En rundvandring till Ryds grottor i Skövde

Övrigt Västra Götaland Friluftsliv, adventure, fritid, kultur, natur, naturområde, naturreservat, naturstig, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips Permalink0
Jag tog en dagstur upp till Skövde och Ryds grottor nu i mitten på juli 2017. Jag parkerade vid naturreservat Ryds ängar, på tredje parkeringen utmed Rånnavägen (vägen efter sjukhuset). Parkeringen ligger på vänster sida av vägen, se kartan nedan. Det var skyltat mot Ryds grottor från parkeringen, något jag inte såg vid den första parkeringen. Annars har det inte någon betydelse vilken parkeringen man startar från.

Karta ovan visar vart jag parkerade.

Nu var det bara att följa orange märkning förbi grillplatsen vid Ryrs ängar och genom skogen upp mot Ryds grottor. Dit var det enligt skylten 1,7 km. Jag fick sedan till en mycket fin rundvandring på ca: 6 km.

Naturreservat Ryds ängar består främst av lövskogsklädda sluttningar omväxlande med betade hagmarker och ängar. Strax ovanför ängarna är Ryds grottor belägna vid diabasbranten. På våren kläs Ryds ängars vackra böljande betesmarker av gullvivor, mandelblom och körsbärsträd som står i vit skrud.
Ja, detta var något av det som Skövde kommun skriver om naturreservatet.

Det fanns några informationsskyltar på vägen där man kunde inkassera ytterligare kunskap.

Följ orange märkning bara, för eller senare stöter du på denna skylt som pekar mot Ryds grottor (bild ovan). Det var med glädje jag kunde konstantera att det var mjuka sköna skogsstigar jag följde.

Den sista biten upp till grottorna är det dock grusväg som gäller. Det går nämligen att köra bil helt upp till Ryds grottor. Det är tydligen t.o.m. skyltat där man skall svänga av in på denna väg. Det fick jag nämligen reda på av folk som efter mycket stora besvär lyckats köra bilen helt upp till parkeringen.Vägen var grymt gropig med löst grus där däcken inte fick något grepp. Alla jag pratade med var ilskna på kommunen som inte skötte vägen bättre. Detta är ju en stor sevärdhet i Skövde och som man dessutom skyltar till. När en bil passerade mig mitt i backen fick jag kliva in i skogen för att undvika grus och sand som sprutade när hjulen spann loss i den gropiga vägen. Någon hade varit nära att ge upp, tror t.o.m. att någon gav upp. Det lät i alla fall så efter att en motor rusat i någon minut men ingen bil kom upp.

Så här skriver Skövde kommun på sin sida (http://www.skovde.se ) "Vägskyltning finns från Inga-Karls väg. Parkering sker längs den vägen, lämpligast på parkeringsfickan innan den branta backen mot Ryds grottor börjar".

Nåväl, hur var det här uppe vid Ryds grottor? Häftigt som ¤%#* skulle jag vilja säga. Det var mäktigt här och vilken utsikt man fick. Jag kunde se över till Omberg på östra sidan av Vättern. Men berget syntes mest som en blå siluett i fjärran.

Det är tydligen ett bergskred som fått dom mäktiga diabaspelarna att glida 20 - 30 meter på den underliggande lerskiffern och bildat denna djupa klyfta.

Jag satt och filosoferade några minuter på bänken innan det var dax att gå vidare. Några av dem jag pratade med här vid Ryds grottor gav mig ett förslag på hur jag kunde gå för att få till en rundvandring. Så nu fortsatte vandringen mot den gamla fornborgen Ymsingsborg. Dit hade jag drygt 500 meter. Jag fortsatte att följa orange märkning, som just här är en delsträcka på Billingeleden.

Och så kom jag fram till fornborgen som man just inte ser mycket av. Men det är fin liten öppen plätt här med bord och bänk.

Jag fortsatte "Billingeleden" och det är tydligt märkt hur man skall gå som ni kan se på bilden ovan.  Man går genom en ganska behagligt lätt kuperad terräng på Billingen.

Ungefär 1,3 km efter Ymningsborg svängde stigen brant till höger och så bar det av ned från berget. Snart kom jag fram till skyltarna på bilden nedan. Nu hade jag alltså gått först 1,7 km till Ryds grottor, sedan ca: 500 meter yill Ymningsborg. Från Ymningsborg till dessa skyltar är det 1,5 km, enligt skylten. Kvar hade jag nu 2 km att gå ned till Ryds ängar.
Nu var kruxet att jag inte hade någon vettig karta med mig. Jag visste att mellan där jag befann mig nu och stigen jag följde upp till Ryds grottor finns ingen annan stig som leder upp på berget. Så för att vara säker på att komma ned till "min" parkering följde jag orange märkning fram till att jag stötte på den stigen. Det var bara att hålla höger, höger och höger vid varje stigskilje, men man får vara noga med att stigen måste vara markerad med orange märkning. Nu gick jag några hundra meter längre än vad jag hade behövt, men jag kom rätt och det var lätt att hitta.

Promenaden gick fortsatt på fina stigar och utan några backar.

Bild ovan: Efter denna lilla övergång var cirkeln sluten, jag var tillbaka på stigen jag tidigare hade gått på när jag gick upp till Ryds grottor. Nu var jag strax nere vid grillplatsen vid Ryds ängar och några minuter senare befann jag mig vid bilen, som nu stod ensam kvar på parkeringen. Nedan en vy över den vackra parkeringen.

På kartan ovan har jag markerat hur jag gick rundan (i stora drag).
Detta var en mycket trevlig promenad på mysiga skogsstigar genom fin skog och där Ryds grottor var grädden på moset.  Men det här vara bara ett förslag, det fanns många leder att välja på i området.

Film från detta vandringstips

Barnvagnsvänlig promenad?  Nej! Men det går att köra bil helt upp till Ryds grottor.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing