En promenad i Verkeåns naturreservat. Brösarp Österlen.

Vandring Skåne Ekhagar,, adventure, friluftsliv, fritid, kultur, natur, naturområde, naturreservat, promenad, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, upplevelse, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips Permalink0
I detta vandringstips följer vi Verkeån mellan Alunbruket och Hallamölla, där vi tittade till Hallamölla vattenfall (bilden ovan). Det var egentligen inte så vi hade planerat, men det var så det bidde. För egentligen hade vi tänkt att gå från Brösarp norra backar till Hallamölla och tillbaka igen. Den sträckan hade jag hört av många skall vara mycket vacker.

Men nu blev kruxet att det är ca: 2 mil fram och tillbaka mellan Brösarps norra backar och Hallamölla och av flera orsaker hamnade vi lite i tidsnöd.. Så vi kom som sagt istället att gå mellan Alunbruket och Hallamölla fram och tillbaka. Även detta var en mycket fin och trevlig vandring, och sträckan blir ungefär 7 km om man startar vid Kaffestugan och Alunbrukets B&B.  Det fina i kråksången är att man kan följa Verkeån på båda sidor. Skåneleden följer ån på norra sidan och Backaleden på södra sidan. .

21 juli 2016.

Det var den tredje och sista dagen på vår Skånetur 2016 som vi promenerade i Verkeåns naturreservat. Vi tog oss över till Brösarp från Skäralid (tidigare vandringstips) och inom kort stod vi uppe på en av kullarna i Brösarps backar med utsikt över havet och Verkeåns dalgång, bild nedan. Sedan bar det iväg till Olseröds Bed & Breakfast där vi senare skulle slagga.

Vi checkade in på Olseröds Bed & Breakfast som man hittar någon mil norr om Brösarp, se bild nedan.

Olseröds Bed & Breakfast var tidigare en lanthandel med anor från slutet av 1800-talet. Den gamla affärslokalen används idag som frukostrum, reception och som sällskapsrum. Här var det mycket trivsamt och en trevlig och serviceinriktad personal. Dagen därpå fick vi i oss en stabil frukos och några förslag på natur vi borde titta till. Det får dock bli nästa gång, efter frukosten bar det ju iväg mot Sveriges framsida där min lägenhet ligger. Läs mer om Olseröds Bed & Breakfast på deras sida om du är intresserad:  http://www.olserodbb.se/

Vi utforskade omgivningen innan vi gav oss iväg mot Alunbruket för vandring.

Ovan en inte allt för närgången bild av en vespa av äldre årgång.

Vi parkerade vid Alunbruket. Nu skulle vi vandra fram och tillbaka till Hallamölla och den fina lilla forsen. Men vi började med en promenad upp till Kaffestugan. Vi fick gå samma stig fram och tillbaka denna bit. Man kan parkera vid Kaffestugan också, som det framgår av min karta ovan.

Kartan ovan är hämtad från brosarp.se och visar alla plaser man kan ta sig över ån och avståndet där emellan.
Länk till deras karta här http://brosarp.se/backaleden/

Det fanns flertalet fina gamla hus vid Kaffestuga Alunbruket, Skånes äldsta kaffestuga.  Tror dock att dom är privatägda och att det bor någon i dem. Men titta lite på avstånd får man ju göra. Vill man vara lite diskret kan man ju alltid köpa en dagstidning, behöver inte vara GP, och sedan klippa ut titthål för ögonen.

Så var vi tillbaka vid Alunbruket där dom stora slagghöggarna på bilden ovan finns. Här fanns också gott om informationsskyltar som jag tog bild på som berättar Alunbrukets historia så jag slipper skriva något :). Ni är strax där, vid skyltarna alltså.

Nu lämnade vi Alunbruket bakom oss och följde den orangefärgade märkningen till Skåneleden mot Hallamölla. Dit hade vi ungefär 2,4 km, och ytterligare några hundra meter fram till forsen. Som jag nämnde tidigare följer Skåneleden norra sidan av Verkaån.

Det blev inte många bilder tagna på denna sträcka, och inte mycket filmat heller. Vet inte riktigt varför. Det var trevligt att gå nära inpå ån, men det var inte bildskönt, så att säga. Desstutom stördes vi av ljudet från någon maskin på en gård uppe i berget på andra sidan ån. Det lät inte fågelsång om den, och oljudet hängde med oss länge.

Leden var bitvis ganska sliten och på väg att rasa ut i ån. Det var flera korta och ganska branta backar där det kan vara lite småknepigt när det är blött och lerigt om man inte har bra på tassarna. Men det är ju 1 år sedan vi gick här, så kanske....

Nu kom vi fram till Hallamölla vattenfall. Japp, ni har RÄTT om ni gissar att det är Hallamölla vattenfall jag tagit bild på nedan.

Är man enbart intresserad av att titta på  forsen och inte vill ut på vandring, då är parkeringen på bilden ovan ett bra val. Från parkeringen är det bara ett par hundra meter till forsen. Sväng i så fall av vid Hallamölla, en mycket smal grusväg utan mötesplatser leder fram till parkeringen. Det är inte många hundra meter att köra, stampar man gasen i botten bör man hinna fram före man möter något.

Från Hallamölla följde vi den gulmarkerade Backaleden tillbaka till Alunbruket. Leden var lite intetsägande till en början, men den tog sig rejält när vi kom upp på en ekås. Resten var jättefint men man ser inte till mycket av ån. Det är först sista biten man går lite utmed ån, där fikade vi. Den här sidan ån var mer lättvandrat, torra stigar och nästan platt.

På väg över öppna beteshagar, i bakgrunden syns husen vid Alunbruket. Vi hade en kort och mycket fin sträcka kvar.

Och så var en fin vandring till ända. Det blev inte den planerade vandringen, men vi kände oss ändå rätt nöjda. Kanske tar jag mig hit igen någon gång och avslutar uppdraget, som yrkesmördaren skulle sagt.

Vi avslutade dagen med en kortare promenad på Brösarps norra backar strax före solen gick ned. Morgonen efter bar det av mot götet.

Film från detta vandringstips.  (Obs: i filmen visar jag bara sträckan mellan Alunbruket och Hallamölla, alltså inte via Kaffestugan).

Barnvagnsvänlig promenad?  Nej!

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing