Hallååå där, ni har väl full koll på att jag markerat alla mina vandringstips på en Google karta.

Allmänt tjatter och en del nyttig info Ale kommun, Bad, Bohuslän, Mölndal, Torslanda, Varberg, Västkusten, Västra Frölunda, friluftsliv, fritid, fågelsjö, fågeltorn, hällmålningar, kultur, kulturreservat, naturområde, promenad, promenad Göteborg, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skalbank, skogspromenad, skärgård, upplevelse, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, vattenfall, västra Götaland Permalink0
Bilden ovan är plåtad i den fina ekskogen i Hördalen för några år sedan.
Men det är långt ifrån det viktigaste jag har att säga i detta inlägg. Anledningen till att jag skriver detta inlägg är att jag känner att det är på sin plats nu när det är sommar och semestertider med en liten påminnelse att ALLA mina vandringstips finns på en google karta (sedan länge).  direkt länk här:  https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&ll=58.99963847409686%2C12.659168249999993&z=6
Jag har också valt att speciellt visa vattenfall/forsar, Naturfenomen och bokskogar. Blå markör = vattenfall/forsar. Orange markör = naturfenomen. Grön markering = vandringstipset domineras av bokskog.
Du hittar även google kartan om du går via menyn på vänster sida.

Kanske några som inte kände till detta. Ha det gött

Nordens Ark, Vandring på Ekoparksleden

Vandring Bohuslän & Västkusten Bad, Ronny Sveum, adventure, friluftsliv, fritid, kultur, naturområde, naturreservat, promenad, promenadstråk, promenera, resa, skogspromenad, upplevelse, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink2
Den 6 juni 2017 tog vi oss upp till djurparken Nordens Ark, men inte för att titta på djuren. Vi var där för att gå den ca: 4,5 km långa Ekoparksleden norr om djurparken. Ekoparksleden är ett av Nordens Ark största bevarandeprojekt på hemmaplan. I Ekoparken jobbar man med att öka den biologiska mångfalden genom att återskapa landskapet till hur det såg ut under 1700- och 1800 talen.

Karta ovan, här ligger Nordens Ark.

Leden startar vid Nordens Arks parkeringsplats. Här finns Gatewayportalen med information och kartor för bl.a. Ekoparksleden, se karta nedan. Läs mer om Ekoparksleden och dom 6 sevärdheterna på kartan här: http://nordensark.se/upplev/upplevelser/vandring/

Enligt kartan skulle Ekoparksleden inleda utmed Åbyfjorden. Från parkeringen och ned till vattnet hade vi inga problem att hitta, det var bara att ta sig förbi grinden, bild nedan.

Skyltar pekade oss på rätt väg, eller stig rättare sagt. Grönvit markering gäller för Ekoparksleden.

Här stötte vi på en gammel ek som lämnat in.

Mäktiga ekar längst med stigen. I bakgrunden ser man Nordens Ark Hotell och alla flaggorna på parkeringsplatsen där vi startade.

Bild ovan: Här rann en bäck ut i fjorden, den bäcken skulle vi komma att följa ett långt stycke llite senare på vandringen.

Vandringsleden var mycket tydligt uppmärkt och skyltar pekade mot sevärdheter, som t.ex. hit till Glose altare, nr 2 på kartan. Här begravdes människor för ca: 5000 år sedan. Bortanför altaret ligger Nycanderska gravplatsen. Det är en privat begravningsplats för släkten Nycander som arrenderade Åby säteri under 1800-talet.

Vandringen gick vidare upp till utsikt Varpet, nr 3 på kartan. Detta är en avstickare på kanske 500 meter, väl värd att ta.

Från en liten parkeringsplats vid grusvägens slut intill torpet Leoborg leder en tillgänglighetsanpassad stig upp till utsikten, bild ovan. Här blev man erbjuden en bänk i varje sväng. Rullar man på en barnvagn så går det inte att följa leden från fjorden och upp till utsikten. Istället får man följa grusvägen upp till torpet Leoborg, se kartan längst ned i detta vandringstips så hajar ni nog.

Det här var inte direkt fy skam, utsikten över Åbyfjorden och landskapet var storslagen. Far spanade genom sin kikare. Jag passade på att läsa vad som stod att läsa om den gamla tallen vid räcket.

Mycket nöjda med upplevelsen vid utsikt Varpet fortsatte vi Ekoparksleden norrut i fortsatt lite lätt småkuperad terräng.

