En promenad över röda klippor på Stångehuvud i Lysekil

Vandring Bohuslän & Västkusten Bohuslän, Västkusten, friluftsliv, fritid, kultur, natur, naturområde, naturreservat, promenad, promenadguide, promenera, resa, sevärt, skärgård, upplevelse, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink3
Naturreservat Stångehuvud är litet men naggande gott. Naturreservatet domineras av den röda bohusgraniten. Här fick vi en fin promenad över orörda granitklippor som formats endast av naturen själv. Det där lät ju fint, men då håller jag mig inte riktigt till sanningen. För tyvärr har mycket av det fina granitlandskapet ute vid Stångehuvud förstörts när stenbrytningsföretagen härjade här under andra halvan av 1800-talet. Idag har vi författaren och samhällsdebattören Calla Curman (1850 - 1935) att tacka för att det finns någon orörd natur alls vid Stångehuvud. Hon var genom markdonation grundare av Stångehuvuds naturreservat. Under åren 1916 - 1920 lyckades Calla köpa in stora delar av Stångehuvud och 1925 på sin 75-årsdag, överlämnade hon Stångehuvud-området som gåva till Kungliga Vetenskapsakademien, och inrättade samtidigt Carl och Calla Curmans stiftelse. Naturreservatet blev billdat 1983 och naturvårdsförvaltare är Lysekils kommun och Kungliga Vetenskapsakademin. Läs mer om Stångehuvud och Calla Curman här: http://www.stangehuvud.se/

17 september 2016
Vi parkerade vid Gullmarsvallen och Pinneviksbadet, se kartan ovan hur vi tog oss dit. Det finns även en parkering i norra delen av naturreservatet.

Område är inte stort nog för en långpromenad om man skall hålla sig inom naturreservatet. Men om man benyttjar dom stigar och leder som finns kan man nog få ihop en sisådär 4 km på ett ungefär. Jag tror att den "slingan" jag planerat för oss skulle vara där omkring. Nu fuskade vi lite på slutet och kom därför inte att gå fullt så långt.

Karta från www.stangehuvud.se . Jag har markerat med rött hur vi gick från Gullmarsvallen. Nedan en karta från alltomlysekil.se  som visar hur vandringsleden "Kuststigen" passerar genom naturreservatet. Klicka på länken och läs om Kuststigen och andra vandringsleder i Lysekils kommun http://alltomlysekil.se/att-gora-i-lysekil/vandringsleder-i-lysekil/

Bild ovan: Det går att använda stenarna från stenbrottet till mycket. Rakt över vattnet syns Fiskebäckskil.

Från badplatsen tog vi stigen över berget och ned till småbåtshamnen. Här var naturen kraftigt påverkat av stenbrytningen och det var inte allt för vackert. Men det är klart... det gick ju att vrida huvudet åt ett annat håll så blev det bättre.

Bild ovan: Naturen blev finare när vi kom upp för denna stentrappa. På bilden nedan ser man bort mot Stångehuvud och det vita fyrhuset. Där var granitbergen oförstörda.

Det fanns märkta leder i naturreservatet. Just här följde vi en vit och en röd led. Ni ser märkningen i berget ute i höger sida på bilden ovan.

Här satt vi och beskådade dom rödbrungula bergen och människor som passerade förbi oss. På bilden dock lite folktomt.

Till vänster i bilden ovan ser man "trappan" som leder upp mot fyrhuset. Se kartan nedan (www.stangehuvud.se ). Man följer leden från västra sidan av berget över till östra innan man tar sig upp mot fyrhuset via "trappan". Om man försöker gena upp till fyrhuset från västra sidan av berget får man räkna med att det blir brant och klurigt.

Här stod vi nu vid fyrhuset och spejade ut över Lysekils skärgård liksom så många gjort före oss. Och hur många är väl inte dem som plåtat detta lilla vita hus ur olika vinklar, i dagsljus, kvällsljus, månljus i dimma, regnväder, snöväder, på vinter, sommar , höst och vår. En vän till mig hade nog älskat att fota detta hus, kanske i lite dunkelt ljus och med en himmel full av mysko molnformationer. Han har smak för att skapa en suggestiv miljö i sina bilder. Många av hans bilder är från Bohuslän. Kolla hans bilder här: https://univibe.foto.no  Nya bilder finner man under album, inte på latest, hm... har jag precis lärt mig.

