Naturreservat Säveån - Hedefors. Promenaden som kom av sig.

Vandringar kring Göteborg Lerum, friluftsliv, fritid, kultur, natur, naturområde, naturreservat, naturstig, promenad, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, vattenfall, västra Götaland Permalink1
Den 12 juli 2013 stod det att läsa i Lerums Tidning "Naturreservatet i Säveåns dalgång ska bli tillgängligt för alla. Till sommaren 2014 ska en upprustad vandringsled vara klar, från Lerums centrum till Flodas centrum".

Det lät ju bra. Jag har vid flera tillfällen tidigare promenerat vandringsleden mellan Floda och Stenkullen. Efter Stenkullen rinner Säveån genom Säveån - Hedefors naturreservat. Dit hade vi tagit oss den 7 augusti 2016. Vi parkerade på naturreservatets parkeringsplats strax intill Hedefors kraftverk. På Länsstyrelsens sida står bl.a. att läsa detta om naturreservatet "Från parkeringen i Hedefors finns en stig ner till den anlagda fiskvägen och längre ner i reservatet. Målsättningen är att på sikt förbinda dessa stigar med uppströms liggande reservat och med strandnära leder ner mot Lerums tätort. När detta är klart kan området nås från pendeltågstationerna i Lerum och Stenkullen". Efter att ha tagit del av denna lite spretiga information från Länsstyrelsen och Lerums tidning funderade jag på om leden mellan Lerum och Floda verkligen var klar. Jag hade en liten förhoppning, men vi upptäckte snart att vi inte upptäckte någon markerad vandringsled genom naturreservatet.

Kartan ovan visar var naturreservatet ligger.

Bild ovan: Bilbron över Säveån vid Hedefors. Bild nedan: Hedefors kraftverk.

Från parkeringsplatsen tog vi oss ned till den anlagda fiskvägen "omlöpet". En ca: 375 meter lång konstgjord bäck som färdigställdes 2013. Den kostgjorda bäcken gör så att lax och ål kan oskadda ta sig förbi kraftverket.

När vi kände oss klara med den kostgjorda bäcken och kraftverket försökte vi att följa en liten stig längst med ån. Men.... det tog stopp efter 20 talet meter på grund av massa kullvälta träd och en osäker lerig brant ned till ån. Sedan började det regna och då tog vi en rask promenad tillbaka till bilen. En promenad på knappt 3 minuter. Vi körde sedan en kort sträcka bort till Lerums kyrka väster om Dageborgsleden, där vi kom att fika i tillfälligt uppehållsväder på kyrkogården. Nedan bilder på naturen vid kyrkogården.

Den 27 november var vi tillbaka på parkeringsplatsen vid naturreservatet. Denna gång följde vi stigen över ängarna väster ut och ned mot Säveån. Vi gick till stigen gick upp i rök efter ca: 500 - 600 meter. Men det var en fin promenad fram och tillbaka. Ett förslag på en fin promenad på ca: 1,5 km ser ni på kartan nedan. Först ned till den konstgjorda fiskbäcken och sedan väster ut över ängarna och ned till ån. Bilder från november nedanför kartan (karta från Länsstyrelsen).

Här tog stigen plötsligt slut. Det blev att knalla samma stig tillbaka igen. Har svårt att se att man skall kunna få till en vandringsled vidare ned mot lerum här. Den kommer nog att gå längre norrut på gångvägar.

Naturreservat Säveån-Hedefors ligger i Lerums kommun och blev bildat 2012.  Naturvårdsförvaltare är Västkuststiftelsen.

Film från denna promenad.

Barnvagnsvänlig promenad? Ja, ned till den kostgjorda fiskbäcken omlöpet går det fint.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

#1 - - Kristian Johansson:

Tack för alla tips på vandringar och många vackra filmer som inspirerar. Längtar alltid ut när jag ser dina filmer. Sätt gärna betyg så vi kan se dina favoriter. Dalbostigen i Vänersborg är fin att gå. Lycka till. God Jul!

Svar: Hej Kristian, och tack. Skoj att bloggen och filmer gör någon nytta. Dalbostigen får jag kolla upp, tack för tipset. När det gäller betygsättning är det lite svårt. Det finns så många faktorer som spelar in. Årstid och kanske längden på promenaden. Vissa vill ju få förlag på vandringar över 2 mil, andra är bara ute efter ett fint naturområde att strosa runt i. Jag försöker dock att vara ärlig i min bedömning när jag skriver hur jag uppfattat promenaden och naturen. Men visst har jag haft funderingar på en topp lista, men då får den listan nog baseras på att ge förslag på naturpärlor. Och jag är alltid öppen för att ge förslag om man önskar tips.