En trevlig vandringsled på 1,7 km i naturreservat Ösan i Billingsfors

Vandringar Dalsland Bad, Friluftsliv, fritid, natur, naturområde, naturreservat, naturstig, promenad, promenadstråk, promenera, resa, skogspromenad, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips Permalink2
Jag kan nog inte se så mycket häftigare ut än på bilden ovan. Huvudbonaden är ett fynd från vindskyddet vid denna lilla badplats vid Laxsjön. Cowboyhatten fick dock ligga kvar i vindskyddet när jag lämnade platsen.

Nog om detta. Om du är på bilsemester och befinner dig i närheten av Billingsfors, åk inte dit för det luktar satan från pappersbruket. Nä, det var inte det jag skulle skriva. Naturreservat Ösan är en liten naturpärla och den 1,7 km långa vandringsleden runt i naturreservatet är en perfekt bensträckare som kan kryddas med ett bad. Jag "snubblade" egentligen över detta naturreservat när jag var på jakt efter ett annat.

Om man tagit sig till p:et  på kartan ovan så är man där bilden nedan är tagen, vid starten av vandringsleden.

Före jag traskade iväg fick jag inkassera lite information om naturområdet jag skulle besöka.

Kartan ovan visar stigen jag följde runt halvön och som är en märkt vandringsled. Jag gick leden motsols.  Det finns tre rast/grillplatser längst med leden och en till en liten bit söder om leden. Till den tog jag mig aldrig.

Här hade jag kommit fram till rast/grillplats 2. Strax bortanför grillplatsen på berget finns bänkar där man kan sitta och glo ut över Laxsjön. Det är vad jag sysslar med på bilden nedan.

Strax efter jag lämnat bänken kom jag in i en mycket trevlig lövskog. Hela tiden hörde jag vattnet klucka strax nedanför.

Och så hade jag nått fram till rast/grillplats 3 som var namngedd Lägerplats 48 Ösan - Laxsjön. Gissar att lägerplatsen är flitigt utnyttjad av kanotister. Det är ju lätt att lägga till på den fina lilla stranden. Jag passade på att inte bada.

Bild ovan: Vy från vindskyddet.

Det var inte långa biten från lägerplatsen upp till parkeringen. Det här var en mycket trevlig bensträckare innan jag fortsatte mot hällristningarna i Tisselskog, som blev det tredje och sista naturreservatet för dagen innan det bar av hem mot Göteborg. Före Ösan hade jag hunnit med naturreservat Steneby med alla jättegrytor.

Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad?  Nej! Men att rulla en barnvagn ned till badstranden vid lägerplats 48 Ösan - Laxsjön går fint.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

#1 - - Mamma:

Fina bilder och film. Nästan våra hemtrakter.

Svar: Tack. Ja det är nog bara 20 minuter bort.
Ronny von Frank-Einstein

#2 - - Hans :

Hej. Jag har tidigare skrivit att jag vill tipsa dig om, vad jag tycker är ett av Dalslands finaste naturområde, Bengtsbrohöljen med Höljerudsforsarna . Oftast råder västlig vind och odören från pappersbruket går ut över Laxsjön. På andra sidan lv 172 känns ingenting av detta. Kolla gärna med SMHI hur vinden blåser för dagen.
Vid kyrkan sväng vänster (om du kommer från Uddevallahållet) och fortsätt på Varvsvägen fram till vändplan/p-plats intill sjön. När du kliver ur bilen, hör du bruset från forsen. Börja vandringen in på grusvägen. Efter ca 100 m kommer man fram till broarna över forsen. Gå lugnt över. Har du tur kan du se en av forsens sällsynta invånare, brunöringen, stå i strömfåran på vänster sida av bron. Väl över på andra sidan ligger Dalslands kanal med slussar. Gå över slussen och fortsätt, vänster, utefter vattnet. Till din hjälp har du en vit/röd markering, på stigen. Följ denna till nästa slussområde. Här finner du en liten halvö, mellan kanalen och forsen. Ett perfekt fika ställe med bänkar och eldstad. Invid forsen finns ett vindskydd. Under den kyligare delen av året kan man se strömstaren på sin jakt efter föda. Fortsätt vandringen mellan kanalen och forsen. Längst upp mot järnvägsbron finns en gångbro över forsen, följ denna. På andra sidan går man en kort bit på stigen och sedan över järnvägsspåret. Följ stigen mot badplatsen. Efter badplatsen gå höger in på gamla Lelångebanan och gå på denna till Bengtsfors samhälle. Väl framme där passerar man reningsverket på höger sida. Följ vägen och när stigen svänger av till höger, ner mot vattnet så följ denna. Passera skolan på vänster hand och ta sikte mot slussen.
Efter slussområdet gå till höger och följ vägen fram till rondellen. Passera övergångsstället och gå uppför backen, förbi kommunhuset. Följ vit/röd markering. Efter järnvägen kommer man till ett villaområde och efter detta kommer man ner till en återvinningsstation och informationstavla med bänkar. (Här kan man välja att göra en avstickare in till godisfabriken, som ligger på andra sidan infartsvägen). Gå förbi informationstavlan och gå över vägen, backen upp mot industriområdet. Direkt efter brandstationen sväng vänster. Vid brandstationens bortre hörn av staketet, tar skogsstigen vid. Nu bär det stadigt uppför mot Brända berget. Väl uppe finns några riktigt fina utsiktplatser, någon med bord och bänkar. Utsikten här uppe är "milsvidd" och du ser sjön Bengtsbrohöljen under dig. Kommer du hit på hösten när björkarnas blad är gula, har du en matta av guld vid dina fötter.
Nu bär det utför och det är bara att följa stigens vit/röda markering som för dig tillbaka till det övre slussområdet. Väl där är det sedan bara att följa stigen, åt vänster utefter Dalslands kanal. En en gång får du möjlighet att passera forsen över bron, innan du är tillbaka vid bilen. Sträckan är ca 11 km lång. God tur!

Svar: Hej Hans och tack för detta tips, här har du lagt ned lite tid. Lustigt, det var faktiskt Höljerudsforsarnas naturreservat jag skulle reka inför ett senare besök när jag istället såg naturreservat skylten som ledde ned till Ösan. Men jag var ändå nöjd med mitt rekande när jag lämnade Billingsfors för nu visste jag hur jag skulle ta mig till naturreservatet. Och nu har jag fått mycket bra underlag av dig för att ta mig runt i naturreservatet. Jag skall granska din beskrivning på en karta och skaffa mig en överblick. Jag har tänkt att sticka upp med far en tur till Dalsland inom kort, det är nog mycket troligt att vi ger oss i kast med den här turen då. Tack igen Hans för en bra beskrivning..