Vandringsgänget i Gullmarsskogen, Lysekil

Vandring Bohuslän & Västkusten, Vandringsgänget kultur, promenadstråk, promenera, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink2
Gänget laddar för att ge sig iväg ut på en regnig vandring.

Tack Tommy för en mycket fin och trevlig vandring i Gullmarsskogen, det här blev mycket lyckat. Tack till er andra också, ni gjorde min dag. Och tack också till Sonja som släppte in oss på tomten, trots att hon visste vilka vi var.

Röd punkt ovan visar mitt i Gullmarsskogen.

Vi gick den vita vandringsleden (svart/vit på kartan ovan) som är ca: 8 km. Vi kom in på leden strax till höger om nr 5 på kartan. Sedan gick vi leden motsols. Vi vek av leden ett kort stycke för att kunna gå hela Ravinen. Jag har rödmarkerat den biten. Sedan följde vi röd led till vi kom in på den vita igen.

Bild ovan: vad glad jag blev när jag såg att det var stig vi skulle följa och ingen ¤%#¤ grusad gångstig.

Här hade vi stannat till vid en gammel gravplats.

Fina skogsstigar, här trivdes jag.

Skylten ovan hittar man egentligen på andra sidan ravinen där vi kom upp. Men .... nu vet ni vart bilderna nedan är tagna.

Här följer vi röd och grön led. Den gröna försvann in i beteshagar, se bild nedan. Jag hade trott att alla spår skulle vara preparerade motionsspår i Gullmarsskogen. Det var med glädje jag såg att detta inte stämde.

Kulturintresset var på topp. Här en gammel ruin.

Nu var vi strax framme vid Fjälla stugan. Där tog jag ingen bild för jag hade blivit blöt. Hm...nja. Vi värmde oss i alla fall i stugan. Vi hade tänkt att ta oss upp på utsiktsberget norr om Fjällastugan, men regnet fick oss att ändra dom planerna. Vi fortsatte istället att följa vit led hemåt.

Bilden ovan får avsluta bildkollaget från denna fina regniga vandring.

Vit vandringsled var fin och omväxlande och mycket lätt kuperad. Tack igen Tommy för att du tog oss med på detta lilla äventyr.

Ingen film från denna vandring.

Barnvagnsvänlig promenad? NEJ!

Efter detta tog jag adjö av hälften och följde med Gunnar och hans fru till Pilane Skulpturpark. Det blev också en mycket intressant, trevlig och regnig upplevelse.

#1 - - Mamma:

Fina bilder trots regnet.

Svar: "Tack" vare regnet menar du nog :)
Ronny von Frank-Einstein

#2 - - Helena Widlund:

Hejsan
Hittade din blogg tidigare i sommar när jag googlade på nya ställen att promenera på. Vi har liksom fastnat i Bunketorp och känner att det är dags att vidga vyerna, har bott i Lindome sen -84, så det kanske är på tiden😉 Har så klart gått på olika ställen innan också, men i år kände jag att det kunde vara kul att se och uppleva nytt i både närområdet och lite längre utflykter här på västkusten.
Så denna sommaren har det blivit bl a Amundön, Vallda Sandö, Bunketorp förstås, Öckerö/Hönö, Delsjön, Vrångö och Hyltenäs kulle.
Men nu har vi hittat en hel skatt med nya och intressanta ställen att utforska😃 Bloggen är väldigt fin och rolig att läsa, har fullt upp att läsa ikapp.
Är inte världsbäst på att kommentera, men jag kommer att läsa varje inlägg.

Mvh Helena

Svar: Tack Helena för mycket trevlig kommentar. alltid skoj när man får läsa att vandringstipset utnyttjas.Jag gillar inte att rangordna vandringstips, alla har ju olika smak. Men några platser jag tycker att du/ni inte skall missa är: Särö Västerskog "Kungsbacka", Promemare Koön Marstrand (även vandringsleden på Marsstrand är mycket fin). Stora Dyrön är en riktig höjdare (färja från Rönnäng på Tjörn) En höstvandring i bokskogen i Guddehjälm "Kungälv" när löven blivit färggranna är underbart. Men men, det finns många fina naturområden. Ett tips (som du säkert redan har koll på). Alla mina vandringstips finns på en googlekarta, näst överst i menyraden. Snabblänk här: http://ronnyvonfrankeinsteinsvandringstips.se/category/alla-mina-vandringstips-pa-google-karta-all-my-hiking-tips-on-google-map.html
Ha det bra och hoppas att ni får många fina promenader.