Mettjärnsleden Jennylund, Bohus. Ale kommun.

Vandringar kring Göteborg Ale kommun, Bad, Friluftsliv, adventure, fritid, naturområde, naturreservat, promenad, promenad Göteborg, promenaden, promenadstråk, promenera, skogspromenad, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink1
14 april 2017
Några timmar av långfredagen ägnade vi åt en promenad på Mettjärnsleden i norra delen av Vättlefjäll. Det skulle dock inte bli helt som jag önskat men som jag misstänkt. Vandringsleden som startar från Jennylund vid Bohus är nämligen under byggnation, se kartan nedan. Detta visste jag inte om när vi gav oss iväg. Jag hade sett på en karta att den gamla sträckningen troligtvis inte skulle gå att följa, det var i princip det jag visste. Jag hade dock hoppats på att leden skulle varit omdragen till andra stigar i västra delen.

Vi gick vandringsleden motsols och efter Mettjärn upphörde den blå märkningen, då bekräftades mina misstankar. Nu fick vi istället gå samma stig tillbaka från Mettärn. Stigen fram till Mettjärn är trevlig så det gjorde inte så värst mycket, men det är roligare att gå en rundslinga.

När jag kom hem hittade jag kartan nedan på nätet. Trevligt att leden kommer att återställas som rundslinga. Men leden var inte klar nu, och av denna anledning ingen film bara bilder från promenaden.

Ovan bild på parkeringen vid Jennylund. Härfrån följde vi blå märkning mot Mettjärn, Vättlefjällsleden följer samma stigar, orange märkning.

Första kilometern gick vi på motionsspåret, se bild ovan. Det var ungefär lika roligt som att behandla nagelsvamp. Men sedan bar det av in på fin skogsstig, se bild nedan.

Se vad isen har gjort med berget på bilden ovan. På bilden nedan hade vi kommit fram till tjärnen Lillebrunn, några hundra meter före Mettjärn.

Man bjuds en fin skogspromenad.

Och så, framme. I alla fall vid Mettjärn. Leden följer nära inpå vattnet hela vägen runt tjärnen.

Bild ovan: Här hade naturen skapat en egen bänk.

Bild ovan: På östra sidan av Mettjärn vek Vättlefjällsleden och Hållsdammsleden av och slingrade sig vidare norrut genom Vättlefjäll.

Bild ovan: vy från norra sidan av Mettjärn. Nedan bild på Videtjärnen strax norr om Mettjärnen. Här upptäckte vi att den blå märkningen upphört.

Vi gick som sagt samma stig tillbaka mot Jennylund. Det är en mycket trevlig promenad runt Mettjärn, och trots att vi inte kunde gå hela vandringsleden var vi mycket nöjda med dagen. Jag får ta mig en tur hit när Mettjärnsleden är iordningställd. Kanske blir det en vandring runt Hållsdammsleden också. Det var länge sedan jag gick på dom stigarna. Hm... tror det var 1993. Får se om jag får lurat med mig far.

Man kan åka buss helt upp till Jennylund, man kliver av på hållplats Jennylund. Lätt att komma ihåg, i alla fall om man kommer ihåg vart man skall.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

#1 - - Janne:

Hej Ronny!
Hustrun och jag gick Mettjärnsrundan idag. Vi kom också "bara" fram till stenbrottet och fick vända där. Ingenstans kunde vi läsa att rundan var avstängd eller att leden var under arbete. Saknade information om detta och möjligen också en spårkarta. Det var väl det enda som var tråkigt för stigarna och naturen var verkligen trevligt att röra sig i.
Janne

Svar: Konstigt att dom inte är klara ännu, vi gick där i april 2017. Men det är en trevlig promenad att bara runda Mettjärn.