Dalbostigen genom Dalbobergens naturreservat, Vänersborg

Vandringar Dalsland Bad, Friluftsliv, Vänern, adventure, fritid, kultur, natur, naturområde, naturreservat, naturstig, promenad, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, skogspromenad, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink2
Juli 2017
Det är flera stycken som tipsat mig om att Dalbostigen genom Dalbobergens naturreservat skulle vara fin. Så nu stod den först på programmet när vi gav oss ut på en tvådagars resa till Dalsland. Dalbostigen är ca: 4 km lång, det visste jag, den informationen hade jag läst mig till. I övrigt var jag dåligt påläst för en gång skull. Men hur svårt kunde det vara, vi skulle följa en markerad vandringsled på ca: 4 km till vi var tillbaka vid bilen igen. Vad kunde gå fel? Jo fel gick det när det visade sig att Dalbostigen inte är en rundvandring. Jag återkommer till det längre ned.

Karta ovan: Ett par meter in på Länsmansliden hittar man parkeringen, sedan går Dalbostigen som jag markerat.

Från parkeringen var det bara att följa vägen ett kort stycke så var vi framme vid informationstavlan och Kronbloms stubbe. Här fanns att läsa lite om naturreservatet och om Dalbostigen, men ingen karta som visade hur leden gick och därmed inget som visade att vi inte skulle komma tillbaka igen genom att följa Dalbostigen.

På stubben satt en pil som pekade vart vi skulle gå för att följa Dalbostigen. Sedan såg vi inte någon mer skylt eller märkning efter detta. Vi fick gå på känslan och välja den stig som gick mest rakt fram norrut. Vi hoppades att det skulle vara tydligt skyltat där Dalbostigen vek av från vattnet och började gå tillbaka söderut. Men... det gjorde den ju som sagt inte.

Det var inte långt till rastplatsen ovan.

Tror det var finare längst med Dalbostigen förr, innan träden växte upp och skymmer utsikten. Det finns några partier där man har utskt över Vänern, men för det mesta är den gömd bakom löven. Men visst, det är en vacker lövskog man går genom, i alla fall första biten.

Bild ovan: Bänk med fin utsikt.

Nu hade vi kommit fram till Bastungens fyr, eller rättare sagt före detta fyr. Nu mer klubbstuga för Friluftsfrämjandet. Deras café har öppet söndagar kl 11-13 under mars-april och sept-okt. Med andra ord var det igenbommat nu. Läs mer här: https://www.friluftsframjandet.se/regioner/vast/lokalavdelningar/vanersborg/Bastungen/

Här var det riktigt fint, här fikade vi vid en av bänkarna på utsidan huset. Det serverades en gul banan, en clementin och en kopp choklad, tack far.

Karta ovan: Vid den röda punkten var vi nu.

Nu hade vi gott ungefär 3 km och vi var fortfarande på väg norrut. Jag började fundera på om vi missat en vägvisningsskylt, leden skulle ju vara 4 km runt.  Men såg det som högst otroligt då vi haft ögonen på skaft. Vi såg flera skyltar som pekade mot Ursandsvägen, men ingen som det stod Dalbostigen på. Strax fick dock gåtan sin lösning när vi mötte ett par som gick i motsatt riktning och dom berättade den hårresande faktan för oss. Men dom levererade positiv information också. Det gick nämligen en färja från Ursand in till Fisketorget i Vänersborg. Från Fisketorget skulle vi ha en ganska kort promenad till parkeringen. Det hade tagit oss lite för lång tid att följa Dalbostigen tillbaka från Ursand. Vi hade en tid att passa då vi skulle vara vid vandrarhemmet i Bäckefors gamla bruk. Så tummen upp för färja från Ursand till Fisketorget, det lät som en mycket bra lösning, och en trevlig lösning. En båttur är aldrig fel om den inte slutar som för Titanic.

Och så var vi framme vid Ursand. Här åt vi en bit mat på restaurangen i väntan på färjan.

Bild ovan: Färjan ankommer bryggan. Nedan turlistan som gällde för sommaren 2017, men inget om när sommaren räknas börja eller sluta .

Bild ovan när färjan lämnat bryggan i Ursand och vi fick en vy bort mot Halleberg i fjärran.

Karta ovan hur vi gick till parkeringen från färjan.

Vi tyckte båda att detta blev en strålande dag. Att gå Dalbostigen och sedan plussa på det med en fin färjetur var mycket lyckat. Kan varmt rekommenderas.

Nu bar det av mot Bäckefors och Gamla Brukets Vandrarhem.

Barnvagnsvänlig promenad?  Ja, tyvärr. Vi gillar inte grusade gångstigar, men naturen var så fin att jag fick försöka förtränga det!

Film från detta vandringstips

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

#1 - - Trolle:

Härliga vackra filmer som lockar till mer frilufsande. Alltid får man bra information om vandrandet. Tycker det är fint att se far och son gå. Det ger glädje och hopp. Du skapar ett konstverk med dina underbara filmer. Stort tack!

Svar: Jättetack Trolle, och kom gärna med fler tips.