid, natur, naturområde, naturreservat, promenad, promenera, västra Götaland Permalink0
För tredje gången i år tog vi en promenad i Rya skog. Vi passade på att smita dit när det nästan var uppehåll i några timmar. 4 grader varmt och ibland duggregn störde oss inte nämnvärt. Inte heller att det blåste som attan, det märker man inte av i Rya skog. Jag har uppdaterat vandringstips Rya skog med några nya bilder från dagens promenad och en ny film från Rya Skog har jag värpt ut också. Vandringstipset hittar ni här: http://ronnyvonfrankeinsteinsvandringstips.se/2015/may/rya-skog-ett-litet-naturreservat-pa-hisingen-goteborg.html

Den nya filmen från Rya skog.

Hej då!

Bokskogsvandring i Gässlösa naturreservat, Varberg.

Vandringar Halland Friluftsliv, Halland, Varberg, Varbergs kommun, bokskog, fritid, kultur, natur, naturområde, naturreservat, promenad, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, upplevelse, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips Permalink1
Lördagen den 16 oktober 2016 körde jag och far ned till Gässlösa naturreservat för att titta på den fina bokskogen i ett av Hallands värdefullaste ädellövskogsområden. Det var med den fina bokskogen i tankarna jag med omsorg valde ut bilden ovan som startbild för detta vandringstips. Bilden är tagen då vi tog en kort promenad genom bokskogen i juni. Om sommaren stänger bokarnas täta lövverk ute det mesta av solljuset och då trivs t.ex. ormbunkarna förträffligt.
Det finns två vandringsleder genom området, det visste vi redan efter besöket här i juni. Parkeringsplatsen till naturreservatet hittar man ca: 1,5 km öster om Rofstorp, se kartan nedan.

På väg ned mot Varberg bestämde vi oss får att stilla vår nyfikenhet gällande en gammal kvarn man ser från motorvägen. Den ligger strax intill trafikplats Värö (56). Vi fick veta att dess namn är Sunvära kvarn och blev flyttad hit 1890 där den blev återuppbyggd på grunden till en äldre kvarn. Läs mer på informationsskylten jag fotade nedan.

Det blev ett blåsigt men sevärt stopp, strax var vi ute på motorvägen igen.

Vid Varberg gick färden vidare öster ut på bilväg 153 som leder fram till Ullared. Uj, jag drabbades nästan av nervösa ryckningar bara jag tänkte på det. Nu skulle vi tack och lov inte till Ullared, utan bara strax förbi Rolfstorp. Kartan nedan visar var parkeringen finns.

Parkeringsplatsen var ganska stor, kanske vittnar det om att naturreservatet har många besökare. Jag tog en bild av kartan på infotavlan, se nedan. Jag har på den markerat dom två vandringslederna i naturreservatet. Vi kom att gå medsols och yttersväng genom naturreservatet. Med det menar jag att vi följde blå led från parkeringen och upp till norra delen av området, sedan följde vi röd led upp på Böstesberg, där vi tog oss upp till utsikten genom att följa en vit led. Sedan tog vi oss ned från berget och avslutade med att följa röd och blå led tillbaka till parkeringen.

Från parkeringen bar det iväg rakt ned till Stenån i den lummiga bäckravinen. Det var dock ganska magert med vatten i ån, men det hade vi räknat med. Blå och röd led följde ån genom en mycket vacker bokskog ned mot Hovgårds kvarn. När vi var här i juni letatde vi oss fram till kvarnen, man måste nämligen vika av leden för att ta sig till den.

Nu hade vi tagit oss upp i berget på  norra sidan av ån. Här såg vi spår från en svunnen tid då vattnets flöde var omlagt för att skapa större fallhöjd ned mot Hovgårds kvarn. Vill man ta en titt på Hovgårds kvarn skall man inte ta sig hit upp utan svänga av tidigare direkt efter man tagit sig över Stenån, se förklaring lite längre ned.
Här delade blå och röd led på sig. Vi följde blå led ned till vänster, ned mot golfbanan. Nedan spår efter en gammal vandringsled?

Så här såg Hovgårds kvarn ut i juni. Det har funnits flera mindre kvarnar i Stenån, men dessa ersattes i mitten av 1800-talet av en större kvarn. Men på grund av det dåliga fallet togs kvarnen ur bruk redan efter två år. Ruinen efter denna kvarn syns längre upp i ån, se kartan nedan.

Om man nu skulle vilja titta till Hovgårds kvarn så är det lättast att ta sig dit så som jag markerat med gult på kartan ovan. Strax efter att man passerat över ån ser man nyanser efter en gammal stig i slänten. Dock måste man forsera över några kullblåsta träd. Nu vet jag dock inte om det var så sevärt, det finns kanske en anledning till att det inte fanns en upptrampad och märkt stig fram till kvarnen.

Vi fortsatte genom den trevliga bokskogen. Ett stycke gick vi nära inpå golfbanan. Stora träd skiljde oss och golfarna åt.

Ett något märkligt träd ovan. Ihopväxt lite här och där.

Och så kom vi fram till ett stigskilje igen. Här lämnade vi blå led och fortsatte på röd led upp mot Böstesberg. Bild nedan: I denna slänt gick blå led upp och röd kom ned, eller hur man nu väljer att se på det.

Här var vi på väg upp mot toppen av Böstesberg. 11 höjdkurvor skulle klaras av, vad det nu betydde. Kunde det kanske vara 5 meters höjdskillnad mellan höjdkurvorna? 55 meter, Tja a, kanske.

Efter att man nått backkrönet går det nedför några meter innan denna skylt visar vägen upp mot utsikten på toppen. Det var bara att följa vita markeringar.

Tre bänkar vid den riktigt hyfsade utsikten. Lååååångt bort kunde vi se havet och tre höghus i Varberg. Dessa höghusen hade vi nu sett från tre väderstreck på våra vandringar i Halland. Det var kanske inte så mycket att skriva om. Men man kan se Grimetonmasterna lite år sydväst.

Vi fortsatte nedför berget och snart anslöt blå led och vi följde blå och röd led fram till parkeringen och bilen.

Bron över Stenån avslutade rundvandringen. Nu hade vi endast den långa trappan upp till parkeringen kvar.
Hur långt hade vi gått? Skulle tippa på någonstans mellan 2,5 till 3 km, och det hade varit fint hela tiden.

Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad? Nja. den långa trappan ned till Stenån ställer till det. Annars hade det gått bra att följa ån ned till västra bron över Stenån.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing