En promenad i naturreservat Vesslunda, Falkenbergs kommun.

Vandringar Halland Falkenberg kommun, Halland, friluftsliv, fritid, kultur, natur, naturområde, naturreservat, promenad, promenadguide, promenera, resa, sevärt, skalbank, upplevelse, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips Permalink0
Vi fick en underbar promenad längst stranden och på dom mysiga strövstigarna i naturreservatet. Detta fina stycke av Hallands kust blev skyddat som naturreservat 1974. Här får man uppleva höga sanddynor och långgrunda sandstränder avbrutna av klippiga uddar. En stor del av naturreservatet omfattar även fin tallskog.

Kartan ovan: Om man kommer från norr som vi, då skall man ta av andra avfarten efter man passerat över Ätran. Liksom alla övriga större vattendrag är det tydligt skyltat när man kör över Ätran.

4 september 2016
Vi parkerade i slutet på Vesslundavägen vid Långasand i södra änden av naturreservatet. Det finns även en ganska stor parkering i slutet av Långasandsvägen söder om Vesslundavägen.
Naturreservatet sträcker sig från Långasand och ungefär 1 km norrut. I  norra änden av naturreservatet finns höga sanddyner och där mynnar Suseån ut i havet. Suseån förresten, den körde vi över vid Bobergs kraftstation på väg ned till naturreservatet, se kartan ovan. Det var ett ganska fint ställe med en fors, en gammel bro och en gammel hembygdsgård. Bilder från denna plats nedan.

Fin gammel stenbro över Suseån. Bron byggdes 1810.

Eken framför hembygdsgården är också gammel. Hm... såg först när jag fick se denna bild i datorn att den gamla eken liksom glodde på mig. Fantasin har fått lite hjälp på traven nedan.

Klicka på länken och läs om en man som berättar hur det var att bo här när tiden begav sig: http://www.hn.se/nyheter/falkenberg/hallarnas-hembygdsg%C3%A5rd-har-%C3%A5terf%C3%A5tt-sin-glans-1.3397082  (Säg gärna till om länken inte fungerar).

Det var ett givande stopp vid Bobergs kraftstation. Nu tillbaka till naturreservat Vesslunda.

Kartan ovan: Det gick fint att följa stränderna och över berget Boabjäret upp till Suseåns mynning. Men är det högt vatten så finns en märkt stig lite högre upp på land. Det finns även märkta stigar genom tallskogen i östra delen av naturreservatet. Om man kanske vill förlänga promenaden.

Från parkeringen tog vi oss ned på den långa sandstranden och vidare bort och upp på bergsudden Garnbjär.

Bild ovan: Utklippt från infotavlan på plats.

Det fanns gott om bänkar uppe på Garnbjär. Här hade vi fin utsikt norrut mot berget Boabjäret.

Det fanns gott om snäck- och musselskal på stranden.
För att smidigt nå stigen över berget Boabjäret följ stigen upp från stranden ett kort stycke. Stigen går sedan in bland tallarna snett tillbaka upp på berget.

Vi Slöade en stund på Boabjäret. Vi hade utsikt bort mot Grimsholmens naturreservat i norr. Kanske hamnar man där någon gång.

Bild ovan: Vy över Sanddynerna i norra delen av naturreservatet. Om ni har riktigt bra syn så klarar ni ändå inte av att se alla Kanadagässen vid Suseåns mynning längst upp i bilden. Fågelintresserade hade uppskattat dem till ca: 500 stycken.

Kanadagässen kände sig hyfsat trygga i och med vattnet mellan oss. Men ett visst kacklande kunde vi skapa om vi rörde oss lite för fort.

Nu hade vi nått fram till Suseåns mynning, naturreservatets gräns i norr. Vi valde sedan att gå samma väg tillbaka. Det blev en promenad på, tja säg lite drygt 2 km fram och tillbaka. Vill man gå en längre runda kan man som sagt följa leden genom tallskogen, se kartan längre upp.

Nu var vi tillbaka på Garnbjär. Det var dax för fika. Vi slappade en stund på bänken, sedan avslutade vi med att kika runt lite på bergsudden.

Bild ovan: En hjärtlös människa hade kört över detta fina hjärta av snäckskal.

Bild ovan: Nu var vi ensamma kvar på parkeringsplatsen.

Det här var en avkopplande promenad i ett mycket trevligt naturområde. Vesslunda naturreservat får full pott med gillapoäng.

Bild ovan: Suseåns mynning.

En film från detta vandringstips

Barnvagnsvänlig promenad? Nja, inte över Boabjäret, men det finns en stig på östra sidan av berget. Sedan beror det på hur högt vattnet är. Om det är lågvatten så som när vi gick så kan det nog funka att gå längst med stranden. Stranden var fast och fin närmast vattnet.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing