Ett ganska så misslyckat återbesök i Vallebygdens vackra landskap, Skövde kommun.

Övrigt Västra Götaland kultur, natur, naturområde, naturreservat, naturstig, promenad, promenadstråk, resa, skogspromenad, upplevelse, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, vattenfall, västra Götaland Permalink2
13 maj 2017
Vi körde upp till Vallebygden för att kolla in körsbärsträd i full blom och ett vattenrikt Silverfall. Men det blev liksom ingendera av det, dessutom duggregnade det på oss nästan hela dagen, som grädde på moset. Men det är så väldans fint i Vallebygden att vi blev rätt nöjda i alla fall, blöta nöjda turister.

Först tittade vi till Silverfallet. Jag var här i juli 2016, då var det i stort sett en uttorkad bäck jag kom fram till. Nu hoppades jag på att få se något annat, något blötare, något finare.

Vi parkerade på parkeringsplatsen en bit upp i backen, se karta nedan. Jag har ju gjort ett vandringstips om naturreservat Silverfallet tidigare så infon kan vara lite sparsam den här gången, det räcker i stort att glutta på bilder från denna "promenad".

Men den här informationstavlan vid parkeringen kan jag gott ta med här i vandringstipset och nedan så att det även går att läsa.

Vi följde stigen från parkeringsplatsen över berget och ned till foten av Silverfallet (fallen).

Hm... mysko stenbjäs. Liknar lite på ett ufo eller en curlingsten. Vi tror dock inte att det var något av det.

Det var som en liten picknick park där vi kom ned till bäcken och Silverfallen. Nedan spår från Karlsfors Alunbruket.

Det var mer vatten i bäcken nu än när jag var här sist, men.....

Folk satt och fikade lite varstans på toppen av fallen, men ett lätt duggregn skrämde iväg dom flesta. Men regnet var säkert bra för gullvivorna.

Vi följde bäcken en en bit upp på berget efter fallen, det var jättefint. Jag skulle gärna tagit en lite längre promenad här men jag hade lovat far körsbärsträd, så vi styrde stegen tillbaka mot parkeringen.

Den orangefärgade Billingeleden tog oss nästan tillbaka till parkeringen, den korsar bilvägen lite längre upp i backen. Vi gick dock inte raka vägen utan utforskade den spännande terrängen vid sidan om leden. Nu hade vi dessutom tur, regnet höll upp ett tag.

Nu var vi tillbaka vid parkeringsplatsen och strandade en stund på rastbänken på andra sidan bilvägen.

Efter en stund vid fikabordet körde vi ned till Bockaskedeåsen.

Nu var vi på plats i naturreservat Bockaskedeåsen- Toran naturreservat, också kallad Körsbärsdalen. Men blommorna var inte riktigt på plats här ännu. Nu hade det börjat duggregna lite mer intensivt igen. Men vandringsleden över Bockaskedeåsen är inte lång, så med regnjackan på knatade vi iväg.

Kartan ovan visar den korta leden (orange) över Bockaskedeåsen.

Det var uppfriskande i duggregnet, upplevelsen blev bäst när man gick med trynet mot vinden. Jag hade i alla fall varit klok nog att ta med mig gummistövlar, men inte klok nog att ta på dem. Men det verkade väl rätt vettigt att byta om till gummistövlarna när vi skulle köra hem till Göteborg.

Bild ovan: mellan grenverket kan man skymta Kinnekulle. Det var en trevlig stig på toppen av åsen.

Visst kunde vi väntat kvar på åsen någgra dagar så vi fick uppleva hur fint det är här när körsbärsträden står i full blom, eller kanske kommit en vecka senare. Men det var fint här nu också tyckte vi.

Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad?  Ja, in till Silverfallet fungerar. men inte så som vi gick. "Lättast" är att ta den branta stigen på norra änden av parkeringen upp till Billingeleden och följa den in till toppen av fallen. Från infarten vid handikappsparkeringen går det fint att rulla in till foten av fallet.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

#1 - - Mamma:

Tjusiga vyer även i duggregn.

Svar: Tack Mamma. Hit skulle ni åkt när ni var till Hjo.
Ronny von Frank-Einstein

#2 - - Dan Alsterland :

Vad synd att ni missade körsbärsträden när dom blommade, men ni kunde gott kommit bort till oss i Hjo på en fika. Kan ni gärna göra nästa gång vetja.
Ha det gott så ses vi till helgen ;-)
Danne o Katarina

Svar: Hej där. Det var en tidspressad dag, vi är ju långsamma. Vi stack inte förrän klockan 10 från Götet, och var hemma igen klockan 22. Nu får vi hoppas på väder i helgen.