Nu blev det vandringsleden Kuststigen som vi följde vidare norrut. Vi passerade flera fina utsiktpunkter, men... utsikt hade man ju mest hela tiden. Och leden var bra uppmärkt.

Bild ovan: På Galleberget och Kvarnberget såg det för ¤%#" ut efter stenbrytningen. På grund av kulturhistoriska skäl har inga efterbehandlingsarbeten vidtagits. Det ser tydligen ut nästan exakt som den dagen när stenbrytningen upphörde. Det var kanske något bättre runt badplatsen längst upp i norr vid Gallebergsudde (bild nedan). Men.... det fanns trasiga berg där också. Vid badplatsen fikade vi ialla fall.

Efter att vi fikat och kopplat av en stund tog vi oss tillbaka upp på stigen som leder genom Nålsögat. Den här stigen var inte märkt, men kommer man från norra parkeringsplatsen, alltså från andra hållet så står det Nålsögat på en liten skylt.
Nålsögat, hm.. namnet fick mig att tänka på den trånga passagen med samma namn som man får klämma sig igenom på promenaden runt Marstrandsön. Det här var dock ingen särskilt märkvärdig upplevelse. Vet inte riktigt hur stenblocket hamnat där det låg, men det är väl bara en av alla stenar som jättar hystat runt i förhistoriska dagar.

Jag försökte mig på att lyfta stenen för att uppskatta om vikten man angivet verkligen kunde stämma. Och nog kändes den rätt tung, så vikten kan nog stämma.

Strax efter Nålsögat kom vi fram till naturreservatets norra parkeringsplats. Se kartan nedan. På kartan har jag också markerat hur vi skulle gått tillbaka till bilen via bl.a. Valhall och Vindarnas grotta. Men av själ som jag inte behöver gå in på här behövde vi ta färjan tillbaka klockan 18:00. Därför kom vi istället att följa gångvägen tillbaka till Gullmarsvallen. Det var synd, vi missade helt klart en sevärd bit av naturreservatet. Men men, jag har planer på att gå vandringsleden Kuststigen vid ett senare tillfälle. Då kommer jag ju att gå den sträckan.

Jag avslutar med några bilder på den lilla vita kåken som stått där så många år i det utsatta läget. Stångehuvud gav oss en fin dag för kropp och själ.

Se FILMEN från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej. Dock fanns en del "snällare" stigar, men inte ut till dom finaste platserna runt fyrhuset.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

#1 - - Angelica:

så mysigt det ser ut (:

Svar: :>)

#2 - - Dan Alsterland :

Lysekil är ju helt klart min favorit stad, och här vid Stångehuvud har jag vandrat många gånger. Vacker film o fina bilder, och du jag har några nya bilder ute på min fotosida från Store Mosse Nationalpark Småland, som jag o Katarina vandrade vid förra helgen.
Ha det bra
Danne o Katarina

Svar: Hej på er. Aha, nu hittade jag dina nya bilder. Jag hade faktiskt inte sett dom brrr vintriga bilderna från Tiveden heller. Jag trodde att alla nya bilder skulle hamna överst på Latest. Hur som...,Många fina bilder i alla fall. Bra att du fick med Katarina på en bild i Höjentorp så man ser hur stora träden är.

#3 - - Dan Alsterland :

Latest vet jag inte vad det är men jag rekommenderar att man tittar längst ner i varje mapp för dom senaste bilderna. Kan nog ha en lövbild till som ny under new age mappen tagen vid Hornborgasjön.
När blir nästa vandring med vandringsgänget?

Svar: Då har jag ändrat texten lite i vandringstipset.
Häftig bild du fått till i mapp New Age "Vackra träd på Härmanö"
Nästa vandring är den 16 oktober, en bokskogsvandring i Stättared. När nästa blir där efter vet jag inte ännu. Dröjer nog till en bra bit in på 2017.