Nu hade vi kommit ut på åkrar och det blev en lätt vandring på kärrväg fram till klätterbeget Nordens Ark klippan, bild ovan. Skylten ovan hälsar klättrare välkommen, bara man sköter sig + lite mer informerar som ni inte kan läsa.

Det var en småspännande terräng kring Nordens Ark klippan, vi var dock aldrig borta och klängde på fjällväggen.

Jag gissar att vi gått ungefär halva sträckan när vi fick stifta bekanskap med bäcken igen efter att vi på brant stig tagit oss ned i den lummiga bäckdalsravinen, nr 4 på kartan. Nu kom mycket av vandringen att handla om att följa bäckdalen tillbaka till Nordens Ark. Det var jättefint, men synd att det var så lite vatten i bäcken.

Det var mycket jobb lagt på "trappan". Bitvis var det ganska blött och lerigt nere i bäckravinen.

Tillfälligt hade leden och vi lämnat bäckravinen.

Leden korsar bäcken ofta, vi testade lite olika teknik för att ta oss över stockarna på stilfullast sätt. Om vi råkat dratta i bäcken skulle vi åtminstone inte drunknat.

Bild ovan: Strax efter denna bro lyckades vi att komma fel, jag vet faktiskt inte hur. Vi följde den grönvita märkningen fram till en kort lerig slänt upp till kanten på en åker, där upphörde alla spår efter vandringsleden. Det var ju väldigt märkligt, för vi såg markeringspinnen vi nyss passerat strax bakom oss. Framför oss hade vi ett litet hav av brännässlor och annat som sticks. Jag hade halvlånga shorts på mig, som nu kändes halvkorta. Vi erbjöd damerna att gå först, men vi hittade inga.

Vi följde kanten på åkern, det var en kamp mot naturen för min del. Inte nog med nässlorna, det höga gräset höll dessutom en hög fuktighet. Att jag valde att gå i "löparskor" istället för mina vandringskängor eller stövlar som jag lät ligga kvar i bilen får summeras som ganska oklokt.

Hur gick det, hittade vi in på Ekoparksleden igen? Jo då, efter ca: 100 meter utmed åkern dök markeringarna upp igen där vandringsleden kom upp från bäckravinen. Hur i allsin dar gick det där till? Någonstans måste vandringsleden missat att meddela oss att vi också skulle svänga.

Fortsättningsvis gick i alla fall allt bra, förutom att vi missade Åbyhällen med alla fina hällristningar från tidig bronsålder, nr 6 på kartan. Jag måste tillfälligt ha slumrat till i min vaksamhet. När jag sedan upptäckte misstaget var det för sent, då var vi redan hemma.

Vi kom tillbaka till en i stort sett öde plats. det var bara jag, far och lunnefågeln kvar runt parkeringsplatsen till Nordens Ark.

Detta var en mycket trevlig vandringsled som var varierad och fin. Bitvis lite småkuperad och det fanns en del partier som lätt blir blöta och leriga. Nedan en karta på lite annat sevärt i området.
Och till sist ett stort tack till en som heter Johan och som tipsade mig om Ekoparksleden här på bloggen.

Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad?  Nej!

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

Danne & Katarina bjöd in till vandring på Lyr

Vandringsgänget Bad, Friluftsliv, fritid, promenera, utflykt, västra Götaland Permalink4
17 juni 2017
Vi blev 14 glada naturmänniskor på dagens fina vandring på Lyr. Bitvis fick vi uppleva en ganska så knixig vandring med många små eller större plums i gyttja och pölar. Några av ER såg ut som tappra Mud run deltagare. Jag fick med mig många trevliga minnen från idag, som när Janne sade att "det är väl tur att någon gillar en" när Curre plockade bort en fästing från benet. Eller när Gunnar tyckte att det var hugget som stucket om man blev attackerad av en orm eller en geting.

Tack gänget för att vi fick en härlig dag på ön och roligt att få se så många nya ansikten. Till sist ett stort tack till Danne & Katarina som bjöd in oss till detta. Och Danne, min hamburgare blev alldeles perfekt och Katarina, tack för mycket smarrig kaka.

Nä kära vänner, nu hinner jag inte skriva något mer, jag måste behandla min välmående hälsporre med smärta så att jag kan promenera i mörra igen. Nedan några bilder från dagens strapats.

Detta var inget vandringstips. bara några minnesbilder från vår promenad.