Upplevelser längs Hyssnaleden. Del 1. Vandringsleder mellan Hyssna g.a kyrka och Melltorps kvarn

Övrigt Västra Götaland Friluftsliv, Ronny Sveum, Sweden, fritid, hiking, höst, inspiration, kultur, natur, naturområde, naturreservat, promenad, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, trekking, upplevelse, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, vattenfall Permalink1
En sak är jag helt överrens med mig själv om och det är att jag aldrig kommer att gå den 4 mil långa Hyssnaleden. Det är på tok för mycket av vandringsleden som går på grus och asfalt för att jag skall vara intresserad. Men Hyssnaleden passerar många fina platser och naturområden som jag vill se. Så projekt "Upplevelser längs Hyssnaleden" är nu igång. Först kom jag att titta till Hyssna g:a kyrka och Melltorps kvarn (Hyssna kvarn) och vandringslederna däremellan. Förutom Hyssnaleden finns det ytterligare ett par märkta leder att välja på så man slipper att gå samma stig fram och tillbaka mellan kyrkan och kvarnen. Fast...hm, egentligen kan man väl se min promenad på Stoms ås förra året som en tjuvstart på projektet.

Oktober 2017

Detta vandringstips är drygt 3 km. Det behövdes tre besök för att få ihop vandringstipset så som jag ville ha det. Far var med vid ett av dom tillfällena.

Karta ovan:: Det finns en parkeringsplats vid Hyssna g:a kyrka. Jag har markerat lederna med samma färg som dom har i terrängen, undantaget den jag markerat vit. Den gulmarkerade är Hyssnaleden. Den följde jag från kyrkan och upp i berget. Sedan vek jag av in på den röda leden som tog mig upp på Slisskulle och sedan vidare till Torshall där utsikten är storslagen. Där kom jag in på Hyssnaleden igen och den följde jag ned till ån Surtan. Den led jag vitmarkerat på kartan är en natur & kulturstig som leder in på kvarnens område. Jag avslutade med att följa blå led tillbaka till kyrkan.

Men nu tar vi det hela från början, från startplats Hyssna g:a kyrka, som ni ser bild på nedan. Den fina stenvalvsbron är från mitten av 1800-talet.

Kyrkans äldsta delar är från 1100-talet då kyrkan byggdes och är en av Göteborgs stifts äldsta kyrkor. Mer om kyrkan kan ni läsa ovan, om ni inte redan gjort det.
Om man tar och inspekterar bilden nedan noga kan man se kyrktuppen i kyrktornets topp. Den inköptes 1738 och är en symbol för vaksamhet. 1902 gjorde tuppen en kortare flygtur i samband med en svår storm.

Strax nedanför kyrkan på en liten ö i ån Surtan ligger Hyssna hembyggdsmuseum, bild ovan: Hit flyttades byggnaden från Getakull 1948. Museet har över tusen gamla föremål, några kunde ses genom fönstren nu när muséet var stängt, bilder nedan.

Enligt information jag fått skall muséet hålla öppet några timmar på söndagar under sommaren.
Nu behövde jag.... hm, vet inte hur jag skall formulera det, men frukosten måste ut. Så det blev att besöka en tjusig byggnad strax intill muséet.

Bild ovan: Här stod dörrarna öppna och riktigt välkomnade mig att kliva på. Men se upp så ni inte skrämmer eller förolämpar den stora spindeln under dasslocket i högra båset.

Nu följde jag Hyssnaleden (gulmärkt) upp i berget. Backen är ganska lång men inte alls jobbig om man går åt andra hållet.

Nu hade jag kommit upp till ett litet tjärn. Här lämnade jag tillfälligt Hyssnaleden och fortsatte på en rödmärkt led mot Slisskulle. Stigen uppför Slisskulle var lite brant och småhal när jag gick här.

Bild ovan: Denna bänk stod på toppen av Slisskulle. Utsikten var inte så mycket att berätta hem om. Nu hade jag gått ca: 800 meter. Promenaden gick vidare genom i huvudsak granskog mot utsikten vid Torshall.

Utsikten här från Torshall var verkligen storslagen. Nu befann jag mig också på en Förhistorisk kultplats.

Bild ovan: Hyssna g:a kyrkan och nedan vy bort mot nya kyrkan.

Det kändes alldeles utmärkt att sitta här på bänken och slötitta ut över Hyssnabyggden medan hälsporren fick vila en stund. Jag hade nu gått ungefär 1400 meter, tror jag. Följer man Hyssnaleden från g:a kyrkan direkt upp till Torshall är sträckan ca: 1000 meter.

Nu fortsatte promenaden längs Hyssnaleden utför berget ned till Surtan. Vid ån stöter man på natur och kulturstigen som jag vitmarkerat på kartan. Vi/jag gick natur & kulturstigen motsols, vilket betyder högervarv. Det är dock lite lurigt ifall kvarnområdet är stängt. För då kommer man inte ut genom den stora grinden (tror jag) och får gå samma väg tillbaka. Men vet man att kvarnområdet är öppet så fungerar det fint. Annars får man gå natur och kulturstigen i ett vänstervarv istället så ser man om grinden in till kvarnområdet är öppen.

Det är ungefär 700 meter från Torshall till Melltorps kvarn. Kvarnen är byggd på 1850-talet av kringboende bönder. Sedan 2002 efter ett stort renoveringsarbete bedrivs idag kaféverksamhet i kvarnen. Så nu var jag och far sugna på att besöka detta omtalade kvarnkafé för en smarrig fika.

Nu skall ni få höra, eller rättare sagt läsa något fånigt värre och varför vi inte fick den efterlängtade fikan på kvarnkaféet. Ägarna hade nämligen stängt sitt sommarkafée redan nu i slutet på oktober. Så det blev att tugga på en banan istället. Här kan ni läsa mer om Kvarnen i Hyssna så ni vet när ni skall åka hit för att erbjudas fika eller middag. Man kan även bo i kvarnen. Vi hade velat se muséet Melltorps såg, men sågen håller tydligen bara öppet för visning under kaféets öppettider.

Från kvarnen är det  ca: 1 km lätt promenad fram till g:a kyrkan om man följer blåmärkt vandringsled.  Men första biten längs med ån är det Hyssnaleden som gäller.

Bild ovan: Här hade jag svängt in på blå vandringsled mot g:a kyrkan. Snart kunde jag göra en mycket kort avstickare upp till grottan Torshalls Stüva (stuga). Så mycket till grotta är det dock inte, men platsen är ändå sevärd tycker jag.

Bild ovan: Till vänster om mig, bakom trädstammen skymtar den inte särskilt djupa grottan Torshalls Stüva.

Strax efter Torshalls Stüva kunde jag ta bilden ovan. Härifrån ser man över till parkeringen vid g:a kyrkan och man kan gena dit över en bro istället för att följa Hyssnaleden runt. kyrkan.

Detta blev en trevlig promenad på dygt 3 km där det haglade fina kultur och naturupplevelser.

Jag och far gjorde sedan en avstickare bort till Lockö kvarn. Vi tog bilen dit, annars hade vi fått gå på asfalt och då kan jag bli gnällig.

Vid Lockö kvarn hade vi tur och stötte på en gentleman vid namn Sven-Olof Arnell som är tidigare ägare av kvarnen. År 1990 fick Hyssna Hembygdsförening överta Lockö Kvarn i gåva av Sven-Olof och Sven-Olofs granne Birgitta Johansson. Kvarnen har sedan rustats upp genom ALU-projekt. Värt att nämnas också är att Sven-Olofs farmor Anna Arnell bidrog till att "rädda" Hyssna g:a kyrka genom att skänka 3000:- till renovering av taket som höll på att förfalla. Året var 1923 och då var 3000:- förskräckligt mycket pengar.

Vi fick en fin guidning av Sven-Olof som började med att visa oss hur det såg ut på insidan av huset till höger i bilden ovan. Huset är troligtvis från 1600-talet och är ett av dom äldsta husen i Hyssna, kanske t.o.m. det äldsta.
Men det var lite väl mörkt för att det skulle kunna bli några användbara bilder eller filmscener. Men Sven-Olof berättade att han nyligen haft besök av en fotograf som ville ta en bild ned i källartrappan. Jag nickade instämmande mot Sven-Olof, jag ville naturligtvis göra det samma. Jag menar, man vet ju aldrig, kanske skulle något spännande visa sig på en bild tagen ned i den spöklika trappan i detta gamla 1600-talshus. Jag vet inte hur fattig på fantasi jag varit om det inte vore för alla skräckfilmer jag sett.

Kvarnen byggdes 1863 och blev ombyggd och moderniserad 1937. All inredning fungerar ännu i denna dag. Kvarnen var i drift fram till 1969 då den siste mjölnaren lade ned jobbet. Enligt Sven-Olof kan kvarnen komma att bli museum. Idag används kvarnen även för diverse utställningar, t.ex. foto. .

På bilden ovan står jag och Sven-Olof i kvarnens bottenvånging (även far, men han syns dåligt). Dom tjocka väggarna är spår från tidigare kvarnar. Den äldsta delen i Lockö kvarn är från 1700-talet.

Bild ovan på bl.a. en kvarnsten från stenåldern

Sven-Olof roade sig med att ställa frågor om olika gamla verktyg och redskap som vi inte kunde svara på.

Bild ovan: Den här båten/kanoten hittades vid en tjärn norr om Hyssna. Båten är mycket, mycket gammel. Dock visste ingen hur gammel, enligt Sven-Olof.

Vi tog en titt på den raserade sågen också som låg rakt över forsen. Sven-Olof berättade när byggnaden rasade samman, men.....minnet.

Det är kanske svårt idag att förstå hur viktiga kvarnarna var förr i tiden och vilken betydelse dom hade ekonomiskt och politiskt. Jag tyckte det var en mycket intressant och givande dos kulturhistoria vi fick här i Hyssna. Det samma tyckte far.

Detta var del 1 i projekt "Upplevelser längs Hyssnaleden". I del 2 blir det mer kultur och natur när vi tittar till Glafsareds gamla stenvalvsbro och Glafsareds sågruin.

Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad?  Nej.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.