Den gröna vandringsleden runt Knipemyst + fika vid sjön One mosse. Sandsjöbacka.

Vandringar Halland, Vandringar kring Göteborg Friluftsliv, Halland, Kungsbacka, adventure, fritid, kultur, natur, natur Göteborg, naturområde, naturreservat, naturstig, promenad, promenad Göteborg, promenadstråk, promenera, skogspromenad, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips Permalink2
Igår lördagen den 10 juni 2017 tog vi en promenad i södra delen av Sandsjöbacka. I detta vandringstips visar jag hur det ser ut om man följer den gröna vandringsleden från Hagryd Dala. Vi tog också en avstickare upp till vindskyddet vid sjön One mosse. Vi fick en promenad på lite drygt 3 km. Nedan bild på parkeringsplatsen.

Vi valde den gröna leden för att vi ville gå en kort promemad i en varierad och fin natur. Annars tycker jag att den blå leden är mer lagon kort + att man även får promenera en bit genom öppna hagmarker, som en fin omväxling till skogen.

Här kom vi upp till det lilla vattnet Knipemyst. Det visade sig att sedan vi gick här senast så har lederna blivit upprustade, t.ex. nya spänger och broar med nät. 2016 mottog Västkuststiftelsen 1,5 miljoner kronor från staten för att upprusta vandringsleder i hela Göteborgsområdet. Det mesta lades på upprustningen i Sandsjöbacka. Läs om Roger och Sven-Åke Stål som gjort ett fantastiskt jobb för att vi på ett bekvämare sätt skall kunna ta oss fram i terrängen: https://www.pressreader.com/sweden/g%C3%B6teborgs-posten/20160516/282342564064956

Det var gott om näckrosor ute på Knipemyst.

Strax efter Knipemyst bör man gå en liten omväg bortom den branta klippväggen "Onda Apan" som bjuder på en mycket dramatisk terrängen. Man ser klippväggen från leden, en liten stig leder fram dit och ett kort stycke längre fram kan man följa en liten stig ut på leden igen.

Ser nästan ut som att klippblocket på fjällväggen upp till vänster i bilden ovan kan falla ut i dalen när som helst.

Och varför jag kallar klippväggen för Onda Apan är helt och hållet kopplat till min mycket väl utvecklade fantasi.

Bild ovan: En av alla broar och spänger som gjort det lättare att  ta sig fram genom blöta och leriga områden. Även skyltningen hade bättrats på, men skyltarna på bilden nedan är gamla. Här valde vi att lämna grön led för en stund och istället följa blå led upp till vindskyddet vid One mosse.

Vi kopplade av en stund här vid sjön. Det var så lugnt och rogivande med fågelkvitter och en närliggande bäcks porlande där vattnet lämnade sjön. Det jag möjligtvis kan sakna är en bänk att sitta och speja ut över sjön från, med en kopp choklad i handen. Nu kan man i och för sig sitta runt den sotiga eldstaden vid vindskyddet, men...

Bild ovan: Vi fick en lugn stund vid vindskyddet, helt ensamma. Men efter ett tag uppenbarade sig ytterligare två besökare av människosläktet, även dom på vandring med säck på ryggen.

Vi tog oss tillbaka på samma stig ned till den gröna vandringsleden. Snart befann vi oss på södra sidan av Knipemyst, bilder nedan.

På bilden ovan visar jag hur modig jag är genom att hoppa över den djupa bergsklyftan "Hagryd Dalas Riddarsprång".

Tja, det var sista bilden, snart var vi tillbaka vid parkeringen. Det här är en mycket trevlig promenad om man inte vill gå så långt. Jag brydde mig inte om att ta med filmkameran på den här promenaden. Filmen nedan är från november 2012, då vi gick här senast. Det har växt igen en hel del kring Knipemyst sedan dess. Lite mycket kartor i början på filmen, men härdar man bara ut en stund så....

OBS: Film från november 2012.

Åker man buss hit kliver man av på Maleviksvägen, se kartan nedan. Det är sedan en bit att gå.

Karta ovan hur man hittar till parkeringen.

Barnvagnsvänlig promenad?  Nej!

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

#1 - - Mamma:

Ser ut som en fin promenad i skir grönska och med häftiga klippformationer. Det var ett modigt hopp du gjorde.

Svar: Ja, dom modiga generna måste jag fått från dig. Du känner säkert igen terrängen väl då du gått här ett antal gånger, fast det har gått en del år. Ha det bra, kram.
Ronny von Frank-Einstein

#2 - - Sofia:

Hej Ronny!
Vilken fantastisk blogg du har. Jag arbetar på landskapsgruppen i Göteborg och vi håller just nu på med ett stort projekt på Östra Sjukhuset i Göteborg. Snubblade in på bloggen i samband med det och undrar om vi på landskapsgruppen skulle kunna få använda några av dina landskapsfoton som inspirationsbilder i ett arbetsdokument till västfastigheter som är våra beställare. Det är inget som kommer att vara kommersiellt utan dokumentet kommer att användas av konsulter som arbetsmaterial och inspiration till gestaltning. Du får gärna kontakta mig på mailen ovan. Hälsningar Sofia